قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گران قدر انقلاب اسلامی و شهدای دانشگاه صنعتی اصفهان، از حضور در یکی از سه دانشگاه صنعتی مهم کشور ابراز خرسندی کرد وگفت: دکتر سیدمحمود مدرس هاشمی به عنوان یکی از مدیران گران قدر آموزش عالی و یکی از سرمایههای مهم کشور در این حوزه، به عنوان یکی از چهرههای اثرگذار ملی در توسعه این دانشگاه نقش ایفا کرده است.
دکتر عبدالرضا باقری با اشاره به ویژگیهای مدیریت در آموزش عالی، افزود: مدیریت در حوزه آموزش عالی و بخصوص مدیریت در دانشگاهها، به دلایلی همچون نقش و ماموریتهای دانشگاه در جامعه و اهمیت نقشی که دانشگاه در سرنوشت کشور ایفا میکند، سختترین و پیچیده ترین مدیریت نسبت به سایر سازمانها است.
وی با بیان این که دانشگاه در محدوده مرزهای جغرافیایی یک استان نمیگنجد، به نقش ملی و رسالتهای بینالمللی دانشگاه ها اشاره کرد وگفت: همه سازمانها به فراخور نقش و مسئولیتی که در جامعه دارند مهم هستند اما دانشگاه یک نهاد اثرگذار ملی است.
قائممقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعضای هیئت علمی را سرمایههای مهم اجتماعی کشور دانست و تاکید کرد: باید مدیریت بر نخبگان، کارکنان و جوانان بهعنوان قشر آیندهساز جامعه با دقت نظر انجام شود و خوشبختانه آقای دکتر مدرس هاشمی به گونهای عمل کردند که موجبات خوشحالی استادان، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه را فراهم آوردند.
تاکید بر ایجاد فضای نقد و گفتوگو برای ارائه نظرات سازنده
باقری با تاکید بر مخالفت وزارت علوم با استعفای دکتر مدرس هاشمی از شهریور ماه گذشته تا کنون، تصریح کرد: پافشاری زیادی کردیم تا همچنان از توان و تجربه دکتر مدرس هاشمی برخوردار باشیم، اما بالاخره فشارهای ایشان آن هم به دلیل مسائل خانوادگی، بر ما غالب شد.
وی در ادامه به بیان دیگر ویژگی های مدیریت در آموزش عالی پرداخت و افزود: شخصیت فردی رئیس دانشگاه، اعتمادبهنفس بالا برای حل معضلاتی که امروز وجود دارد، نگرش مثبت به مسائل، برخورداری از هوش و ذکاوت بالا، سلامت نفس، انعطافپذیری در مواجهه با مشکلات و مسائل، گذشت از منافع شخصی و رعایت احترام دیگران و بهویژه هیئت علمی و دانشجویان به عنوان سرمایههای اجتماعی دانشگاه از جمله این ویژگی ها است.
قائممقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که مدیر دانشگاه باید برای همه فکر کند و نسبت به سرنوشت همه اعضای هیئت علمی و دانشجویان حساس باشد و وقت خود را مصروف توسعه دانشگاه نماید، افزود: برگزاری جلسات هیئت رئیسه دانشگاه در زمان عصر تا پاسی از شب در دانشگاه صنعتی اصفهان نشان دهنده اهمیت وقت برای ارتقا و توسعه دانشگاه است.
باقری، فکرکردن به جای شتابزده عمل کردن در دانشگاه را بسیار مهم دانست و بیان کرد: آن چیزی که امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان از آن برخوردار هستیم، برنامه راهبردی دانشگاه است که حاصل خرد جمعی استادان این دانشگاه محسوب می شود و طبیعتاً این برنامه میتواند بهعنوان یک سند در اختیار رئیس بعدی دانشگاه قرار گیرد و دانشگاه را در مسیر درست هدایت نماید.
وی دانش مدیریتی، ساماندهی، ضابطهمند کردن فعالیتها و مدیریت هوشمندانه بر دانشگاه برای استفاده از همه ظرفیتهای موجود را دیگر خصوصیات مدیران موفق در آموزش عالی عنوان کرد و افزود: تفکر راهبردی، برخورداری از تفکر خلاق و سیستمی، مدیریت بهینه منابع، مدیریت زمان و نظارت و ارزیابی مستمر فعالیتها نیز بسیار حائز اهمیت است.
قائممقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شایستگی رهبری در دانشگاه، جسارت در تغییر و تحول، اهل مشورت بودن و قدرت تاثیر و نفوذ را از دیگر ویژگیهای مهم مدیریت در آموزش عالی دانست و گفت: مدیریت در دانشگاه زمانی موفق است که از همه افکار جهت توسعه دانشگاه استفاده کنیم و خوشبختانه دکتر مدرس هاشمی دارای این ویژگی ها هستند و شاهد قدرت تیم سازی و کادرپروری در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز هستیم.
وی با اشاره به این که شنیدن نظرات مخالف و تحمل نظرات دیگران در دانشگاه معنا می یابد، بر ایجاد فضای نقد و گفتوگو برای ارائه نظرات سازنده تاکید کرد و افزود: اخلاق حرفه ای، مسئولیتپذیری، پاسخگویی، تعهد سازمانی بالا، انضباط رفتارها و باورها و رعایت ارزش های انسانی و اخلاقی و دینی در دانشگاه از دیگر نکات مهم در این زمینه محسوب به شمار می آید.
باقری داشتن مهارتهای ارتباطی را از جمله مهمترین ویژگی های مدیریت در دانشگاه عنوان کرد و گفت: باتوجه به نقش مهمی که دانشگاه در حوزه ملی و استانی جامعه دارد، باید محیط ارتباطات را برای فراهم نمودن بستر کار و تحقیق و پژوهش برای استادان ایجاد نماید.
قائممقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به این که در دانشگاه صنعتی اصفهان شاهد روابط بینالمللی قوی هستیم، افزود: با شبکهسازی مدیریت اطلاعات و تعاملات با همه سلایق و جناح ها، می توان یک محیط آرام و در عین حال با نشاط را در دانشگاه ایجاد نماییم.
وی با بیان این که در دوره فعلی نیازمند استفاده از همه ظرفیتهای موجود در دانشگاه بدون توجه به سلایق سیاسی هستیم، گفت: این موضوع یکی از مهمترین سیاستهای آموزش عالی در طول دو سال گذشته بوده که ثمرات آن قابل مشاهده است به طوری که اغلب محیطهای دانشگاهی ما در عین حال که بانشاط و پویا است، دارای یک بستر آرام برای توسعه فعالیتهای علمی هستند.
باقری با تاکید بر این که دکتر مدرس هاشمی با دارا بودن کم و بیش این ویژگی ها، یکی از بهترین روسای دانشگاههای ما در دوره چند ساله اخیر بوده اند، افزود: رضایت دانشگاهیان در دانشگاه صنعتی اصفهان نشان دهنده این ویژگیها است و امیدواریم پس از استراحتی کوتاه، بتوانیم از تواناییهای ایشان در سطوح بالای آموزش عالی استفاده نماییم.
قائممقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به تجربه مناسب مدیریتی دکتر ابطحی در مسئولیتهای گوناگون دانشگاهی در حوزههای مختلف، گفت: حوزه فناوری یکی از دغدغههای مهم آموزش عالی برای رفتن به دانشگاههای نسل سوم، ارزش آفرین و کارآفرین است و با استقبالی که اعضای هیئت علمی از دکتر ابطحی داشتند و اجماع نظری که در این خصوص وجود داشت، امیدواریم با پشتیبانی همه بزرگواران شاهد توفیقات ایشان در این دوره مسئولیتی باشیم.
وی با تاکید بر این که امروز دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از بهترین دانشگاههای کشور در حوزه صنعتی کشور است، گفت: این دانشگاه با اثرگذاری در سطح ملی و بینالمللی از استادانی با تجربه و دانشمند برخوردار است و می تواند با استفاده از این ظرفیتها به موقعیتهای بهتری دست یابد.
با خدا بساز و برهمه بناز!
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به آیه شریفه{مَن کانَ یُریدُ العِزَّهَ فَلِلَّهِ العِزَّهُ جَمیعًا} گفت: درسی که بنده در این دو سال از دکتر مدرس هاشمی گرفتم این بود که هیچ گاه به دنبال کسب عزت و احترام از کسی نبودند و اگر تلاش و فعالیتی داشتند فقط برای انجام وظیفه بود و به همین خاطر نیز اهل تملق گویی از کسی نبودند.
