گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کردستان با همکاری امور فرهنگی دانشگاه و ادارات آموزش و پرورش استان، اولین نشست تخصصی آسیب شناسی آموزش زبان عربی را در استان کردستان، در روز پنجشنبه شانزدهم اسفند ماه ۹۷ در محل تالار خیام دانشکده زبان و ادبیات، برگزار نمود. این مراسم با حضور حدود ۹۰ نفر از دبیران عربی متوسطه استان از شهرستان های سنندج، سقز، مریوان، بانه، قروه، دهگلان، کامیاران، موچش، و بیجار، و نیز همکاران گروه عربی دانشگاه کردستان، در دو پنل برگزار شد.
پیرامون محورهای دوازده گانه نشست، در مجموع نه مقاله به دبیرخانه ارائه شد. این محورها عبارتند از:
۱. آسیب شناسی آموزش زبان عربی در دانشگاه
۲. آسیب شناسی منابع درسی زبان عربی در دانشگاه
۳. آسیب شناسی آموزش زبان عربی در دوره اول و دوم متوسطه در استان کردستان
۴. آسیب شناسی منابع درسی عربی دوره های متوسطه اول و دوم.
۵. آسیب شناسی منابع کمک درسی در آموزش زبان عربی
۶. آسیب شناسی دلایل بی رغبتی مدرسان، دانشجویان و دانش آموزان به زبان عربی در استان
۷. آسیب شناسی آموزش زبان عربی در مدارس علوم دینی در سطح استان
۸. آسیب شناسی استفاده از فناوری در آموزش زبان عربی در سطح استان
۹. آسیب شناسی ادامه تحصیل معلمان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در استان
۱۰. آسیب شناسی جایگاه اجتماعی زبان عربی در استان کردستان
۱۱. آسیب شناسی سیاست های کلان کشور در ارتباط با زبان عربی
۱۲. آسیب شناسی پیوند میان مقاطع تحصیلی در آموزش زبان عربی
پنل اول:
در پنل اول آقای دکتر رووف رهنمون ریاست پنل را عهده دار بودند و سخنرانان به ترتیب عبارت بودند از: آقای دکتر نهیرات، آقای دکتر حسام الدین خاکپور، آقای محمد قادری، آقای سوران سلامی، و آقای عرفان فرشادی.
سخنرانی دکتر احمد نهیرات با عنوان "تعلیم العربیه بین الواقع و التخیل"، به مقایسه نحوه آموزش زبان عربی در ایران و کشورهای عرب زبان اشاره داشت. رویکرد ایشان در سخنرانی، توجه به مهارت های شنیداری-گفتاری زبان آموزان و تقویت آن بر اساس شیوه های نوین آموزشی بود.
در سخنرانی بعدی، جناب آقای دکتر حسام الدین خاکپور به تقابل میان سنت و مدرنیته و توجه به شکاف عمیق بین نسل ها اشاره نموده و خاطر نشان کرد که چنانچه در آموزش زبان به مهارت های بین رشته ای و هم پوشانی میان رشته های مختلف توجه شود، راه برای آموزش آن هموارتر خواهد شد.
سخنران بعدی جناب آقای دکتر محمد قادری، سخنرانی خود را پیرامون آسیب شناسی آموزش عربی متوسطه و منابع آن، ارائه نمود. وی در گفتار خود با اشاره به تعریف نادرست از زبان عربی و جایگاه واقعی آن در جهان، عدم اشاره به پیوند عمیق و ناگسستنی بین دو زبان فارسی و عربی و بی توجهی به دیگر شاخه های زبان و ادبیات عربی را از عمده عوامل عدم رغبت به آموزش و یادگیری این زبان برشمرد.
در سخنرانی بعدی، جناب آقای دکتر سوران سلامی ضمن بیان ویژگی های منحصر به فرد استادان برجسته گروه عربی دانشگاه های تهران و تبریز، توجه استادان به دانشجویان و ایجاد ارتباط معنوی میان آن دو گروه را از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه در دانشجویان به شمار آورد.
در پایان پنل اول، آقای عرفان فرشادی به کنکاش آن دسته از عوامل اجتماعی پرداخت که نقش برجسته ای در انگیزه زدایی فراگیران زبان عربی بازی می کنند.
پنل دوم:
پنل دوم در ساعت ۱۱:۳۰، به ریاست آقای دکتر عبدالله رسول نژاد تشکیل شد و سخنرانان به ترتیب عبارت بودند از: آقای محمد رضا صادقی، خانم پرستو اصغری، آقای بابک قجر، خانم دکتر شرافت کریمی، و آقای بهرام گنجی.
سخنرانی اول را آقای محمدرضا صادقی با عنوان "آسیب شناسی آموزش زبان عربی در دوره های متوسطه دوره اول و دوم" ارائه نمود. وی در طی این سخنرانی، با بیان اهمیت یادگیری زبان عربی از منظر باورهای اعتقادی و قانون اساسی، به لزوم امر یاددهی و یادگیری فعال و خلاق در کلاس درس اشاره نموده و زدودن باورهای غلط، شکستن سدهای عاطفی، و برداشتن موانع شناختی را در ایجاد این مهم ضروری دانست.
در سخنرانی بعدی، سرکار خانم پرستو اصغری به دلایل بی رغبتی دانش آموزان به درس عربی پرداخت. وی ریشه این مشکل را در عدم تناسب شیوه آموزش این زبان با نیازهای روز جامعه جهانی، عدم تناسب مطالب آموزشی در کتاب ها با روحیه دوران جوانی و نوجوانی، و عدم تنوع موضوعی کتاب های درسی دانست.
سخنران بعدی جناب آقای بابک قجر بود که به تبیین ارتباط معلم، جامعه و حکومت و نقش هر یک از آن ها، در ایجاد فضای آموزشی سالم پرداخت و برای هر کدام مصداق های ملموسی از تجارب شخصی خویش بیان نمود.
آخرین سخنران پنل دوم، سرکار خانم دکتر شرافت کریمی از استادان دانشگاه کردستان بود که در سخنرانی خود با عنوان "کاربست شیوه تحلیل خطا در ارزیابی نگارش دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی"، با ذکر نمونه های آماری از انشای دانشجویان، به ضعف نگارش و دلایل آن پرداخت.
پس از پایان پنل دوم آقای دکتر هادی رضوان مطالب ارائه شده در دو پنل را جمع بندی نمود و به دنبال آن، حاضران به طرح پرسش های خود پرداخته و سخنرانان نیز به سوالات مطرح شده، پاسخ دادند. پس از صرف ناهار در سلف استادان، اولین نشست تخصصی آسیب شناسی آموزش زبان عربی، به کار خود پایان داد.
در خاتمه مراسم، مقرر شد که در حوزه های دیگر آموزشی زبان عربی، نشست های دیگری برگزار شود و در آن ها به ارائه راهکار مناسب با آسیب های مطرح شده، پرداخته شود.