بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب و خیرمقدم دارم خدمت شما حضار گرامی، دانشگاهیان، فرهیختگان، مسئولین محترم استانی، استاندار محترم، نماینده محترم شهرستان مریوان و بویژه جناب آقای دکتر صدیقی معاون محترم وزیر و رییس سازمان امور انشجویان، دکتر سمنانیان رییس کمسیون دائمی هیات امنا دانشگاه و دکتر کسکه معاون مرکز هیات های امنا
از خدای بزرگ تمنا دارم که این راه پر فراز و نشیب را بر من حقیر هموار کند تا بتوانم خدمتگزار خوبی برای این قشر فرهیخته، برای مجموعه دانشگاهیان دانشگاه کردستان و تمام مردم ¬استان که به حق شایستگی هر چه بیشتر آن را دارند، باشم.
مکانی که اینجا ما به آن دانشگاه میگوییم، واژه انگلیسی آن University و عربی آن جامعه است که مفهوم جهانی بودن را دارد. در غرب به رییس جمهور و رییس دانشگاه هر دو پرزیدنت می گویند که همه اینها نشان از جایگاه والای دانشگاه است. مسوولیت این مکان مقدس هم توفیق بزرگی است که خدای متعال نسیب انسان می کند و از این بابت خدای بزرگ را بسیار سپاسگزارم و امیدورام که شایستگی و لیاقت آن را داشته باشم.
صدالبته این جایگاه والای دانشگاه و این مسوولیت خطیر و بویژه در شرایط خاص الان (هم به لحاظ شرایط اقتصادی و هم به لحاظ بی انگیزگی که در میان دانشجویان بدلیل عدم اطمینان از آینده شغلی حاکم است) استرس زیادی را در این مدت به من وارد کرده که امیدوارم با پشتیبانی، حمایت، همکاری و راهنمایی های همه همکاران عزیزم در دانشگاه، مسپولین استانی و بزرگواران وزارت علوم این رسالت خطیر را به بهترین نحو به سرمنزل مقصود برسانم و شاهد تحولات خوبی در دانشگاه و به تبع آن در استان باشیم. عزیزان و بزرگواران زیادی به شیوه های مختلفی ابراز لطف کردند از همه شما تشکر می کنم، دستتان را می بوسم و تمنای دعای خیر و پشتیبانی، همیاری و حمایت را دارم.
با خدای خودم عهد کردم که تمام تلاش خودم را برای پیشرفت دانشگاه و خدمت به دانشگاهیان بکارببرم و در این راه از هیچ کوششی فروگزاری نمی¬کنم. هر آنچه مصلحت دانشگاه و دانشگاهیان و جامعه ما باشد انجام خواهم داد و در این راه تسلیم خواست نامعقول هیچ کسی نخواهم شد. بنده سیاسی نیستم و نخواهم شد و سعی خواهم کرد بعنوان یک شخصیت علمی و از جایگاه علمی مسایل دانشگاه را به کمک شما به پیش ببرم.
بزرگواران خدای خود را شاهد می گیرم الان در درون خودم هیچ دل نگرانی و احساس ناخوشایند نسبت به هیچ کدام از دانشگاهیان ندارم و همه برایم عزیز و یکسان هستند از هر قشر و طیف و جناحی که باشد. خودم را متعلق به هیچ طیفی نمی دانم و مدیون هیچ کسی هم نیستم و هر کسی که در راستای منافع دانشگاه قدم بردارد حمایتش خواهم کرد.
اساس کار بنده بر اعتماد کامل مگر اینکه خلافش ثابت شود، استفاده از تمام ظرفیت انسانی دانشگاه، احترام متقابل، همکاری و همراهی مثبت البته در قالب قانون و مقررات و اتحاد و همبستگی حداکثری همه دانشگاهیان است.
سم مهلک دانشگاه دو دستگی و چند دستگی، باند بازی و جناح بازی است. هر کسی که به اتحاد و هم افزایی بیشتر کمک کند دستش را می بوسم. خاضعانه تمنا دارم بیایید با هم هم افزایی داشته باشیم با هم صحبت و مذاکره رودررو بکنیم به منافع کل دانشگاه فکر بکنیم. مسایل و مشکلات موجود دانشگاه را با همفکری و همیاری هم حل کنیم و برای ارتقاء علمی دانشگاه همه با هم حداکثر توان خود را بکار بگیریم. خدای بزرگ عمر کوتاهی به ما داده و موقعیت نسبتا مناسبی به همه ما عنایت فرموده و با یک چشم بهم زدن سالهای عمرمان می گذرد و بیایید به نحو احسن قدرش را بدانیم.