حجت الاسلام والمسلمین عمادی با ذکر خاطره ای دراین خصوص افزود: من در اوایل طلبگی خدمت حضرت آیت الله حکمت نیا رسیدم، ایشان درس بزرگی به بنده دادند و فرمودند: با خدا بساز و برهمه بناز که ترجمه همین حدیث شریف است که هرکه بین خودش و خدا را اصلاح کند، خدا بین او و مردم را اصلاح می کند.
وی ادامه داد: اگر اکنون آقای دکتر مدرس هاشمی در بین دانشگاهیان دارای محبوبیت هستند و بعد از این که قرار شد دیگر رئیس دانشگاه نباشند، دیدیم که مخالفت های شدیدی شد، نشان دهنده عزتی است که خدای متعال به ایشان عطا کرده و دلیل آن انجام به وظیفه و همان نکته ای است که اشاره نمودم.
وی همچنین افزود: گاهی اوقات در جلسات نظرات متفاوت و مخالف یکدیگر بود. هرگاه دکتر مدرس هاشمی به این نتیجه می رسیدند که نظرشان را باید تغییر بدهند وبه یک اثبات منطقی می رسیدیم، با آزاد منشی این کار را می کردند،که این از خصوصیات مهم یک مدیر است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر ابطحی را فردی متدین و متشرع خواند و از باب تذکر به ایشان همان جمله آیت الله حکمت نیا که فرمودند: (با خدا بساز و بر همه بناز) را یاد آور شد.
دستاوردهای شش ساله دانشگاه صنعتی اصفهان حول ۱۵ محور تحقق یافته است
رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با بیان مهمترین رویکردها، نتایج و دستاوردهای دوره مدیریت خود گفت: از آنجا که برنامه محوری اساس فعالیت اینجانب بوده، تدوین و تصویب طرح تحول راهبردی دانشگاه را یکی از مهمترین توفیقات این دوره می دانم که اکنون چراغ راه آینده دانشگاه و مطالبه دانشگاهیان است و خوشبختانه اکنون با تشکیل هفت کمیته اجرایی، اجرای این طرح در حال انجام می باشد.
دکتر سیدمحمود مدرس هاشمی، با بیان این که در زمینه جلب مشارکت عمومی و استفاده از خرد جمعی مواردی همچون تشکیل شوراهای صنفی کارکنان و دانشجویان و دیگر نهادهای مردم نهاد را داشته ایم؛ برگزاری جلسات مستمر گفتوگو با دانشگاهیان، تشکیل شوراهای رسمی و غیررسمی متعدد، انتخاب روسای دانشکدهها و گروهها بامشارکت اعضای هیئت علمی و حتی انتخاب رئیس دانشگاه با تکیه بر مشارکت عمومی را بخشی از دستاوردهای نهادینه شده این دوره مدیریت عنوان کرد.
وی جایگاه دانشگاه صنعتی اصفهان در وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و دیگر نهادهای ملی از نظر ارتباطات موثر با نهادهای خارج از دانشگاه را جایگاهی شایسته دانست و افزود: ارتباط دانشگاه با نهادهای استانی و شهرهای مجاور در امور مختلف و نیز با سازمانهای دیگر به ویژه در طرحهای کاربردی به نحو مطلوب سامان یافته است.
رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان، تشکیل اجلاس روسای دانشگاههای سطح یک کشور به ابتکار این دانشگاه، تشکیل دوپژوهشکده با همکاری صنعت و ارتباط مناسب با رسانهها و برگزاری برنامههای موفقی مانند بزرگداشت چهلمین سال تاسیس دانشگاه و کنگره شهدای دانشجوی استان را بخشی دیگر از دستاوردهای این عرصه عنوان کرد.
مدرس هاشمی، با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزش به عنوان یکی از دغدغههای مسئولین این دانشگاه پر افتخار، افزود: در این راستا تشکیل مدیریت برنامهریزی و ارتقای کیفیت آموزشی، بهروزرسانی رشتهها، راهاندازی رشتههای جدید به صورت هدفمند و بدون اضافه کردن ساختار جدید دانشکده و پژوهشکده، طراحی و اجرای طرح توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان و حمایت بیشتر از پایاننامهها و رسالههای تحصیلات تکمیلی از جمله فعالیتهای این حوزه به شمار میآید.
