رییس اداره نظارت بر دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برخلاف تصور عموم مبنی براینکه در شرایط تحریم، دندان پزشکان نیز تعرفه های ارائه خدمات خود را افزایش دادند؛ تعرفه های دندان پزشکی در بیش از ۹۰ درصد مراکز براساس تعرفه های مصوب سال ۹۶ محاسبه می شود.
دکتر سید خسرو شمسیان، در گفتگو با وب دا، با بیان اینکه آنچه در تصور عموم بعد از شرایط تحریم در مورد تعرفه های دندان پزشکی ایجاد شده با واقعیت تفاوت دارد، ابراز کرد: تعرفه حق الزحمه دندان پزشکان در سال ۹۶ تعیین شده و در سال ۹۷ تنها ۲و سه دهم درصد افزایش یافته است.
وی افزود: این موضوع بدان معناست که اگر بر فرض مثال حق الزحمه یک دندان پزشک در سال ۹۶ برای یک اقدام پزشکی صد هزار تومان بوده برای سال ۹۷ ، این دندان پزشک تنها می تواند ۱۰۲ هزار وسیصد تومان از بیمار دریافت کند.
دندان پزشکان در علم طب خود گران فروشی نمی کنند
نماینده سازمان نظام پزشکی کشور در بخش دندان پزشکی با تاکید براینکه بسیاری از همکاران ما در سال جدید نیز براساس تعرفه سال ۹۶ ارائه خدمت می کنند و حتی افزایش تعرفه در سال ۹۷ را دریافت نمی کنند، تصریح کرد: دندان پزشکان نیز جزو مردم جامعه هستند و مشکلات معیشتی و مالی مردم را درک می کنند و بخاطر گران شدن بسیاری از اقلام ، در علم طب خود گران فروشی نمی کنند.
وی با بیان اینکه در هر جامعه ای البته کسانی هستند که از مقررات تخطی می کنند که با آنها نیز برخورد می شود ولی در جامعه دندان پزشکی ما ۹۷ درصد جمعیت حال مردم را درک می کنند و صرفا براساس قوانین از مراجعان هزینه دریافت می کنند.
دکتر شمسیان با بیان اینکه در شرایط تحریم قیمت بعضی از اقلام دندان پزشکی افزایش یافته است، ابراز کرد: اگر به عنوان مثال ایمپلنت در شرایط قبل از تحریم یک میلیون و پانصد هزار تومان بوده واکنون دو میلیون و پانصد هزار تومان شده، در این افزایش قیمت تنها همان پانصد هزار تومان حق الزحمه به دندان پزشکان تعلق می گیرد.
خرید لوازم مصرفی دندان پزشکی برعهده بیمار است
رییس اداره نظارت بردندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه خرید لوازم مصرفی دندان پزشکی برعهده بیمار است، گفت: اما در بسیاری از اوقات بیمار یا وقت ویا علم کافی را برای خرید لوازم مصرفی را ندارد و دندان پزشک از شرکت های معتبری که با آنها همکاری دارند لوازم مورد نیاز را تهیه می کند که قیمت این وسایل مصرفی بعد از تحریم افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در صورت وجود تخلفات، بیماران می توانند شکایات خود را در حوزه کیفی به حوزه نظام پزشکی ارائه دهند و در حوزه کمی نیز واحد نظارت بر دندان پزشکی دانشگاه به شکایات رسیدگی می کند.
دکتر شمسیان با بیان اینکه در معرض دید عموم قرار دادن مدرک تحصیلی یا پروانه مطب دندان پزشکان جزو موضوعات اجرایی ضروری است، عنوان کرد: عموم مردم باید اگاه باشند صرف در نظر گرفتن محیطی برای انجام امور دندان پزشکی و پوشیدن لباس پزشکی نباید به فرد اعتماد کرد بلکه باید از تایید نظام پزشکی در خصوص فعالیت فرد مطمئن شد چرا که بعد از وجود خسارت جسمی و مالی به بیمار، حضور مسئولان ذیربط نمی توانند تمام خسارات ایجاد شده را جبران کند بنابراین مردم با آگاهی کافی باید برای درمان مراجعه کنند.
{jcomments on}