از اعتمادی که وزارت علوم و مشخصا وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر غلامی و دولت محترم به من داشتند، تشکر می کنم. امیدورام انتخاب بنده باعث همگرایی و وحدت ملی هر چه بیشتر در کل کشور شود و ما هم با عملکرد مثبت خودمان ضمن پاسخ مثبت به این حسن اعتماد موجبات نقش آفرینی هرچه بیشتر اهالی این منطقه از کشور در سطوح کلان مدیریتی مملکت را فراهم کنیم.
صدالبته انتظار حمایت و پشتیبانی بیشتر وزارت علوم و دولت را دارم. دانشگاه ما و استان کردستان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که در مورد استانها و دانشگاههای دیگر بسیار کمرنگ تر است. ما اگر چه به زیاد بودن تعداد دانشگاههای کشور و حجم زیاد دانشجویی و فارغ التحصیلان و آسیبهای ناشی از آن واقفیم. اما بدلایل زیادی نباید استان کردستان را مثل استانهای دیگر دید. در استان کردستان بدلیل کمبود تعداد دانشگاه و بحث بومی گزینی، تبعیض آموزشی شدیدی متوجه دانش آموزان استان است. دانش آموزان ما در نمره کنکور جزو ۱۰-۱۲ استان اول هستند اما در قبولی در دانشگاه جزو استانهای آخر هستیم. جمعیت دانشجویی ما ۲۷۰۰ به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که رتبه ۲۸ کشور را داریم. بخش عظیمی از مسولیت جبران این تبعیض در استان بر عهده دانشگاه ما به عنوان تنها دانشگاه دولتی وزرات علوم است و واقعا روی شانه های ما سنگینی می کند و لذا برای جبران این کاستی انتظار حمایت برای توسعه تحصیلات تکمیلی و تقویت زیرساختهای دانشگاه و بودجه جهشی برای افزایش پذیرش دانشجو را داریم.
در سال گذشته ۱۱۰۰ نفر جمعیت دانشجویی ما اضافه شده که در بودجه ما لحاظ نشده است. بحث بدی آب و هوا و مناطق جنگی حدود ۳۷ درصد برخی بندها به حقوق اساتید و کارکنان اضافه شده که این هم بار مالی چند میلیاردی را متوجه دانشگاه می کند که در بودجه سال آینده ما لحاظ نشده است. دانشگاه ما از کمبود شدید کارشناس رنج می برد. نسبت کارمند به هیات علمی ۰.۷ است که استاندارد باید ۱ باشد. به احداث بیش از ۷۰۰۰۰ متر مربع فضای آموزشی، کمک آموزشی و سلف سرویس و خوابگاهی تا رسیدن به حداقل استاندارد نیاز داریم. همه اینها و دهها مشکل دیگر بیانگر این مطلب است که ادامه کار به اینصورت ممکن نیست و می طلبد که وزارت علوم و مجموعه دولت نگاه ویژه ای به ما داشته باشد.
اما سخنی با همکارهای خودم و نیز بحثی کوتاه از برنامه هایم:
اساتید محترم دانشگاه بویژه جوانان عزیز که در سالهای اخیر به جمع ما ملحق شده اند به خاطر استعداد و هوشی که خدا به شما داده و خدماتی که به همه ما ارائه شده تا به اینجا رسیدیم، همه ما مسئولیم و باید احساس وظیفه کنیم. اصطلاحا استعداد و هوش ذاتی نعمتی تعهد آور است نه مزیتی توقع آفرین. بنابراین انتظار دارم از شعار و حرف بیرون بیاییم و در فکر عمل باشیم. توصیه برادرانه برای همکاران عزیزم این است سعی کنیم اولا بطور پیوسته دانش و اطلاعات تخصصی خودمان را بالا ببریم و وظایفمان را بدرستی انجام دهدیم مطمئنا بسیاری از مشکلات به آسانی و در کمترین زمان ممکن حل خواهد شد.
دانشگاههای پیشرفته امروزی که به دانشگاههای نسل چهارم موسوم هستند، چهار رسالت اصلی را برای خود قایل هستند که عبارتند از: ۱) آموزش و تربیت نیروی انسانی کارامد و متخصص ۲) پژوهش اعم از پژوهش بنیادی، توسعه ای و کاربردی ۳) کارافرینی و ۴) ترسیم نقشه راه و جهت دهی به سیاستهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه و دستگاههای اجرایی. سعی خواهم کرد از تمامی توان خود و مجموعه دانشگاه در راستای انجام این چهار رسالت استفاده نمایم.
