تحقیقات برخی دانشمندان نشان میدهد حفظ بافت اجتماعی برای یادگیری بهتر و پایدارتر ضروری است.

پژوهشها به کرّات نشان دادهاند که یادگیری با حفظ کردن طوطیوار، ناپایدار است و به آموزش بلندمدت منجر نمیشود. اما رمز یادگیری پایدار چیست؟
مارک مکدانیل از دانشگاه واشنگتن ـ سنت لوئیس میگوید در ورزش، یادگیرندگان در یک محیط اجتماعی و تحت نظارت یک مربی، آموزش میبینند و تمرین میکنند. اعضای تیم با یکدیگر همکاری میکنند و به یادگیری هم کمک میکنند. اما در آموزش، چنین نیست. دانشآموزان پس از چند ساعت یادگیری، به حال خود رها میشوند تا تمرین کنند و آموزش از بقیه بخشهای زندگی آنان جدا میشود. هنگامی نیز که یادگیری دانشآموزان ارزیابی میشود، آنان با یکدیگر مقایسه میشوند و رقابت در هنگام اشتغال به حرفه نیز ادامه مییابد. اما تحقیقات این دانشمند نشان میدهد هنگامی که یادگیری در بافت و در همکاری با دیگران صورت گیرد، نتایج اثربخشتری به همراه دارد.
پژوهشگران دانشگاه ایالتی آریزونا نیز با استفاده از فنآوریهای نوین، اقدام به ایجاد شبکهای اجتماعی نمودند که همکاری بین دانشآموزان با یکدیگر و معلمان را از راه دور و در محیط خارج از مدرسه میسر میساخت. آنان به این نتیجه رسیدند که این روش به یادگیری بهتر و پایدارتر منجر میشود.
|