دانشکده ی مهندسی شیمی و نفت استاد محبوبی دارد که اتاق اش جدای از دیگر استادان دانشکده در طبقه ی دوم و در کنار کلاس های درس است، وارد اتاقش که می شوید بیشتر از آنکه گمان کنید به یک اتاق کار رسمی وارد شده اید به اتاق شخصی یک هنرمند وارد شده اید. انبوهی از تابلوها، شعرها و نوشته های سخنواران بزرگ پارسی تا عکس ها و کاسه های میناکاری شگفت زده تان می کند. با نگاهی گرم با دانشجویان برخورد می کند و آنها را چون فرزندانش می بیند.
دکتر جلال الدین شایگان، استاد دانشکده ی مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف، از گذشت نزدیک به پنجاه سال می گوید که همه در دانشگاه گذشته است. دکتر شایگان از دانش آموختگان دانشکده ی فنی تهران و از اعضای فرهنگستان علوم است. وی نزدیک به ۴۵ سال از عمر خود را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است.
دکتر شایگان در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی در پاسخ به این سوال که جایگاه دانشگاه صنعتی شریف در دنیا چگونه است بیان میکند:
چند سال پیش برای اولین بار به دانشگاه استانفورد رفتم. وقتی در جمع استادان و دانشجویان، خودم را به دیگران، استاد دانشگاه شریف معرفی کردم احترامی بیش از حد متعارف برایم قائل شدند و یکی از دوستان توضیح داد که در استانفورد دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان دانشگاه شریف از جایگاه علمی ویژه ای برخوردار هستند.
استاد محبوب دانشکده مهندسی شیمی و نفت دلیل برتر بودن دانشگاه شریف را اینطور بیان می کند: فکر میکنم یکی از دلایل اصلی که دانشگاه شریف توانست در مدت کوتاهی در بین دانشگاه های کشور، رتبه برتر را کسب نماید استفاده از خرد جمعی در اداره دانشگاه بوده است. آیین نامه های بسیار مهمی که توسط آقای دکتر امین رئیس اسبق دانشگاه در همان سال های اول تاسیس بوجود آمد زمینه را برای استفاده از خرد جمعی برای اداره بخش های مختلف دانشگاه بوجود آورد.
حضوراستادان دلسوز و علاقمند، باعث جذب دانشجویان نخبه کشور شد و این ترکیب استادان و دانشجویان پرمایه و تلاشگر باعت برتری دانشگاه گردید.
دکتر جلال الدین شایگان در خصوص نقش این دانشگاه در ارتقای علمی کشور می گوید: تحرک قابل تقدیر استادان و دانشجویان دانشگاه در تمام زمینه های آموزش، پژوهش و ارتباط تنگاتنگ با سازمان های دولتی موسسات حقیقی زمینه ای را در کشور بوجود آورد که بتدریج به سایر دانشگاه های کشور نیز سرایت کرد. بطوریکه در حال حاضر دانشکده فنی تهران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر و همینطور چند دانشگاه دیگر کشور در سایه این رقابت سالم رشد قابل توجهی کرده اند.
وی در پایان از نقش دانشگاه در ارتقای دانشجویان سخن میگوید وخاطرنشان می کند: امید و عشق به قبولی در دانشگاه صنعتی شریف رویای دوست داشتنی و زیبایی است که از همان روزهای نخست دبیرستان (حتی در دبستان) در ذهن بسیاری از دانشجویان کشور شکل میگیرد. این امید و اینکه باید جزء برترین ها باشی تا به این آرزو دست یابی تحرک بارزی را در بین دانش آموزان بوجود آورده است ودرنتیجه ی آن ورود نخبه ترین جوان های نخبه ی کشور به دانشگاه شریف است. این دانشجویان بعضاً با تلاش چند ساله خود موفق به دست یابی به این آرزو شده اند از اینکه عنوان دانشجوی شریف را بر پیشانی خود دارند احساس غرور می کنند و باور دارند که باید با تلاش و سخت کوشی خود نشان برتری را برای همیشه حفظ نمایند. طبعاً در میدان رقابت های ملی و بین المللی نیز این تلاش بی وقفه دانشجویان برای حفظ رتبه برتری، دیگر دانشجویان دانشگاه های دیگر را نیز به تکاپو و جدیت بیشتر وا می نماید.