آموزش:
سطح علمی پایین و بی انگیزگی دانشجویان بزرگترین چالش ما و دانشگاههای مشابه ماست. یکی از عوامل اصلی بی انگیزیگی و عدم تمایل دانش آموزان مستعد برای ورود به دانشگاههایی مثل دانشگاه کردستان عدم اطمینان از آینده شغلی است. در این شرایط اساسیترین اقدام، تغییر رویکردها و انجام اقدامات لازم برای اعتماد سازی در جامعه است. ما بدنبال تربیت متخصص هستیم نه تولید مدرک و دغدغه اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان ما و جوابگویی نیازهای علمی جامعه اولویت اصلی ماست. برای اینکار سعی خواهیم کرد نحوه آموزش، سرفصل دروس و حتی رشته های دانشگاهی را اصلاح کنیم بطوریکه روحیه نوآوری و خلاقیت را در دانشجویان تقویت کنیم.
پژوهش:
سعی خواهیم کرد بسته به ماهیت رشته و تخصص های اعضای هیات علمی، در کنار اهمیت دادن به پژوهشهای بنیادی کیفیت محور و تولید علم، به همان اندازه به پژوهشهای کاربردی و تقاضا محور در راستای رفع مشکلات و مسایل جامعه و نیز پژوهشهایی که با هدف تولید یک محصول یا یک خدمات قابل تجاریسازی که میتواند منجر به تاسیس یک شرکت نوپا و استارتآپی دانشبنیان شود و باعث اشتغالزایی تعدادی از دانشجویان شود، اهمیت دهیم.
کارآفرینی:
فرهنگسازی و تشویق اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت تاسیس شرکتهای استارت آپی و دانشبنیان و بکار گیری فارغالتحصیلان دانشگاه در این شرکتها از جمله برنامههای ما خواهد بود. سعی خواهد شد در جوار هر کدام از دانشکده ها مرکز رشد واحدهای فناور تاسیس شود تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی برای تاسیس شرکت و استقرار در مراکز رشد جوار هر دانشکده ترغیب شوند. سعی خواهیم کرد تا آموزش نوآوری و کارآفرینی به یکی از ارزشها و اولویتهای دانشگاه تبدیل شود و برای ارتقای مهارتهای نوآورانه و کارآفرینانه در بین اساتید و دانشجویان برنامهریزی خواهم کرد. مثل برگزاری سخنرانی و کارگاه توسط کارآفرینان و فناوران موفق، برگزاری رویدادهای مختلف علمی و فناوری مثل استارتآپ، ایده پردازی و جشنواره اختراعات، برگزاری تورها و بازدیدهای علمی و فناوری از مراکز صنعتی و شرکتهای دانش بنیان.
رسالت اجتماعی:
به منظور ارتباط هر چه بیشتر دانشگاه با جامعه و ایفای نقش رسالت اجتماعی خود، سعی خواهیم کرد تا به کمک اعضای هیات علمی دانشگاه، ضمن بررسی روندهای جاری و آتی جهانی و تشخیص نقاط ضعف و قوت جامعه خودمان، مسیر سیاستهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی استان را به سمت و سویی سوق دهیم تا بتوانیم در این حوزه ها جایگاه مناسبی در سطح کشور داشته باشیم. برای این منظور برگزاری نشستهای تخصصی هماندیشی با حضور کارشناسان و مسئولین دستگاههای اجرایی استان، اساتید و دانشجویان برای آسیب شناسی و شناسایی چالشهای مختلف جامعه و دستگاههای اجرای که خروجی آن میتواند ارایه راهکار در راستای مسئولیت اجتماعی، اولویتهای پژوهشی در راستای نیازهای جامعه و یا انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی باشد.
در خاتمه از زحمات و تلاشهای مجدانه همه روسای قبلی دانشگاه جناب دکتر یثربی، مرحوم دکتر شیبانی، دکتر کریمی دوستان، دکتر امینی و بویژه برادر عزیزم جناب آقای دکتر اخلاقیان صمیمانه سپاسگزارم. این بزرگواران آجر روی آجر گذاشتند تا دانشگاه را به اینجا رساندند و من هم سعی می کنم راه این بزرگواران را ادامه دهم. برادر عزیزم جناب آقای دکتر اخلاقیان در مدت بیش از ۴ سال زحمت شبانه روزی و تلاش طاقت فرسا، کارهای بسیار خوبی انجام دادند، قدردان تمام زحماتشان هستم و تکریم و حفظ حرمت ایشان و بقیه روسا را در سر لوحه برنامه های خود می گزارم. آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون را برایشان از خدای بزرگ خواستارم.
در خاتمه یکبار دیگر از تشریف فرمایی همه شما بزرگان سپاسگزارم و از اینکه زیاد مصدع اوقات شدم پوزش میطلبم.
همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس/ که دراز است ره مقصد و من نوسفرم
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته