رییس دانشگاه فرهنگیان در نشست با خبرنگاران حوزه تعلیم و تربیت به مناسبت یکصد سال تربیت معلم ایران ضمن قدردانی از انعکاس اخبار، نظرات و بیان نقدهایی از سوی اصحاب رسانه، آنان را ارتباط بین دستگاه ها و نظام با مردم و افراد مشتاق کشور برای آگاهی از همه ابعاد و اتفاقات سیستم و یا دستگاه برشمرد.
وی ضمن تبریک اعیاد گذشته و تاسف از سیل اخیر ابراز امیدواری کرد: شاهد التیام درد های استان های گرفتار سیل با تمهیدات و خرد ورزی مدیران در سطح ملی باشیم.
دکتر خنیفر، با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت امری خطیر، ظریف، حساس، بی بدیل و تعیین کننده است، اظهار کرد: هر ملتی اوج ها را تجربه کرده از طریق نظام تعلیم و تربیت بوده است، حتی کشورهایی که امروزه دایه نظام تعلیم و تربیت برتر جهان را دارند به سراغ قاعده هرم رفته و تعلیم و تربیت عمومی خود را ترمیم کردند.
وی با اشاره به اهمیت روزآمدی دانش برای قاعده هرم تعلیم و تربیت (آموزش های عمومی)، افزود: نیازمند معلمانی قافله سالار و اندیشه ورز برای پرورشِ نسل هزاره سوم، نسل پرسشگر و جستجوگر هستیم.
رییس دانشگاه فرهنگیان انتقال ارزش ها و پاسخ به ذهن پویا و تشنه این نسل بی بدیل را نیازمند توجه بیشتر به نظام تعلیم و تربیت دانست و ابراز امیدواری کرد: نظام تعلیم و تربیت بعد از امنیت سبد دوم دغدغه و اولویت دولت ها و دغدغه ملی شود.
وی با بیان اینکه اگر نظام تعلیم و تربیت درست ایجاد شود شاهد بسته شدن زندان ها، کاهش شگفت انگیز پرونده های قضایی و بالندگی از درون خواهیم بود، خاطر نشان کرد: همین نظام تعلیم و تربیت می تواند اقتصاد منهای نفت را برای ما رقم بزند اگر روزی به فرمول منهای خام فروشی برسیم تنها راه آن نظام تعلیم و تربیت است و امیدواریم با همت شما به عنوان سفیران خبری و پیامبران اطلاع رسانی بتوانیم این دغدغه ملی را ایجاد کنیم.
دکتر خنیفر با اشاره به التفات ملی به دانشگاه پس از تشریف فرمایی مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال۹۷، گفت: حضور مقام معظم رهبری تنها برای دانشگاه فرهنگیان نبود بلکه برای تمام نظام تعلیم و تربیت، کل سیستم آموزش عمومی و دست اندر کار تعلیم و تربیت نسل بوده است.
وی با بیان اینکه به طور مستمر تحولات دنیا رصد می کنیم و توسط بزرگان دستگاه های نظام رصد میشویم، گفت: امیدواریم بتوانیم در این مدتی که خدمتگزار این نظام و در این جایگاه هستیم، کارنامه مطلوبی داشته باشیم.
رییس دانشگاه فرهنگیان، در سخنان خود با اشاره به پیشینه تاریخی تعلیم و تربیت، خاطر نشان کرد: کشوری هستیم که در نظام تعلیم و تربیت دارای پیشینه ای به درازای تاریخ هستیم گرچه در برخی ادوار تاریخی این آموزش ها مختص طبقات اشراف و طبقات برتر جامعه بوده است.
وی با بیان اینکه ۱۰۸ سال پیش دارالفنون و صد سال پیش دارالمعلمین و چند ماه بعد از آن دارالمعلمات به عنوان حرکتی بسیار بزرگ در نظام تربیت معلم کشور تاسیس شد، اظهار کرد: و به همین ترتیب تا ۴۰ سال پیش که ۴۰۰ مرکز تربیت معلم با ۱۰۰ هزار دانشجو برای جمعیت ۳۷ میلیون داشتیم و در سال ۱۳۹۰ این ۴۰۰ مرکز تبدیل می شوند به ۹۸ مرکز و پردیس دانشگاهی در ۳۱ استان می شود.
دکتر خنیفر، ادامه داد: با توجه به پیشینه یکصد ساله تربیت معلم، بحث نکوداشت یکصد سال تربیت معلم ایران را طی برنامه جامعی خواهیم داشت و تجلیل از پژوهشگران، پیشکسوتان و اساتید این عرصه از برنامه های این نکوداشت است.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی و به دنبال آن تعطیلی دانشگاه ها، تربیت معلم نیروهای دستگاه های جدید را تامین می کرد، خاطر نشان کرد: خدمتی که تعلیم و تربیت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در آغاز انقلاب کرد تربیت نیروهایی در خلاء تربیت نیروهای دانشگاهی بود.
