به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین؛ همایش استانی "نقش ورسالت دانشگاه فرهنگیان درتربیت شهروند فعال" باحضور مسئولان، اساتیدهیئت علمی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان قزوین سه شنبه ۹۷/۱۱/۳۰ درمحل سالن کنفرانس پردیس شهیدرجایی قزوین برگزارشد.
در این همایش دکتر زارعی معاون آموزشی پردیس شهیدرجایی قزوین ودبیر همایش طی سخنانی، گفت: واژه ای تحت عنوان شهروند پس از انقلاب مشروطه وارد مباحث اجتماعی گردید و قبل ازآن حکومت های ایران استبدادی مطلقه بودند و هیچ اهمیتی به نظرات مردم ونمایندگان آنها داده نمی شد.
درادامه دکتر میرزایی راجعونی ازاساتید دانشگاه فرهنگیان استان ودبیر علمی همایش ضمن تشریح ویژگی های "شهروند فعال" گفت: شهروندفعال سه ویزگی دارداول فعالیت داوطلبانه نسبت به وظایف خود دارد و برای انجام وظایف وفعالیت خود درانتظار پاداش نیست، دوم مسئولیت پذیر است و مسئولیت خودرادراجتماع می پذیرد؛ سوم مطالبه گراست وحقوق فردی واجتماعی خودراازدولت وحاکمیت مطالبه می کند.
وی ادامه داد: شهروندفعال درسه سطح اجتماع، ملی وجهانی جهت تحقق حقوق شهروندی تلاش می کند ودرپی تحقق توسعه پایدار، عدالت اجتماعی و پاسداری ازمحیط زیست است.
این همایش یکی ازبیست مقاله ارائه شده به دبیرخانه همایش تحت عنوان "نقش دانشگاه فرهنگیان درارتقاء سوادرسانه ای وتربیت شهروندفعال" به عنوان مقاله برگزیده که توسط دکتر کریمیان و دکتر مراد ازاساتید دانشگاه تالیف شده بود توسط دکتر کریمیان ارائه گردید ومورد تحلیل وبررسی اساتید داور همایش قرارگرفت.
درپایان این همایش دکتر مسلمی پور دکترای جامعه شناسی وازاساتیدوهمکاران پردیس بنت الهدی صدر گیلان طی سخنان مبسوطی به بیان مفهوم پدیده شهروندی وحقوق وتعهدات شهروندی پرداخت واظهارکرد:طبق تحقیقات بعمل آمده ماهمچنان ظرفیت های بوجود آوردن شهروندفعال رادرسطوح بالانداریم.
وی ادامه دادماباید اول ببینیم شهروندفعال هستیم یامنفعل ویا بی تفاوت.درجوامع پیشرفته وباحاکم شدن اصول مردمسالاری آموزش وپرورش بسیارمهم ودارای امکانات وسیع است وبهترین ساختمان ها وتجهیزات به آموزش وپرورش اختصاص داردومعلمان دررفاه بسیار خوبی هستندوسرمایه گذاری زیادی درآموزش وپرورش آنهاصورت می گیردولذا درتربیت شهروندفعال بسیارموفق ترازسایرجوامع هستند.
وی باپخش کلیپی ازمدارس فنلاندوژاپن گفت:درکشورهای پیشرفته بخش مهمی ازنظام آموزشی خوب، فرهنگ وسنت یادگیری است.دراین نوع آموزش تشویق به کارگروهی می شود وهدف ازآن این است که دانش آموزان فعال باشند وبه طور گروهی ودرمحیطی شاد وبانشاط دانش کسب کنند ودراین نوع آموزش معلم یاد دهنده صرف نیست بلکه تسهیل کننده یادگیری است.دراین روش بازی ،شادی وتحرک بدنی ازاصول اصلی فعالیت های مدارس است واصل مهمتر یادگیری مهارت های زندگی است.
وی افزود:رسالت دانشگاه فرهنگیان درتربیت شهروند فعال این است که تفکر خانواده ها راعوض نماید.تاماتغییر درفرد نداشته باشیم تغییر دراجتماع نخواهیم داشت.وی گفت:شهروندفعال بایدهم مسلط وآشنا به حقوق خودباشد وهم دانش مطالبه حقوق خودراداشته باشد وهم متعهدبه حقوق شهروندی باشد.درپایان این همایش ازسخنران همایش ومقالات برترتجلیل شد.