به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان حجت الاسلام دادگر مسئول نهادنمایندگی در دانشگاه فرهنگیان در مراسم اختتامیه اجلاس کارشناسان و کارشناس مسئولان فرهنگی توجه به قرارگرفتن در صد سالگی دانشگاه تربیت معلم را و پیوند زدن آن با چهل سالگی انقلاب را امری مهم برای ارائه الگو در عرصه تعلیم و تربیت با اثر گذار و گفت: رشد و تکامل انسان به صورت توامان با اندیشه و رفتار صورت می گیرد و مباحث اندیشه ای و فکری بسیار مهم است چنانچه تربیت را تنها نازل بر اندیشه فرض کنیم افرادی را تربیت کرده ایم که در بعد اندیشه ای قوی هستند اما در حوزه رفتاری به تعارضات در برخی از امور خواهند رسید و رشد تک بعدی را تجربه خواهند کرد از سوی دیگر چنانچه شخص را تنها در حوزه رفتاری پرورش دهیم افرادی را پرورش داده ایم که فاقد اندیشه های مستحکم و عمق لازم هستند؛ و با یک تشکیک کوچک شخص به دلیل عدم اندیشه کافی دچار تزلزل خواهد شد. چنانچه افراد رفتارهای خوب اجتماعی از خود نشان دهند اما در بُعد اندیشه ای از عمر لازم برخوردار نباشند ممکن است در مواجهه با چالش ها دچارآسیب شوند. باید به استحکام فکری افراد توجه لازم را به عمل آوریم تا به گفته رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) جامه عمل پوشانده مومنانه کارها را به جلو ببریم و لشکر مومن انقلابی را تربیت کنیم.
دادگر افزود: نکته مهم دیگر این است که دین وابسته به زمان و مکان نیست دین دارای جنبه های انسانی اجتماعی وتربیتی است. در عرصه فرهنگ حتی اگر قالب ها متفاوت باشد اما هدف یکی است و آن تربیت معلم تراز انقلاب است و باید با توجه به اقتضائات درک کرد که هر کدام از این موارد فرصت هایی را ایجاد خواهد کرد. تردیدی نیست که اگر دین و علم را به صورت مکمل همدیگر استفاده کنیم قطعاً خروجی آن متفاوت با سایر کارها خواهد بود.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری گفت: اساس باورها و ارزش ها و فرهنگ همان دین است و رهبر انقلاب (مدظله العالی) می فرمایند وقتی ما از فرهنگ می گوییم منظور همان فرهنگ دینی و فرهنگ اسلامی است حال از هر روش و قالبی استفاده می کنیم می بایست از فرهنگ اسلامی اقتباس شده باشد. اگر کاری انجام دهیم ولو به شکل فرهنگی اما در جهت فرهنگ اسلامی نباشدکاری را از پیش نخواهد برد و مشکلی را حل نخواهد کرد. درحوزه اجتماعی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان بنای کار بر مبنای فرهنگ دینی است و قطعاً مراد و هدف ما فرهنگ غربی نیست و این همان است که هم حضرت امام خمینی و هم رهبر انقلاب بارها بدان اشاره کرده اند که ماهیت انقلاب ما انقلاب فرهنگی است از سوی دیگر بخش اصلی دین مسائل اجتماعی است و نمی بایست از مسائل اجتماعی غفلت کنیم این موضوع در فرهنگ اسلامی ما بسیار جای دارد و باید آن را توسعه بخشیم؛ فرهنگ اسلامی نکات اجتماعی مغفول بسیاری دارد که باید در دانشگاه فرهنگیان به آن پرداخته شود برای آن برنامه ریزی و کار شود تا ان شاءالله بتوانیم هزاران و بلکه میلیون ها نفراز افرادی که تشنه شنیدن مسائل اسلامی و فرهنگی و اجتماعی هستند و نمی دانند که چگونه باید آموزش ببینند را مخاطب قرار دهیم و در این مسیرچنانچه معلمان خوب و آموزش دیده ای داشته باشیم قطعاً به اهداف خوددست می یابیم. وی همچنین افزود در عرصه فرهنگی واجتماعی در بعد نیروی انسانی معتقد به آن هستیم که باید بهترین ها و مناسب ترین ها در این زمینه کاری به خدمت گمارده شوند و با توجه به شناخت اینجانب در دانشگاه فرهنگیان بخش عمده همکاران عزیز دارای ویژگی های مناسبی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی هستند و عمده این عزیزان دلسوزی لازم برای فعالیت های فرهنگی را دارا هستند و دغدغه مند برای کار جهادی و فرهنگی هستند این همان آتش به اختیار بودن در عرصه فعالیت فرهنگی است که رهبر انقلاب به آن اشاره دارد. دادگر افزود این افراد تردیدی نداشته باشند که لشکر مومن و انقلابی رهبر انقلاب هستند و باید برای سایر عزیزانی که در این مسیر هم گام برمی دارند با برنامه ریزی و آموزش حرفه ای و توانمند سازی ایشان را هم به دسته اول ملحق کرد
.
وی با اشاره به لزوم توجه به حجت های الهی و نحوه درک این موضوع افزود: سخنان ولی فقیه برای ما هم نظر شرعی است و هم حجتی است که در روز قیامت می توانیم بدان اتکا کنیم و اگر به فرامین و رهنمودهای ایشان تمسک بجوییم بدون شک نصرت الهی نیز شامل حال ما خواهد شد. کار فرهنگی بسیار پیچیده است و این کار با فرآیندهای علمی که استاد با آموزش درکلاس های درس به آن می پردازد تفاوت دارد . اکنون برای این کار مهم اسناد بالادستی شامل سند تحول آموزش و پرورش،نقشه جامع علمی کشور، اساسنامه دانشگاه و برنامه راهبردی دانشگاه همگی چشم انداز کار را روشن کرده است و برای جلوگیری از تفاسیر فردی با کمک معاونت فرهنگی در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه، با سرعت و با دقت در حال تکمیل این پازل ها برای اجرای یک برنامه منظم و منطقی هستند و می بایست از معاون فرهنگی در این موضوع تشکر کنم؛هدف این است که از همین اسناد، نقشه فرهنگی دانشگاه را استخراج کنیم و سپس توسط کارشناسان و کارشناس مسئولان فرهنگی در پردیس ها و مراکز دانشگاه ها در سراسر کشور نقشه فرهنگی پردیس ها ومراکز توسط ایشان تدوین شود. نقشه فرهنگی می تواند یک ریل گذاری مناسب و یک جوشش درونی را در هر دانشگاه به وجود آورد. و از جنبه دیگر در این مسیر به وجود آمدن یک کارنامه فرهنگی برای هر کدام ازدانشجویان خواهد بود که البته این مسیر در حال طراحی و تدوین است
.
حجت الاسلام دادگر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: نکته مهمی که در این میان باید به آن اشاره کرد مطالعه رفتار غرب در دفاع از فرهنگ خود است اگرچه آنها خود را آزاد اندیش می دانند اما به شدت سختگیرانه عمل می کنند و هر فرهنگی را اجازه نمی دهد که در فرهنگ خود وارد شود و با آن مقابله می کنند و برای مقابله با آن اول آن را مورد تهدید قرار می دهند در مرحله دوم آن را منزوی و سپس با دادن نسبت های مختلف همچون تحجر و جمود آن را به گوشه ای می رانند و در نهایت با تمام توان خود ازفرهنگ خود صیانت می کنند حال وقتی که غرب چنین کاری می کند، چرا ما از فرهنگ غنی و اسلامی خود دفاع و صیانت نکنیم؛ باید تعصب دینی داشته باشیم و اجازه ندهیم هر فرهنگی در فرهنگ ما وارد شود .جامعه و اساس جامعه ما یک جامعه دینی است باید اضافه کرد که نقائص فرهنگی ما بسیار است و باید به آن رسیدگی کنیم به عنوان مثال کلاس های درس ما پویایی لازم را ندارد این یک نقیصه است و اشکال آن در کار فرهنگی کامل و کافی. باید جستجو کرد اگر فرهنگ کتابخوانی ما ضعیف است با روش درست فرهنگی به آن پرداخته شود و این موارد اگرچه در سایر بخش ها است اما مطالبه گری آن در بخش فرهنگی است.
مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه فرهنگیان حوزه فرهنگی را حوزه مطالبه گرد قلمداد کرد وگفت:باید در این مسیر نهاد نمایندگی آمادگی دارد با تمام توان خود به کمک این بخش بیاید و اگر این چنین باشد تمام دانشگاه دغدغه فرهنگی خواهد داشت و باعث خواهد شد تا معلمان دغدغه مند تحویل نظام آموزش و پرورش شود. کار فرهنگی کاری است که با طراحی و برنامه ریزی و با ایمان و استقامت به آن باید اجرا شود. شهید مطهری می فرمایند:علم دو جنبه دارد جنبه قدرت و توانایی و جنبه دیگر علم این است که به ذات خود نور است و اگر به موضوع علم و نورانیت آن توجه کنیم محیط تربیت معلم تبدیل به مکانی نورانی خواهد شد همانند یک مسجد و محیط آن بسیار مقدس خواهد بود و اگر در این راستا به در یک پردیس تربیت معلم بوسه زده شود کاری گزاف نخواهد بود این نگاه است که کار را مقدس و پاکیزه می کند و اگر تنها به موضوع علم بپردازیم این نیز نوعی جمود را با خود به همراه خواهد آورد. لذا آنچه در این مسیر عناصر معنویت مورد توجه قرار بگیرد مورد توجه حضرت حق خواهد قرار گرفت و موجب تکامل و رشد انسان ها خواهد بود.
دادگر افزود: حوزه فرهنگ هر علامتی را که دریافت کرد و آن را ضد نظام های ارزشی دانست باید نسبت به آن واکنش نشان دهد و باید نسبت به آن اولاً پیشگیری کند مطالعه و پژوهش کند و سپس با کمک از عالمان دینی و افراد مطلع به رفع آن نقیصه بکوشد.
دادگر افزود: دشمنان انقلاب و اسلام به بیان خود برای نظام اسلامی برنامه ریزی و نقش دارند وبا مطالعه بحث و سیاست گذاری سعی در رخنه دارند اما با یک سخنرانی هوشمندانه رهبر معظم انقلاب تمام نقشه های آنها برملا می شود و باید توجه داشت که فکر کردن و درست بیان کردن چه جایگاه بالایی دارد و ما نباید بنشینیم تا دشمن به ما نفوذ کند و به تعبیر امیرالمومنین اگر دشمن در این راه به ما لگد زد سزای ماست زیرا ما غفلت کرده ایم. باید کار کرد و تنها گفتن کافی نیست و دانشگاه فرهنگیان باید در میان مردم تبیین شود و نقش و جایگاه آن بر همگان مشخص گردد و آگاهی سازی لازم باید به مردم داده شود. تنها حمایت های کار دولتی کافی نیست سخن رهبر معظم انقلاب در خصوص آرایش های درونی دانشگاه فرهنگیان همچنان بر زمین مانده است و علت آن این است که تنها به حمایت های دولتی اکتفا کرده ایم و این کافی نیست و هرجا مردم پای کار آمده اند مسائل حل و فصل شده است در این مسیر به تازگی باحجت الاسلام و المسلمین خاموشی رییس محترم اوقاف و امور خیریه مذاکره ای در خصوص وقف معلم و تربیت معلم داشتیم که ان شاء الله به زودی بتوانیم مردم را در این مسیر ترغیب سازیم و اگر درست آگاهی لازم را به جامعه بدهیم آن وقت از این بستر مهیا می توانیم به خوبی برای تضمین نسل آینده وشکوفایی فرزندانمان بهره برداری کنیم
.