وی، افزایش کمی و کیفی دستاوردهای پژوهشی در حوزه پیشبرد مرزهای دانش را از افتخارات این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: این موضوع تابعی از دیگر سیاستها و اقدامات دانشگاه مانند داشتن تجهیزات به روز، بودجه پژوهشی مناسب، جذب نیروی انسانی نخبه، جذب نیروهای پسا دکترا و آیین نامههای مناسب در حوزه پژوهشی است، اما با این حال تعداد مقالات دانشگاه از ۹۵۰ مقاله در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۶۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و شاخص
Hindex
که به نوعی بیانگر کیفیت مقالات می باشد نیز از ۹۱ به ۱۲۰ ارتقا یافته است.
رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان، به روز نمودن تجهیزات آموزشی و پژوهشی و ارتقای زیرساختهای آن را یکی از اولویتهای مهم دانست و ادامه داد: اگرچه دانشگاه در این زمینه با مشکلات جدی روبهرو است، اما در این دوره تلاش گردید تا با اختصاص مبالغی در هر سال که جمعاً بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان بوده است، بخشی از نیازهای ضروری تجهیزات دانشکدهها تامین گردد و فعالیتهای اساسی برای افزایش حدود هشت برابری پهنای باند دانشگاه، به روز نمودن سرورها و سامانههای فناوری اطلاعات نیز، در همین راستا صورت گرفته است.
مدرس هاشمی ایفای نقش دانشگاه در حوزه اقتصاد دانشبنیان را یکی از رسالتهای مهم دانشگاه برشمرد و گفت: در این دوره علاوه بر گسترش فعالیتهای ارتباط با صنعت و افزایش مبلغ قراردادهای سالیانه، انجام طرحهای بزرگ و هدفمند در حوزههای کاربردی مانند آب، محیط زیست، نفت و نظایر آن به طور جدی دنبال گردید و علاوه بر آن برای تکمیل زنجیره ایده تا بازار، با راهاندازی مرکز نوآوری در دانشگاه و تثبیت مرکز رشد و پارک دانشگاه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، گامهای ارزندهای در این زمینه برداشته شد که خوشبختانه مدیریت نوآوری و تجاری سازی فناوری این موضوع را با جدیت دنبال مینماید.
وی با تاکید بر این که امروز دانشگاههای پیشرو برتر بدون ارتباطات مناسب بینالمللی، امکان رشد و توسعه نخواهند داشت، افزود: این موضوع با جدیت در دستور کار قرار گرفته و حاصل آن افزایش چند برابری حضور استادان و دانشمندان خارجی، افزایش چشمگیر عزیمت همکاران فرصتهای مطالعاتی، افزایش پذیرش دانشجوی خارجی، تشکیل کنسرسیوم ارتباطات بینالمللی دانشگاههای استان، ارتباط موثر با سازمانهای برجسته بینالمللی، ارتباط استراتژیک با کشور سوییس و دانشگاههای برجسته آن به عنوان مرکز هماهنگکننده فعالیتهای علمی ایران با این کشور بوده و حاصل این تلاشها انتخاب دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان دانشگاه برتر در حوزه روابط بینالملل در سالهای اخیر بوده است.
رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که یکی از مبانی آرامش خاطر و تکریم دانشگاهیان، شئونات شغلی و رفاهی آنان می باشد؛ به فعالیت های صورت گرفته در این دوره برای رفع مشکلات مربوط به شئون استخدامی و ارتقا اعضای هیئت علمی اشاره کرد که خوشبختانه در این زمینه رضایتمندی بسیار خوبی حاصل شده است.
وی با اشاره به اجرای آییننامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی و استفاده حداکثری از ظرفیت های این آییننامه برای کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، گفت: تبیین فرایند جذب و استخدام کارکنان منجر به رفع مشکلات اولیه این حوزه گردید و با دقت نظر در عقد قراردادهای مربوط به نیروهای شرکتی نیز، این عزیزان زحمتکش از حداقل شرایط مطلوب برخوردار گردیدند؛ هر چند که علیرغم تلاشهای دانشگاه در زمینههای ذکر شده و نیز ارتقای سطح عمومی رفاه کارکنان همچنان در این حوزه شرمنده و عذرهای کمبودها و نواقص هستیم.
مدرس هاشمی یکی از مهمترین اهداف این دوره در حوزه دانشجویی را ایجاد فضای آزاد برای ارائه نظرات و تضارب آرا عنوان کرد و گفت:خوشبختانه به دور از افراط و تفریط و تنگنظری و جناحبندی این فضا در دانشگاه نهادینه شد و حاصل آن افزایش تشکلها و کانونهای دانشجویی، افزایش چشمگیر تعداد برنامههای فرهنگی و مخاطبین آن ها بوده و ضمن توجه به قانون، اخلاق، آرامش و شئونات دانشگاه در ابعاد مختلف، داشتن نگاهی فرهنگی در همه فعالیتهای دانشگاه مورد تاکید بوده است.
وی افزایش سطح رفاه دانشجویی و انگیزه و نشاط دانشجویان را یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه دانشجویی دانست و ادامه داد: با فعالیتهای عمرانی و تامین تجهیزات در خوابگاه ها، تربیت بدنی و دیگر مراکز دانشجویی از یک طرف و نیز فعالیتهای فرهنگی و مشاورهای صورت گرفته از سوی دیگر تا حد امکان به این موضوع پرداخته شد؛ گرچه در این حوزه نیز هنوز با حالت ایده آل فاصله ای بسیار داریم و از این بابت نیز از دانشجویان عزیز عذرخواهی مینماییم.
رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان، با تاکید بر مولفههای توسعه در زمینههای عمرانی، گفت: در طول این سالها با اختصاص مبالغی بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان، تکمیل برخی پروژههای قبلی، تعمیرات اساسی در خوابگاهها و دانشکدهها و نیز شروع تعدادی طرح جدید انجام شد و البته در زمینه تعمیرات اساسی همچنان دانشگاه نیازمند اعتبارات بسیار بیشتری است.
وی با شاره به تاسیس بنیاد دانشگاه با هدف استفاده موثر از ظرفیتهای مردمی و خیرین، گفت: در همین مدت ساخت یک مجموعه خوابگاهی توسط یکی از خیرین محترم و نیز اهدای یک قطعه زمین به دانشگاه توسط خیری دیگر، از نتایج ارزشمند همراهی خیرین با دانشگاه بوده است.
مدرس هاشمی، توجه به موضوع مدیریت سبز را از مهمترین برنامههای دانشگاه در این سالها دانست و افزود: علاوه بر تمهید راههای مناسب تهیه آب برای بیش از ۳۵۰ هکتار فضای سبز دانشگاه، فعالیت های صورت گرفته منظرسازی خشک و حذف چمن، صرفهجویی در انرژی و استفاده از انرژی خورشیدی منجر به انتخاب دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان دانشگاه برتر در زمینه مدیریت سبز در سالهای اخیر شده است.
رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: به منظور رفع مشکلات حقوقی دانشگاه به ویژه در زمینه اراضی وسیع ۲۳۰۰ هکتاری آن، مدیریت حقوقی دانشگاه تشکیل شده و بخش بزرگی از مشکلات این اراضی با شهرداری ها یا افراد حقیقی مرتفع شده و یا در حال رفع شدن است.
وی بیان کرد: امیدوارم با تکیه بر لطف الهی، مدد جستن از ساحت مقدس امام زمان (عج) و همکاری همه شما عزیزان دانشگاهی توانسته باشم به وعده ابتدایی خود با شما عمل کرده باشم و انشاءالله روح حاکم بر برنامههای دانشگاه ایجاد آرامش خاطر و فضای آرام برای فعالیتهای شما بوده باشد و با رعایت صداقت، شفافیت، پاسخگویی و به دور از افراط و تفریط شان و کرامت شما دانشگاهیان ارجمند رعایت شده باشد.
