مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر و همچنین گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، مسوولان، اساتید، کارکنان و دانشجویان پژوهشگر دانشگاه فرهنگیان استان قم در شامگاه سه شنبه ۹۸/۹/۲۶ در مجتمع فرهنگی و آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج) برگزار گردید.
در این مراسم محمدپور سرپرست مدیریت امور پردیس های استان قم ضمن خیر مقدم و گرامیداشت هفته پژوهش و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، به اهمیت و حساسیت دانشگاه فرهنگیان تاکید نمود و با اشاره بر ضرورت همسویی پژوهش با نیازهای جامعه گفت در دانشگاه فرهنگیان نیز باید به نیازهای حرفه ای ویژه دانشجومعلمان توجه شود و وضعیت پژوهش در این دانشگاه بهبود یابد. وی اشاره کرد که در استان قم گام های مهمی در این راستا برداشته شده و با همکاری پژوهشکده تعلیم و تربیت در قم و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال جاری قرارداد تالیف هفت عنوان کتاب درسی منعقد شده است.
سرپرست مدیریت امور پردیس های استان قم در بخش دیگر سخنان خود وحدت حوزه ودانشگاه را فرصت بزرگی بخصوص در استان قم برشمرد و بیان کرد که پتانسیل حوزه و دانشگاه باید به عنوان دو بال در جامعه عمل کنند و امیدواریم این امر همچنان ادامه یابد.
دکتر انصاری راد معاون دانشجویی در سخنانی دانشگاه فرهنگیان را دانشگاهی تربیت محور دانست و پژوهش بخشی از این برنامه تربیتی برشمرد. معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بیان نمود که رویکرد اسناد بالادستی برای تربیت معلم، آموزش دانش آموزان و برنامه درسی، رویکرد فطرت گرایی توحیدی است. این رویکرد دارای چهار عرصه شامل پیگیری تکالیف در ارتباط: با خود، با خدا، با خلق و با خلقت است و دارای پنج عنصر: تفکر و مهارت حل مساله، علم، ایمان، اخلاق و عمل می باشد. انصاری راد در بخش دیگری از سخنان خود به موارد مغفول در دانشگاه فرهنگیان اشاره نمود و گفت باید مدیریت کلاس بر اساس اصول حل مساله باشد و برای دانشجو موقعیتی ایجاد نماییم که بتواند در کلاس درس پژوهش اصیل انجام دهد نه کپی برداری صرف از مطالب دیگران. واحدهای کارورزی از موارد دیگری که وی اشاره نمود؛ در واحد کارورزی از روند به کار گرفته شده و بحث های گروهی در حوزه های علمیه می توان استفاده کرد. دانشجویان با بحث های گروهی، واحد درسی را طراحی کرده و روش تدریس یکدیگر را بررسی و نقد کنند و با پشتوانه پژوهشی پیش روند.
در ادامه برنامه حجت الاسلام دکتر لطیفی سخنران دوم مراسم نیز سخنان خود را معطوف به دو مناسبت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه نمود و گفت برای حل مسائل جامعه باید به طور مشخص در علوم و پژوهش پیشرفت نماییم. یکی از چالش هایی که در حوزه پژوهش با آن مواجه هستیم دشواری های زیاد، صرف زمان و لزوم پشتکار فراوان در برخی از پژوهش ها است. آفت دیگر، علم گرایی مفرط و نادرست به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت است. این حوزه نه تنها مبتنی بر صلاحیت های علمی و پژوهشی است بلکه مبتنی بر صلاحیت ها و آمادگی های شخصیتی و عملی است و یک معلم و مربی در واقعیت عمل به نوعی تعمق و درگیری جدی از جنس ادراک عمیق در فضای عمل نیازمند است.
این دانش آموخته حوزه و دانشگاه سخنان خود را در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه این گونه ادامه داد که حوزه و دانشگاه دو نهاد ارزشمند و موثر در اداره جامعه هستند که بر اثر برخی از رخدادها از یکدیگر فاصله زیادی گرفتند. هدف از طرح وحدت حوزه و دانشگاه، پر کردن دو شکاف بود: یکی شکاف فرهنگی، اجتماعی و روانی و دیگری شکاف علمی و تصویر منفی اعضای این دو نهاد از یکدیگر. وی به چالش هایی نیز در این زمینه اشاره کرد. یکی از چالش ها، کثرت ارتباطات بین این دو نهاد باعث گردیده که هر دو خود را بی نیاز از دیگری و خودکفا احساس کند. چالش دیگر رویکرد و نگاه متفاوت هر یک از این دو نهاد به علوم و به ویژه علوم انسانی است. حجت الاسلام لطیفی تاکید کرد که یکی از مهم ترین فواید رخ دادن وحدت حوزه و دانشگاه، رسیدن به فهمی قابل اتکا و گسترش یافته از علم دینی در بسیاری از حوزه های علوم انسانی است و ما در حوزه مطالعات تعلیم و تربیت اسلامی و علوم تربیتی هنوز راه نرفته زیاد داریم.
این مراسم با تجلیل از اساتید، کارکنان و دانشجومعلمان برگزیده هفته پژوهش در بخش های استاد پژوهشگر برتر، آثار تالیفی برتر شامل رساله دکتری و کتاب، کارشناس پژوهشگر برتر، دانشجومعلم پژوهشگر برتر و دانشجویان برگزیده جشنواره پویش خاتمه یافت.