در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، ضمن تقدیر از حضور مدیران نظام بویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و ستاد آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را دانشگاهی حساس و تاثیرگذار در سطح ملی و قاعده هرم نظام تعلیم و تربیت برای تربیت معلمان نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.
وی با اشاره به شرایط کنونی کشور، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با درایت، عزم ملی و داشتن افق باز و روشن بهترین نظام شایسته تعلیم و تربیت را به نمایش بگذاریم و آن را به جایگاه بایسته ان برسانیم.
دکتر خنیفر با اشاره به حمایت های ارکان نظام از دانشگاه آن را عاملی برای برداشتن گام بلند در راستای ماموریت دانست.
وی با اشاره به جذب دانشجو معلم از طریق کنکور سراسری و ماده ۲۸، افزود: در همین راستا از ظرفیت فارغ التحصیلان برتر دانشگاه ها بویژه در رشته های علوم پایه با شرط گذراندن دروس پداگوژی و فنون تدریس و معلمی نیز بهره برده شد.
رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان حضور ۲۰ هزار دانشجومعلم کارشناسی پیوسته و ماده ۲۸ در کلاس درس از مهر سال جاری، گفت: با افزایش پذیرش و تربیت معلم مورد نیاز، از راه های بدیل و جواری کاسته و معلم تربیت شده این دانشگاه در کلاس های درس حضور خواهند شد.
وی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ درصد دانشجویان در سراهای دانشجویی در طول ترم، بر لزوم توجه به بودجه و نیازهای آنان تاکید کرد.
دکتر خنیفر همچنین بر اهتمام ویژه برای پذیرش ۵۵ هزار دانشجو (۲۰ هزار کارشناسی پیوسته و ۳۵ هزار ماده ۲۸) در سال جدید اشاره و اظهار کرد: این فرصتی است طلایی برای اشتغال و بکار گیری فارغ التحصیلان شایسته دانشگاه ها.
وی در ادامه با بیان انجام آمایش و نیاز سنجی رشته ها و میزان دانشجو تا سال۱۴۰۵، تصریح کرد: پس از جبران کمیت معلم، به سمت ارتقاء کیفی حرکت خواهیم کرد، چنانکه تجارب جهانی نشان می دهد با داشتن نظام تعلیم و تربیت شایسته می توان از آمار جرائم کاست و زندان ها را بست.
رییس دانشگاه فرهنگیان مهارت آموزی، داشتن کلاس های مفرح و شاد و استفاده از تجارب بین المللی و بومی سازی را از عوامل پیشرفت نظام های تعلیم و تربیت جهان برشمرد و افزود: با معلم پریروز نمی توان دانش آموز امروز را برای فردا تربیت کرد.
وی در ادامه با بیان عدم تناسب بودجه دانشگاه با پراکندگی ان در سراسر کشور و شبانه روزی بودن، بر نیاز به جذب ۲۰۸۰ هیات علمی تا سال ۱۴۰۴ و بهسازی و بازسازی ساختمان ها و فضاهای فرسوده و اهتمام ویژه برای اجرایی شدن طرح ۱۰۰-۳۱ دانشگاه جامع فرهنگیان در مراکز استان اشاره کرد.
دکتر خنیفر در پایان با تاکید بر اهمیت گزینش مناسب معلمان، تصریح کرد: باید کسانی که عاشق معلمی و با ایمان بوده و عشق به میهن و مملکت دارند باید معلم شوند.
در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام و المسلمین دادگر، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان عملیات روانی و تبلیغات گسترده دشمنان علیه انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، خاطر نشان کرد: دشمنان با گرفتن اعتماد و امید به دنبال ان هستند تا اسلام را از مردم بگیرند، اسلام پیشرفته که بنا است برای دنیا الگو باشد.
حجت الاسلام دادگر با اشاره به گام دوم انقلاب اسلامی در راستای شرایط کشور، اظهار کرد: با توجه به این نگاه و افق ترسیم شده در گام دوم، دانشگاه ها باید تراز انقلاب و تمدن نوین اسلامی بوده و باید اساتید و دانشجویان متناسب با آن داشته باشند.
وی با تاکید بر لزوم داشتن برنامه عمل برای رسیدن به افق، ابراز امیدواری کرد: محصول دانشگاه فرهنگیان از نظر اندیشه، انگیزه، نگاه و عمل بتواند با روحیه جهادی توفیقات بیشتری برای دانشگاه داشته باشند و نیروی هایی وارد عرصه تعلیم و تربیت کنیم که بتوانند تحقق بخش سند تحول بنیادین باشند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه با تاکید بر رویکرد هدایت، نظارت، حمایت و مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در عرصه های دینی، فرهنگی و انقلابی به ارائه گزارشی از اقدامات و میزان هیات، کانون ها و شوراهای هم ادیشی در این دانشگاه پرداخت.