مدرس هاشمی با ابراز قدردانی از پذیرش مسئولیت توسط دکتر ابطحی و اقبال دانشگاهیان و حمایت وزارت علوم از این انتخاب، افزود: قطعاً با استمرار با قوت رویکردهای اصلی مورد نظر دانشگاهیان توسط عزیزی توانمند، خوشفکر و باانگیزه و خوشاخلاق مانند ایشان، تحقق اهداف مندرج در طرح تحول راهبردی دانشگاه، سریعتر و مطمئنتر صورت خواهد گرفت.
رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان گفت: از مسئولین محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقاضامندم از دانشگاههای مکتب ساز، هویت دار و بزرگی مانند دانشگاه صنعتی اصفهان که در خارج از تهران با کمترین امکانات به بیشترین دستاوردها و افتخارات نائل شدهاند، بیش از پیش حمایت نمایند.
استعانت از خداوند متعال در ایجاد محیطی شادابتر، دانشگاهی برتر و ایرانی بهروزتر
سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این آئین آرامش و رضایت فراگیر را از جمله مهمترین دستاوردهای دوره مدیریت دکتر مدرس هاشمی در این دانشگاه برشمرد وگفت: از آقای دکتر مدرس هاشمی که در طول مسئولیت خود، با وقت گذاری زیاد، توکل به خداوند، عاقبت بینی و ژرفاندیشی تمام سعی خود را برای اعتلای دانشگاه مصروف داشتهاند تشکر می نمایم.
دکتر سید مهدی ابطحی با تاکید بر الزام خود نسبت به اجرای طرح تحول راهبردی دانشگاه، به خطرات تهدید کننده این طرح اشاره کرد و گفت: فهم غلط از برنامه، عدم باور برنامه و عدم پویایی و تحرک در عدم پشتیبانی از برنامه سه خطر مهم در اجرای این طرح است.
وی با اشاره به این که دانشگاه نسل دوم افزودهشدن پژوهش به آموزش و دانشگاه نسل سوم صرفاً افزودن فناوری به آموزش و پژوهش نیست، تصریح کرد: در دانشگاه نسل سوم، پژوهش، آموزش و مدیریت دانشگاه ماهیتاً تغییر کرده، چیزی به ساختار دانشگاه افزوده نمیشود و دانشجو به عنوان محور ارزشآفرینی مطرح شده و استاد نیز به عنوان بارورکننده نبوغ و خلاقیت دانشجو شناخته میشود.
سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: اگر قرار است دانشگاه مرجعیت علمی پیدا کند و تاثیرگذارترین دانشگاه در منطقه پیرامونی خود باشد، همه از دل تربیت دانشآموختگانی در تراز جهانی، اخلاقمدار و نقش آفرین در توسعه کشور به دست میآید.
ابطحی افزود: وظیفه دانشگاه تربیت دانشآموختگانی است که مقالاتی دقیق، درست و کیفی بنویسند، نسبت به مشکلات جامعه حساس باشند و بیاموزندکه در زمینه پژوهشهای کاربردی گزارشهای قابل استناد و دقیق تدوین کنند، به سلامت به پایگاههای اطلاعاتی دست یابند و به امانت از آن ها بهره جویند، در مسائل اجتماعی وارد شوند و بیاموزند که در سازمانهای مردم نهاد فعالیت کنند، نسبت آینده کشور و تصمیمات مسئولین حساس باشند و محیط خود را نقد کرده و در اعتلای آن بکوشند.
وی با بیان این که قرارداد پژوهشی که بدون دانشجو توسط استاد انجام میشود و یا به بیرون دانشگاه سپرده میشود، هرچند درآمد اختصاصی دانشگاه را افزایش دهد، فعالیت دانشگاهی نیست، اضافه کرد: مقالهای که دانشجو در آن شرکت نکند نیز با هر ضریب تاثیری، فعالیت دانشگاهی نیست.
سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان لازمه رسیدن به دانشگاهی در تراز خواسته طرح تحول راهبردی این دانشگاه را وقت گذاری همکاران ارزشمند هیئت علمی و پشتیبانی ساختار اداری دانست و گفت: اثربخشترین و موثرترین عامل در تربیت انسانهایی اخلاقمدار، تعامل استاد و دانشجو است.
ابطحی با تاکید بر این که رویکرد یکپارچه و منسجم در اجرای برنامه تحول از اصول تحول است، تصریح کرد: عدم اعتقاد تمامی دانشگاهیان به برنامه، دستیابی به آن را غیرممکن میسازد و ساختار اداری پویا با درک درست از اهداف دانشگاه، لازمه دستیابی به اهداف تحول است.
