سخنرانی
علمی دکتر اسکندر زند، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور
با عنوان: تحقیقات کشاورزی، هم افزائی دانشگاه و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
در جمع اساتید، پژوهشگران، محققان و دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی
مشهد برگزار شد.
این
سخنرانی که روز چهارشنبه 16 اسفند ماه 96 در محل ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی
برگزار شد و در ابتدا دکتر احمد نظامی رئیس دانشکده کشاورزی ضمن عرض خیر مقدم، ویژگیهای
عصر حاضر در عرصه علم و فناوری را برشمرد و سرعت رشد علم و فناوری را در شاخه های کشاورزی
بسیار سریع دانست و به نمونه هائی از رشد کمی و کیفی در محصولات کشاورزی اشاره کرد.
ایشان به استفاده از قابلیتهای نوظهور، که متعاقب دگرگونی و تحول در علوم مربوط به
آب، خاک و سایر منابع اتفاق افتاده، به عنوان یک تحول بزرگ در تولید یاد کرد و ضمن
برشمردن کاستی های منابع ضروری برای تولید کشاورزی، خواستار ایفای نقش موثر محققان
و دانشگاهیان برای کاهش آثار محدودیتهای طبیعی و غیر طبیعی در تولید محصولات کشاورزی
شد. وی تاکید کرد در شرایط کنونی تولید محصول کشاورزی سالم در شرایط کم آب از جمله
ضروریت های اجتناب ناپذیر در کشور می باشد.
سپس
دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور،
ضمن برشمردن
مراحل
تکوین
ساختاری و محتوائی تحقیقات کشاورزی در اعصار مختلف
گفت، نظام اطلاعات و دانش در دنیا گستره وسیعی دارد و شوراهای ملی تحقیقاتی و کمسیونهای
پژوهشی وابسته به بخش خصوصی و سازمانهای مشابه، پشتیبانی و هموار ساختن راه دشوار تولید
علم و فناوری را انجام می دهند. وی اظهار داشت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
مشکلات بخش کشاورزی، کاستیهای عرصه علم و فناوری در زمینه مذکور و شناخت عوامل موثر
بر تولید، اعم از طبیعی و انسانی و محدودیتهای کشاورزی را تبیین کرده و از راه حل ها
حمایت میکند تا به عنوان یک سازمان تحقیقاتی ملی، به وظیفه خود عمل کرده باشد .
همچنین
وی اظهار کرد:
امروزه منابع اصلی کشاورزی،
اعم از آب، خاک، ذخائر ژنتیکی، هوا و تغییرات اقلیمی و محدودیتهای این منابع تحت
پایش سازمان های تحقیقاتی قرار میگیرد و با مطالعات
گسترده
و از طریق ترویج راهکارهای مبتنی بر
سرمایه، بازار و برند سازی، تربیت نیروی ماهر، افزایش ضریب تکنولوژی و نوسازی مبتنی
بر دانش، تنگناهای کشاورزی متاثر از عوامل انسانی و طبیعی بر طرف میشود.
وی افزود
عامل انسانی بسیار توانمند است و میتوان با تحول در آن، تنگناههای
طبیعی کشاورزی را جبران کرد، به نحوی که امروزه
عملکرد کشاورزان برتر در بخش زراعت تا سه برابر متوسط آن و در بخش محصولات باغی تا
هفت برابر میانگین می باشد و این در نتیجه استفاده کارا از دانش و تکنولوژی توسط این
کشاورزان می باشد. وی ابراز داشت ما همانگونه که نقش دانش در بذر، دانش در کود، دانش
در ماشین آلات و ... را منظور میکنیم، باید نقش دانش در هکتار را نیز در نظر بگیریم
که به دنبال آن بهره وری موثر، افزایش درآمد و اهداف توسعه
را محقق خواهد ساخت و لازمه این امر ترویج نظام
نوآوری، نظام دانش و اطلاعات و گسترش زنجیره علم کشاورزی است.
دکتر
اسکندر زند ادامه داد : رتبه تولید علم کشاورزی ما درمنطقه 2 و در جهان 26 است، اما
در تولید فناوری و نوآوری که خروجی علم تلقی میشود رتبه 75 را داریم و این شکاف به
معنای آن است که علم و فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی باید منجر به "خروجی
" یعنی
" محصول " شود. رئیس
سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور اضافه کرد ما باید این فاصله را کم کنیم
و راهکار آن ترویج و استقرار علم و فناوری است. در این رهگذر باید ثروت به دانش تبدیل
شود و این نیز باید به سرمایه بزرگتری بیانجامد که نوآوری است
و تا زمانی که قادر نباشیم علم را به نوآوری تبدیل
کنیم ناتوان محسوب می شویم. ما باید بین نیازها و شبه نیازها تفاوت قائل شویم و خروجی
باید معطوف به نیازها باشد. باید گزارش نهائی یک فرآیند تحقیقاتی تبدیل به یافته قابل
ترویج شود و یا مقاله ای در مرز علم و دانش و گرنه
اولویتهای ما را که افزایش درآمد، بهبود امنیت غذائی
و ثبات اکوسیستم می باشد، برآورد نمیکند. ما در سازمان تحقیقات کشاورزی به دنبال اقتصادی
کردن تحقیقات با رویکرد اولویتهای آینده ساز هستیم،
یعنی بردن رضایت به مزرعه، رسیدن به مرز دانش و
ترویج یافته هایی با قابلیت تجاری سازی و منتهی به قرارداد .
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت ما در سازمان
متبوع با تغییر آیین نامه های ارتقا، به دنبال نه
تنها علم سنجی بلکه اثر سنجی هستیم و خروجی منتهی به ارزش افزوده را در حوزه های تحقیقاتی
ملاک عمل قرار میدهیم. بنابر این در کنار استفاده از ظرفیت بخش بین الملل و بخش خصوصی،
استفاده از ظرفیت دانشگاهها را به عنوان رویکرد خود به منظور افزایش اثر بخشی به تحقیقات
دنبال میکنیم.
.
.