ارائه گزارش از وضعیت دانشگاه فرهنگیان پیرامون بودجه دانشگاه، پراکندگی لازم، هزینه ها و لزوم تخصیص بودجه برای آموزش مهارت آموزان، فرسودگی و قدمت فضاهای فیزیکی و کالبدی، سرانه آموزشی و کمک اموزشی فاصله با استانداردها، وضعیت منابع انسانی هیات علمی و غیر هیات علمی و بیان انتظارات دانشگاه از جمله اصلاح سرانه بودجه ای، تخصیص اعتبار مقاوم سازی و نیز آموزش مهارت آموزان و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی از سوی دکتر خاکی معاون طرح و برنامه و توسعه منابع از دیگر بخش ها بود.
همچنین دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه با اشاره به ترویج علم و ارتقاء سطح توانمندی حرفه ای اعضای هیات علمی به عنوان سیاست های اصلی این معاونت، به اجرای طرح پژاهنگ در راستای اشتراک یافته های پژوهشی، تاسیس ۱۶ قطب پژوهشی، راه اندازی ۱۰ مرکز رشد و نواوری به عنوان حلقه واسط بین جمعیت دانش آموزی و دانشجویی، راه اندازی موزه اسناد و مفاخر تربیت معلم و سطوح حمایتی از پدیداورندگان به عنوان اقدامات این حوزه اشاره کرد.
در ادامه دکتر روشندل معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با ارائه گزارشی از آمار دانشجومعلمان کارشناسی پیوسته، ناپیوسته و کارشناسی ارشد دانشگاه خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴۷۱۶۳ دانشجو معلم در دانشگاه حضور دارند که ۲۲۷۲ آنان رتبه های زیر هزار بودند که نویدی برای آینده کشور است زیرا نخبه است که می تواند نخبه تربیت کند.
وی همچنین با اشاره به نسبت استاد به دانشجو و بازنگری ۸۰ درصد از برنامه های درسی در دانشگاه با بیان اینکه برای جبران کمبود معلم ناگزیر از دنبال گردن کمیت هستیم، گفت: تجلی گاه نگاه حرفه ای به تعلیم و تربیت و مسیر حرفه ای تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان است.
دکتر وشندل ضمن تاکید بر لزوم جذب هیات علمی برای ارتقاء کیفیت آموزشی، بر اجرای طرح معلم ماهر، برای آموزش مهارت و سواد های هفتگانه از جمله اقتصادی، رسانه ای و... و توجه به طرح مدارس تجربی وابسته به دانشگاه برای انتقال تجارب و شکل گیری هنر معلمی اشاره کرد.
در ادامه دکتر علی نژاد معاون دانشجویی، با اشاره به سیاست های خدماتی و رفاهی، تندرستی و امنیت را دو شرط اصلی ارتقاء و پیشرفت دانست و اتقاء سطح سواد دانشجویان در زمینه بهداشت و سلامت، پیاه سازی امید و نشاط و اجرای ۱۴۱ برنامه در این معاونت برای نخستین بار را از اقدامات دانست.
وی همچنین بر لزوم پاسخگویی به مطالبات و توجه به نیازهای دانشجویان تاکید کرد.
همچنین دکتر کچوئیان سرپرست معاونت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت، به بیان شاخص های انتخاب مدیران برای احراز مشاغل مدیریتی اشاره کرد.
دکتر محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز با بیان فعالیت تشکل ها و کانون ها به معنای واقعی در دانشگاه فرهنگیان بر نگاه برابری به تشکل ها و ارائه بسته های فرهنگی متنوع با توجه به ذائقه های دانشجویان در ۵ حوزه، دینی معرفتی، هنری، ادبی، نمایشی و قرآنی اشاره کرد.
وی در ادامه بر لزوم تطابق رسالت خطیر دانشگاه فرهنگیان با ساختار و منابع مالی برای تربیت معلمان مهارتی، ارزشی، دینی تاکید کرد.
همچنین انصاری راد مدیر امور پردیس های استان تهران با اشاره به حضور یک هشتم دانشجو معلمان کشور در استان تهران، آن را قطب تربیت معلم دانست و بر لزوم توجه به فضاهای کالبدی با توجه به میزان دانشجو، بازسازی و نوسازی فضاها، برای تربیت معلم اندیشه ورز، دارای مهارت معلمی و اخلاق مدار تاکید کرد.