وی با تاکید بر این که در شرایط پویای دانشگاههای رقیب، راحتطلبی مخل توسعه است، افزود: البته نظام تشویق و ارجنهادن به فعالیت ها باید در مدیریت دانشگاه اجرایی شود و من در کنار توقع، به بهرهمندی سختکوشان از زحمات خویش معتقدم و همچنان که سنت خدا به بهرهمندی تلاشگران است، ارتقای دانشگاه نیز راهی جز تبعیت از سنت خدا ندارد.
سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان استفاده از ظرفیتهای حقوقی و قانونی دانشگاه و به کارگیری آن ها در جهت اهداف برنامه تحول و چابکی در تصمیمات و پرهیز از ملاحظات غیر ضروری را از دیگر ملزومات رسیدن اهداف برنامه عنوان کرد وگفت: هر چند نسبت به لزوم فعالیت اعضای هیئت علمی مصر و پیگیر هستم اما نسبت به پشتیبانی و حمایت از فعالیتهای آنان نیز دریغ نمیورزم.
ابطحی در پایان تصریح کرد: در زمان باقی مانده طرح تحول راهبردی دانشگاه، با استعانت از خداوند بزرگ به کمک همه شما نیاز دارم تا دانشگاهی برتر، محیطی شادابتر و ایرانی بهروزتر داشته باشیم.
دوره ریاست دکتر مدرس هاشمی جو آرامی بر دانشگاه حاکم بود
در بخش دیگری از این آئین نیز عضو هیئت علمی دانشکده برق وکامپیوتر به بیان دستاوردها و خدمات دکتر مدرس هاشمی پرداخت.
دکتر سعید صدری گفت: برخورد با مسائل دانشگاه با روشی علمی، انتقادپذیری، مشارکت دادن هرچه بیشتر دانشگاهیان و شفافیت در موضوعات مختلف، ایجاد وحدت بین دانشگاهیان، رفع موانع اعضای هیئت علمی با هدف فضایی آرام و بالنده برای حیات فکری دانشگاه، برخورد با احترام و رحمت و تواضع وایجاد احساس آزادی علمی و فرهنگی در دانشگاه از جمله خدمات دکتر مدرس هاشمی به دانشگاهیان بود.
رئیس اداره رفاه کارکنان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این آئین به نمایندگی از کارکنان این دانشگاه ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دکتر مدرس هاشمی گفت: در دوره ریاست دکتر مدرس هاشمی جو آرامی بر دانشگاه حاکم بود و این باعث شد تا دانشگاهیان بتوانند به رسالت اصلی خودشان برسند.
سید حمید خشوعی گفت: ایجاد شورای صنفی، دستور تسریع در اجرای آیین نامه اعضای غیر هیئت علمی، نظام مند کردن استخدام ها، رسیدگی به معیشت کارکنان و نگاه ویژه به قرض الحسنه حضرت محمد (ص) و دستور تشکیل کانون بازنشستگان را از جمله اقدامات درخور قدردانی رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان برشمرد.
در پایان این مراسم باشکوه، ضمن قرائت متن پیام تقدیر و تشکر وزیر علوم از خدمات و تلاش های دکتر مدرس هاشمی و نیز حکم انتصاب دکتر ابطحی به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، هدایای جمعی از چهره های دانشگاه، روسای دانشگاه ها و مدیران استان به پاس قدردانی از تلاش ها و خدمات دکتر مدرس هاشمی به ایشان اعطاء شد.
در این مراسم که با حضور اعضای هیئت علمی، کارکنان، دانشجویان برگزار شد، حضور دکتر طالبی رئیس دانشگاه اصفهان، دکتر طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر کیانی رئیس دانشگاه هنر اصفهان، دکتر قاضی عسکر معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع و دکتر قاسمی معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان، دکتر قیصری سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان، مدیران عامل شرکت آب منطقه ای و شرکت توزیع برق اصفهان، معاون برنامه ریزی شهردار اصفهان، فرماندار خمینی شهر وجمعی از مدیران استان حضور داشتند.
گزارش تلویزیونی
گزارش تصویری