به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ دکتر اسماعیل نورصالحی- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ظهر امروز، یکشنبه، طی نشستی با مدیر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -مرکز گیلان، برنامه ها و دستاوردهای حوزه سلامت را تشریح کرد
.
طی سه ماه اول سال، ۱۹۰ مرکز درمانی در گیلان تذکر کتبی گرفتند
دکتر نورصالحی، اجرای نظام ارجاع الکترونیک سلامت، نظارت برعملکرد مراکز بهد اشتی درمانی، اعتباربخشی و درجه بندی کیفی مراکز درمانی را از شاخص های مهم حوزه سلامت برشمرد و افزود: در سه ماه اخیر، طی ۲۵۰ بازدید از مراکز درمانی، ۱۹۰ مرکز تذکر کتبی دریافت کردند. ۱۳مورد نیز به مراجع قضایی معرفی شدند که از این تعداد، دو مورد به دادگاه ارجاع داده شد.
همچنین، جهت بهبود خدمت رسانی و ایجاد بستر مناسب برای ارتقای کیفیت خدمات، ۹۹ درصد از مطب های شبانه روزی تعطیل و تعدادی از آنها به درمانگاه شبانه روزی تبدیل شد.
معاون درمان با اشاره به راه اندازی ستاد تعرفه ها افزود: هدف از تشکیل این ستاد، سامان بخشیدن به تعرفه های پزشکی بوده که در این زمینه، متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با بیان این که اکثر بیمارستان های رشت دارای درجه اعتبار یک هستند، گفت: در حال حاضر، بیمارستان های خصوصی رشت و تعدادی از بیمارستان های دولتی ازجمله پورسینا، ولایت، الزهرا، ۱۷ شهریور، شفا و رسول اکرم درجه یک هستند و در تلاش هستیم تا با رسیدن به استانداردهای لازم، تمامی مراکز گیلان را به درجه یک تبدیل کنیم.
دکتر نورصالحی یکی از
کارهای بزرگ و ارزشمند حوزه سلامت را راه اندازی نظام ارجاع الکترونیک عنوان کرد و افزود: در این سیستم، بیماران از سطح یک (مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت) بنا به تشخیص پزشک خانواده به سطح دو ( بیمارستان های شهرستان) ارجاع و در صورت نیاز به مراکز درمانی تخصصی ارجاع داده می شوند.
برنامه نظام ارجاع الکترونیک گیلان، قابلیت اتصال به سامانه سیب و برنامه مدیریت بیمارستانی (
HIS
) را داراست
معاون درمان با اشاره به قابلیت اتصال برنامه نظام ارجاع در گیلان به دو برنامه مهم حوزه سلامت؛ سامانه سیب و برنامه مدیریت بیمارستانی، از این برنامه به عنوان بهترین تجربه استقرار نظام ارجاع در کشور یاد کرد و افزود: در حال حاضر این برنامه در ۲ شهرستان صومعه سرا و ماسال راه اندازی شده است.
دکتر نورصالحی
با بیان این که برنامه نظام ارجاع الکترونیک گیلان، قابلیت اتصال به سامانه سیب و برنامه مدیریت بیمارستانی (
HIS
) را داراست ، خاطرنشان کرد: این قابلیت ها به عنوان بهترین تجربه استقرار نظام ارجاع در کشور عنوان شده است. استقرار این برنامه سبب می شود، علاوه بر ارایه خدمات با کیفیت تری از درمان، خدمات سلامت با سرعت و دقت بیشتری در بستر سامانه های الکترونیکی برای مردم انجام شود
.
نوبت دهی الکترونیکی؛ پیش نیاز نظام ارجاع الکترونیک
وی نوبت دهی الکترونیکی را یکی از پیش نیازهای نظام ارجاع الکترونیک برشمرد و خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح،
بیمار پس از نوبت دهی توسط پزشک خانواده
به مراکز درمانی ارجاع داده شده و با کاهش مدت انتظار، از سردرگمی بیماران جلوگیری می شود.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آماده هرگونه شفاف سازی و پاسخگویی در خصوص مسایل حوزه سلامت است
دکتر نورصالحی در خصوص شفاف سازی اخبار حوزه سلامت، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه اطلاع رسانی اخبار حوزه سلامت آماده هرگونه شفاف سازی و پاسخگویی در این زمینه است تا از انتشار برخی شایعات در فضای شبکه های اجتماعی و رسانه ها جلوگیری شود. مردم نیز در صورت بروز مشکل بهداشتی درمانی، می توانند از طریق سامانه ۱۹۰ و اداره رسیدگی به شکایات دانشگاه ، مشکلات بهداشتی درمانی خود را با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی درمیان بگذارند تا نسبت به رفع آنها اقدام شود.
اورژانس مراکز درمانی؛ اولین صف خدمات درمانی
وی اورژانس مراکز درمانی را اولین صف خدمات درمانی عنوان کرد و افزود: در ماه های اخیر تمامی مراکز اورژانس بیمارستانی مورد بازدید قرار گرفت و پس از ارزیابی و نیازسنجی با اختصاص بودجه های فضای سازی و تامین تجهیزات امید است تاپایان سال جاری وضعیت مراکز اورژانس بیمارستانها بهبود می یابد.
یحیی پور - مدیر خبرگزاری ایسنا نیز ضمن تقدیر و تشکر از تلاش شبانه روزی متولیان حوزه سلامت، جهت ارایه خدمات درمانی باکیفیت، یادآور شد: حوزه بهداشت و درمان یکی از حوزه های مهمی است که بطور مستقیم با مردم سر و کار دارد و این مساله نشانگر ارزشمند بودن این حوزه است. وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیشترین همکاری را با رسانه ها جهت شفاف سازی و اطلاع رسانی مناسب در زمینه اخبار حوزه سلامت دارد، خواستار تعامل بیشتر در این زمینه شد.
پی نوشت:
این برنامه به همت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و در راستای شفافیت در اطلاع رسانی و افزایش تعامل با رسانه ها برای ارتقای سواد سلامت در جامعه، به انجام رسید
.
/ن