تربیت کارشناسان هوشبری توانمند و متعهد برای ارائه خدمات مراقبتی مطلوب
تربیت کارشناسان هوشبری آگاه به مسائل علمی روز، مسئولیت پذیر، حساس به سلامت افراد جامعه و
توانمند برای ارائه خدمات مراقبتی مطلوب در رسالت گروه آموزش هوشبری دانشگاه علوم پزشکی ایران مدنظر است.
به منظور آشنایی با نحوه فعالیت گروه های آموزشی؛ گفتگویی با دکتر
شهنام صدیق
معروفی؛ مدیر گروه هوشبری و معاون آموزشی دانشکده پیراپزشکی انجام گرفته است.
گروه هوشبری دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت خود را از چه زمانی شروع کرده است؟
گروه هوشبری دانشکده پیراپزشکی
به منظور
ارتقای سطح سلامت و بهداشت جامعه از سال ۱۳۵۴با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی رشته هوشبری آغاز به فعالیت کرده است.
با توجه به پیشرفتهای علمی و دانش مربوط به بیهوشی و افزایش نیاز جامعه به حضور افراد مجرب و متعهد رشته هوشبری از مقطع کاردانی به مقطع کارشناسی ناپیوسته و سپس کارشناسی پیوسته ارتقاء یافت و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی از سال ۱۳۸۵ آغاز و تا کنون ادامه دارد.
کارشناسی ارشد آموزش هوشبری از سال ۱۳۹۹ در این دانشکده دانشجو می پذیرد.
در حال حاضر تدوین برنامه های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در زمینه های درد و تنفس درمانی در دستور کار این گروه قرار دارد
.
رسالت گروه آموزشی هوشبری چیست؟
استمرار حرکت در زمینه ارتقاء و پیشرفت رشته هوشبری، پرورش نیروهای کارآمد و متعهد،
حرکت
در مسیر برآورد نیازهای جامعه با توجه به اعتقادات، ویژگیها،انتظارات و درخواستهای مددجویان، ارائه بهترین خدمات مراقبتی به آنان
،
حرکت در راستای اعتلای دانش و آگاهی فراگیران و مددجویان همگام با پیشرفتهای نوین،
تولید علم و نوآوری در زمینه علوم مربوط به رشته هوشبری از مهمترین رسالت گروه هوشبری است.
گروه هوشبری در حوزه پژوهشی، فناوری و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم چه فعالیتهایی انجام دادهاست؟
پژوهش در خصوص ایجاد بانک آزمون در راستای نیل به اهداف، ارائه بستههای تحول و نوآوری در خصوص الگوی جذب و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی ، صرفهجویی در هزینههای آموزشی و استعدادیابی در جهت خلق ثروت و پاسخگویی به نیازهای جامعه که از اهداف اصلی دانشگاه نسل سوم است، توسط اعضای گروه هوشبری انجام شده است.
در کوریکلوم دانشجویان درسی به اسم خلاقیت و کارآفرینی تدوین و طراحی شدکه به تصویب وزارت متبوع رسیده و در حال حاضر برای دانشجویان کارشناسیارشد آموزش هوشبری تدریس میشود.
همچنین کارگاههای مربوط به خلاقیت و کارآفرینی و ثبت در دانشکده ویژه دانشجویان برگزار شدهاست.
اهداف و برنامه استراتژیک گروه هوشبری چیست؟
برنامه عملیاتی گروه هوشبری در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شامل
تحلیل آزمونهای گروه و ارائه بازخورد به اعضای هیئت علمی، تقویت ارزیابی مهارتهای عملی فراگیران از طریق برگزاری آزمون های مهارتی
OSCE
، استفاده از روشهای نوین ارزیابی دانشجو در برنامه بازنگری رشته هوشبری، انجام آزمونهای مبتنی بر پیامدو تقویت کمیته آزمون گروه آموزشی، برنامه ریزی برای اجرای دوره
کارشناسی ارشدآموزش هوشبری ، مقایسه شاخص های ارتقاء کیفی سطح آموزش گروه و انطباق آن با شاخص های مطلوب ، انجام ارزشیابی برنامه آموزشی رشته هوشبری و برگزاری کارگاه های آموزشی وتعیین درصد مطابقت ارزشیابی دانشجویان و ... است.
پاندمی کرونا چه تاثیری بر روی گروه شما گذاشته و گروه هوشبری چه اقداماتی در دوران کرونا انجام دادهاست؟
با توجه به اینکه رشته هوشبری
practice based
(
مبتنی
بر عمل
)
میباشد و نیاز به کار عملی و کارآموزی بالینی است، شیوع کرونا در این خصوص بازدارنده بود.
بعد از یکسال تعهداتی در این زمینه اندیشیده شد، باهمکاری دانشگاه تهران واستفاده از آموزش شبیهسازی شده و آموزش مجازی و طراحی اتاق عمل مجازی توانستیم درصدی از نیازهای آموزش عملی و کارآموزی دانشجویان را مرتفع کنیم و با تعداد کم دانشجویان با استفاده از ظرفیتهای بیمارستانی و در طول هفته دانشجویان را در فیلد بالینی به کارآموزی بیمارستانی برای شکلگیری عملکرد آنها اعزام کردیم.
گروه هوشبری در زمان شیوع کرونا اقدام به تحقیقات علمی در این خصوص کرد و دو مقاله نیز در مجلات معتبر به چاپ رسید .یک مورد اختراع توسط دانشجویان هوشبری در حوزه اداره راه هوایی کمخطر و ساخت محفظه لولهگذاری داخل تراشه طراحی و ساخته شد که در مرحله ثبت اختراع است. همچنین کارگاههای
با محوریت کووید
در سطح کشور برای جامعه سلامت برگزار شده است
.
چالشها و مشکلات موجود در گروه هوشبری چیست؟
کمبود نیروی انسانی بهعنوان هیئتعلمی مقیم در دانشکده برای تدریس واحدهای عملی،کمبود فضای فیزیکی برای انجام کارهای عملی و استقرار دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ارزشیابی توانمندی های آنها از چالش های مطرح در گروه هوشبری است.
گروه هوشبری در راستای پاسخگویی اجتماعی چه نیازهایی از جامعه را برطرف میکند؟
دانشآموختگان این رشته علاوهبر ایفای نقش در چارچوب شرح وظایف حرفهای در زمینه های احیای قلبی-ریوی، کنترل درد حاد و مزمن تحت نظارت متخصص بیهوشی، حوادث غیرمترقبه و فوریتها بهعنوان یک عضو فعال در جامعه در کمکرسانی به افراد جامعه ایفای نقش میکنند
.
جایگاه گروه هوشبری در مقایسه با سایر کشورها چگونه است؟
با توجه به تدوین و طراحی برنامه آموزشی دوره هوشبری ، نیازسنجی آموزشی از خبرگان رشته مربوطه و نیازسنجی تطبیقی از دانشگاههای معتبر دنیا همانند کشور اسکاتلند و نظر به توانمندیهای کسب شده و تعامل با برخی از دانشگاههای منطقهای از جمله کشور عراق در وضعیت نسبتاً مطلوبی هستیم.
پایان گفتگو
ره نورد