رییس دانشگاه فرهنگیان همچنین قرائت پیام مقام معظم رهبری، دعوت از رئیس جمهور به عنوان سخنرانی ویژه، دعوت از وزیر کنونی و وزرای پیشین آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را از دیگر بخش ها برشمرد و ادامه داد: همچنین طی این مراسم ملی، نمایشگاه آثار تربیت معلم و موزه اسناد و مفاخر که بر اساس فراخوان اعلام شده در استانها و گردآوری آثار به جا مانده از تربیت معلم قدیم ( وسایل آموزشی و محتوا ها، برنامه ها) ایجاد شده افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در صورت جانمایی مناسب برای این موزه یکی از بهترین موزه های کشور را خواهیم داشت که حتی می تواند توریست جذب کند، موزه تاریخی تربیت معلم کشور برای بسیاری از میهمانان فرهنگی و آموزش و پرورش از کشورهای دیگر جذاب خواهد بود.
دکتر خنیفر همچنین به برگزاری نمایشگاه یادواره شهدا (وصیت نامه و آثار شهدا)، رونمایی از اسناد تربیت معلم، رونمایی از تاریخ جامع تربیت معلم کشور، تدوین کتاب تاریخ شفاهی تربیت معلم به منظور ثبت و ضبط تجارب معلمان، رونمایی از کتاب "یک قرن صد چهره " در دو جلد زنان و مردان در راستای معرفی ۱۰۰ چهره و اثر تاثیر گذار در عرصه تعلیم و تربیت، انتشار کتاب مجموعه مقالات همایش، ویژه نامه علمی پژوهشی مقالات برتر و زندگینامه و وصیت نامه دانشجو معلمان شهید تربیت معلم به عنوان برنامه های نکوداشت یکصد سال تربیت معلم ایران اشاره کرد.
وی با اشاره به تقدیم ۳۶ هزار دانش آموز شهید، ۴ هزار معلم شهید و ۱۲۰۰ دانشجو معلم در طی هشت سال دفاع مقدس بر تجلیل از این شهداء در این مناسبت تاکید کرد.
رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به انجام مطالعه تطبیقی تربیت معلم در پانزده کشور برای اطلاع از تجارب سایر کشورها و رونمایی از این اثر در نکوداشت، و نیز و تمبر یادبود مراسم، گفت: ضمن کسب دستاوردهای مطلوب، امید واریم پیرو التفات ملی به نظام تعلیم و تربیت این برنامه تاریخی شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به خبرنگاران با اشاره به جمعیت ۲۹ هزار نفری دانشجویان در در زمان ورود خود به دانشگاه، اظهار کرد: با احصاء ظرفیت های خالی واقعی دانشگاه و راستی آزمایی آن، با کسب ۲۵ هزار ردیف استخدامی، از میان متقاضیان کنکور سراسری دانشجومعلم پذیرش کردیم که علاوه بر تکمیل ظرفیت و ماده ۲۸ تعداد دانشجو معلمان به مرز ۷۰ هزار رسید.
دکتر خنیفر با بیان اینکه برخلاف تصور برخی افراد، افراد فرهیخته و رتبه های برتر کنکور نیز جذب شدند، خاطر نشان کرد: حتی اگر به بهانه اشتغال نیز این دانشگاه انتخاب شده باشد نعمت و مبارک است چون بهترین ها ۳۰ سال به عنوان معلم در کلاس درس حاضر خواهند بود.
وی با اشاره به جذب ۱۷ هزار دانشجو از طریق ماده ۲۸ افزود: در کنار جذب رسمی از کنکور برای رفع نیاز اموزش و پرورش از میان فارغ التحصیلان خوب دانشگاه و جوانان توانمند، در رشته های مورد نیاز با انجام گزینش و سنجش علاقه مندی به حرفه معلمی دانشجو جذب کردیم. که می بایست طی دوره یک ساله دروس مهارتی، فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی، کارورزی تعلیم و تربیت و ارزشیابی آموزشی را بگذرانند.
رییس دانشگاه از تقاضا برای ۵۰ تا ۵۵ هزار ردیف جذب دانشجو برای سال جاری خبر داد و با بیان اینکه مهر امسال قریب به ۲۰ هزار معلم تحویل آموزش و پرورش خواهد شد، اظهار کرد: با دریافت ردیف و ادامه ین مسیر نیاز آموزش و پرورش به معلم را پس از سه سال از لحاظ کف جبران خواهیم کرد.
