خبرها حاکی از آن است که طی چند روز آینده نشست مشترکی میان مدیریت شهری تهران و شرکت راهآهن برای توافق بر سر تهاتر زمینهای روسطحی و حاشیه خطوط ریلی مناطق ۱۷و ۱۸برگزار میشود.
بر همین اساس، معاون خدمات شهری شورای شهر تهران با حضور در شهرداری منطقه ۱۸اعلام کرد که حریم خط راهآهن تونلی تهران – تبریز در این منطقه به فضای سبز تبدیل میشود و در بهار سال ۹۶به بهرهبرداری میرسد. به گفته مجتبی یزدانی شهرداری تهران همه جوانب را برای تحقق چنین امری درنظر گرفته و تنها شرکت رجا باید توافقنامه مربوطه را به امضا برساند.
برای واگذاری حریم خطوط ریلی در این محدوده جنوب شهر تهران به شرکت راهآهن گزینههای متفاوتی پیشنهاد شده بود اما بهنظر میرسد بهترین گزینهای که این شرکت میتواند بدان رضایت دهد، تهاتر باشد؛ آنگونه که احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز تهاتر را در وضعیت موجود بهترین راهحل میداند. به گفته وی، شرکت راهآهن به یکی از گزینهها که دریافت مبلغ ارزش زمینهای پیرامون خطوط ریلی به قیمت کارشناسی بود، رضایت نداد و اکنون بهترین و تنهاترین گزینه تهاتر است. از سوی دیگر ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز عنوان میکند که فقط تهاتر زمین باید صورت بپذیرد چراکه رجا به دریافت مبلغی حدود ۷۵۰میلیارد تومان راضی نشده است. وی در عین حال اعتقاد دارد که ابتدا باید مقدمات اجرای طرح ساماندهی حاشیه خطوط ریلی فراهم شود و سپس برای توافق بر سر اینکه تهاتر چگونه صورت بپذیرد، جلسه مشترک بگذارند.
با این اوصاف اهالی لب خط امیدوار شدهاند که سرانجام زندگی آنها پس از اجرای طرح ساماندهی، رنگ آرامش و امنیت را بهخود ببیند. آنها و بهویژه در میانشان اهالی محلههای شادآباد، خیابان هفدهم شهریور، سینا، فربت و خلیجفارس شمالی سالهاست که بهخاطر عبور قطارها طی شبانهروز و همچنین فضای رها شده اطراف خطوط آسایش ندارند؛ چنانکه در برخی بخشهای این محلهها فضای مخروبه کنار خطوط راهآهن یا فضاهای روسطحی خطوطی که به زیرزمین منتقل شدهاند، تاریک هستند و محلی برای تجمع معتادان و بزهکاران. این در حالی است که زیرگذرهای خودرویی یا عابرپیاده همچون زیرگذرهای فربت، سینا، لاله و خلیجفارس نیز وضعیت جالبی ندارند.
امید به زیرزمینیشدن خطوط
در این بین، برخی اهالی و شورایاران محلههای اطراف خطوط ریلی که به زیرزمین منتقل نشدهاند، همچنان پیگیر وعده دولت پیشین هستند؛ وعدهای که براساس آن قرار بوده ۱۲۰۰متر خط راهآهن از حدفاصل رودخانه کن تا ایستگاه نیکپسندی در نزدیکی تقاطع بزرگراه فتح (جاده قدیم کرج) و بزرگراه آزادگان نیز به زیرزمین منتقل شود. علیاکبر همتی، شورایار محله خلیجفارس ازجمله افرادی است که امید دارد تا سرانجام این مقدار خطوط به زیرزمین منتقل شود. وی با یادآوری پیگیری موضوع از طریق نمایندگان تهران در مجلس نهم میگوید: «بنده به اتفاق سایر شورایاران محل، از طریق کمیسیون عمران مجلس فعلی، موضوع را پیگیری میکنیم. بهنظرم آنطور که مدیریت شهری منطقه۱۵ تهران در تلاشند تا خطوط ریلی تهران- مشهد در محدوده آنها به زیرزمین منتقل شود و به نتایج خوبی هم رسیدهاند، ما هم نباید ناامید شویم و باید تلاشهایمان را ادامه دهیم.
»
جدا از اینکه شرکت راهآهن زیرزمینیشدن خطوط در محدوده مذکور را غیرعملی میداند، بهنظر میرسد اکنون مشکلات دیگری هم به این مسئله اضافه شده؛ یکی از آنها نوسازی خطوط ریلی قدیمی و دیگری هم نصب خطوط ریلی برای مسیر متروی اقماری تهران-کرج است. اگرچه همتی میگوید همانطور که پیمانکار شرکت راهآهن هزینههای صورتگرفته قبلی را نادیده گرفت، میتواند اکنون نیز به نفع شهر و شهروندان هزینههای کار صورت گرفته را نادیده بگیرد. اشاره وی به عملیات نصب بیش از ۲۰۰شمع بتنی است که حدود ۲سال و نیم پیش با هزینهای هنگفت صورت گرفت اما یکباره و بدون توضیحات قانعکنندهای زیر خاک مدفون شد.
اتصال متروی شهری تهران به راهآهن
در میان مسائلی که این روزها درخصوص راهآهن و خطوط ریلی آن در شهر تهران مطرح است، شهردار منطقه ۱۱پایتخت نیز خبری جدید دارد. اینطور که نصرالله آبادیان اعلام کرده با همکاری مشترک شرکت متروی شهری تهران و راهآهن جمهوری اسلامی، برای نخستین باردر کشور خط متروی شهری به داخل ساختمان راهآهن متصل میشود. به گفته وی هدف از اجرای این پروژه، دسترسی مستقیم و سریع به ساختمان راهآهن است. گفتنی است اکنون افرادی که از ایستگاه متروی «میدان راهآهن» خواهان تردد به داخل ساختمان راهآهن هستند و نیز مسافرانی که به ایستگاه راهآهن وارد شدهاند و قصد ورود به مترو را دارند باید فاصله بین ساختمان راهآهن و مترو را از عرض خیابان شوش غربی و نیز میدان راهآهن طی کنند و با اجرای پروژه مذکور دسترسیهای مسافران به راهآهن و مترو بسیار آسانتر و سریعتر میشود. آبادیان، شهردار منطقه ۱۱تهران با بیان اینکه مطالعات مورد نیاز و مقدمات اجرایی این پروژه که کار مشترک شرکت متروی شهری تهران و راهآهن جمهوری اسلامی است، انجام شده، میگوید: در طرح پیشبینی شده، یک مسیر دسترسی زیرزمینی که در اصطلاح فنی «گالری» نام دارد، از ایستگاه متروی «میدان راهآهن»به داخل ساختمان راهآهن احداث میشود و شرایط بهگونهای است که داخل همین گالری بلیت مسافرانی که قصد خروج از تهران را دارند کنترل شده و آنها بهصورت مستقیم وارد سکوی مسافرگیری قطارها خواهند شد. وی عنوان میکند که درصورت عدمبروز مشکل، این پروژه طی مدت یکسال به بهرهبرداری میرسد.