وی با اشاره به اشتیاق دانشجو معلمان برای دیدار با مقام معظم رهبری به مناسبت بزرگداشت مقام معلم، گفت: امسال دو هزار سهمیه به وزارت آموزش و پرورش داده شده است که بر اساس اعلام قائم مقام وزیر به استانها اختصاص داده شده تا به نسبت دانش آموز و دانشگاه فرهنگیان توزیع شود.
دکتر خنیفر با تاکید بر همراهی کمیت و کیفیت به عنوان دو بال پرواز در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: تربیت نیروی متخصص و با کیفیت با تبدیل مراکز به دانشگاه فرهنگیان و تبدیل کاردانی به کارشناسی در سال ۹۰ آغاز شد، همچنین در همین راستا دوره های کارشناسی ارشد نیز در ۱۰ مرکز و پردیس در حال اجرا شدن است.
وی با بیان اینکه ضمن حرکت بر اساس نیاز آموزش و پرورش و با توجه به ظرفیت در کنار آن کارهای کیفیت بخشی را نیز انجام می دهیم، بازنگری برنامه درسی، جذب اعضای هیات علمی جدید و دارای سوابق ممتاز، اخذ را از جمله اقدامات برشمرد و گفت: با توجه به نیاز غنی سازی مهارتی کتاب های درسی در بحث بازنگری محتواهای آموزشی در ارتباطات با سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش تلاش شده تا با ایجاد مثلث معلم، استاد تربیت معلم و نیاز دانش آموز، محتواهای آموزشی بازنگری و به سمت مهارت محوری حرکت کند و با رایزنی با سازمان پژوهش و تالیف کتب درسی نظرات را منتقل کنیم.
رییس دانشگاه فرهنگیان همچنین از تلاش برای تعامل با وزارت علوم با حضور دکتر شریعتی نیاسر برای بهره برداری از فضاهای خالی امانی از دانشگاه آزاد و پیام نور به منظور ارتقاء کیفی سراهای دانشجو معلمان در مهر سال جاری خبر داد و افزود: سعی شد با پیگیری این طرح از ازدحام خوابگاه ها بکاهیم تا طرح ۱۰۰-۳۱ با افق دید صد ساله ( صد هکتار در هر استان برای ایجاد دانشگاه جامع فرهنگیان در مراکز استان علاوه بر پردیس ها و مراکز موجود به منظور افزایش کیفیت) اتفاق بیفتد.
وی همچنین به روند جذب اعضای هیات علمی طبق بخشنامه جذب وزارت علوم اشاره و تصریح کرد: در پاسخ به کیفیت برای جذب هیات علمی شرایط سختگیرانه ای در نظر گرفته شده، دانشگاه ترجیح دارد اگر کسی کف امتیاز استاد خوب را کسب کرد، داشتن سابقه معلمی را اولویت دهد.
دکتر خنیفر ادامه داد: هیئت علمی که دارای تمام شرایط و سابقه معلمی دارد اتفاق بزرگ پنهان رقم می زند و آن شروع کارورزی همراه با آموزش در اولین حضورکلاس درست چون می داند چه کسی را برای کجا تربیت می کند .
وی با اشاره به کسب ۴۰۰ ردیف جذب هیئت علمی در ۱۶ رشته اصلی و پیش بینی نیاز به ۲۰۸۰ هیئت علمی تا سال ۱۴۰۴، خاطر نشان کرد: پس از اعلام فراخوان جذب در دو نوبت شهریور و اسفند، متقاضیان باید درخواست و مدارک را در سامانه رضوی بارگذاری کند تا در نوبت مصاحبه و گزینش قرار گیرند.
رییس دانشگاه در ادامه با اشاره به برخی شایعات فضای مجازی در مورد جذب اساتید ، گفت: فضای مجازی فضایی است که به راحتی می تواند وارونگی اطلاعات را تزریق کند، ممکن است پرونده ای که حداقل امتیازات (۷۰ درصد) کسب کرده برای بررسی بر اساس شاخص های وزارت علوم ارسال شده باشد، نمی توانیم او را حذف کنیم آنجا ممکن است رد شود و یا اگر امتیازی در این پرونده بوده که ما مدنظر نداشتیم، جبران ۳۰% امتیاز باقیمانده شده و پذیرش شود.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر با ارائه اسناد و مدارک، تخلفی در جذب هیئت علمی شده، حراست، نظارت و ریاست دانشگاه در کمتر از یک هفته به آن پاسخ خواهد داد و پیگیری خواهیم کرد.
دکتر خنیفر با اشاره به روند کاهشی پذیرش دانشجو معلمان در سال های گذشته که منجر به کمبود ۷۸ هزار معلم آموزش و پرورش در سال ۹۷ شد، و جبران ان با طرح های دیگر، خاطر نشان کرد: حتی اگر با حداکثر ظرفیت و بهترین امکانات تا ۴۰ سال آینده معلم تربیت کنیم هرگز اضافه معلم نخواهیم داشت کشوری ما بسیار بزرگ و وسیع بوده و ظرفیت ۲۳ کشور دارد، با تربیت معلم بیشتر تازه از کمیت به سمت کیفیت حرکت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در حقیقت نیاز واقعی ملی را تامین می کند و با داشتن ردیف استخدامی و کلاس درس خالی، فارغ التحصیلان آن به دولت تحمیل نخواهند شد، اظهار کرد: همچنین با جذب از طریق ماده ۲۸ بسیاری فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر استخدام و تب اشتغال تا حدودی کم شد.
رییس دانشگاه فرهنگیان، همچنین از جذب ۲۵ هزار از طریق ماده ۲۸ در اسل جاری خبر داد و افزود: گرچه به تایید متخصصان تعلیم و تربیت و مدیران مدارس، بهترین معلم تربیت شده دوره چهار ساله دانشگاه فرهنگیان است، امیدواریم با گزینش قوی فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر و آموزش خوب انسان شایسته را برای حضور در کلاس تربیت کنیم.
وی با اشاره به وجود یک میلیون متر مربع فضا در دانشگاه فرهنگیان و قدیمی ترین ساختمان های آموزشی که بیش از ۶۰ درصد انها نیاز به بازسازی بهسازی و مقاوم سازی دارد، تصریح کرد: برای اولین بار بنیاد خیرین در این دانشگاه راه اندازی شد که علاوه براهداء مراکز جدید مانند منطقه آزاد اروند خوزستان، مراکزی نیز بهسازی و نوسازی شد؛ چنانکه در البرز چهار پروژه افتتاح کردیم و اولویت بودجه نیز به خوابگاه ها و سراها داده شود.
دکتر خنیفر با بیان اینکه با ایجاد طرح ۱۰۰-۳۱ بسیاری مشکلات حل خواهد شد، با اشاره به انجام مطالعات اولیه، اقتباس و الگوگیری از کشورهایی که کار مشابه انجام دادند، قاعده مند شدن طرح تفصیلی و مکان نمایی گفت: در همین راستا دکتر جهانگیری و دکتر لاریجانی از این طرح استقبال کردند، برخی از استان ها ازجمله تهران، البرز، فارس و خوزستان نیز برای طرح جامع اعلام آمادگی کردند، اجرای این طرح علاوه بر افزایش قدرت مانور تربیت معلم استان ها، می تواند برای آموزش های ضمن خدمت هم مفید باشد.
وی همچنین بر اهمیت فعالیت های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان و سراهای دانشجویی تاکید و خاطر نشان کرد: سراهای دانشجویی خوابگاه نیستند بلکه کلاس دوم و دانشگاهی پنهان به ویژه برای دانشگاه فرهنگیان با ویژگی شبانه روزی است.
رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اجرای جشنواره رویش از سوی معاونت فرهنگی و استقبال دانشجو معلمان، آن را حرکتی در همین راستا دانست، و افزود: با توجه به برنامه های جدید دانشگاه؛ برنامه های فرهنگی، ادبی، هنری و ورزشی در سراهای دانشجویی در حال افزایش است و سعی می شود به صورت دائمی اجرا شود.
وی در ادامه به اجرای هفته سراهای دانشجویی و جشنواره های ملی فرهنگی براساس مهارت محوری و نوآوری، رونق تولیدات دانشجویی، ورزش، نشاط و تندرستی، ارتقای مهارت های زندگی و مشارکت اجتماعی، آشنایی با اقوام، فرهنگ ها، حقوق شهروندی، مشارکت خیرین و کمک نهادهای اجتماعی، ایده پردازی، خودشناسی خودسازی، اخلاق، غذای، سال، بهداشت و سلامت اشاره کرد.
دکتر خنیفر با بیان اینکه البته فاصله زیادی با انتظارات دانشجویان داریم، خاطر نشان کرد: مسئله فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان بسیار مهم است و با توجه به حضور دانشجویان در طول هفته در سراها، توجه ویژه ای به آن شده و بیشترین بودجه به مسائل فرهنگی سراها و تامین، تجهیز و تضمین برنامه فرهنگی اختصاص یافته است.