سومین کارگاه آموزشی زنگِهنردرموزه
باحضورهنرجویان مرکزآموزشهای هنری و تخصصی دانشگاه هنر
درموزه ملی ایران برگزارشد
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش های هنری و تخصصی دانشگاه هنر، این کارگاه ازجمله برنامه های آموزشی ویژه ای است که در دوره های جامع تربیت مربی هنر کودک این مرکز طراحی شده است و برگزار می شود.
اردشیر پژوهشی مدرس دورههای تربیت مربی هنر کودک در مرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر به عنوان طراح " کارگاههای آموزشی زنگ هنر در موزه" هدف کلی از برگزاری کارگاه های آموزشی زنگ هنر در موزه را آموزش مربیان هنر کودک برای استفاده ی صحیح و خلاق از موزه های مختلف درجهت غنی تر کردن فعالیت های هنری کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
وی پیرامون برگزاری کارگاه آموزشی زنگ هنردرموزه ی ملی گفت: برگزاری بخشی ازاین کارگاه ها درموزه ی ملی ایران با هدف معطوف کردن توجه مربیان هنرکودک به غنای فرهنگ ایرانی درابعاد مختلف آن همچنین آشنایی بااقابلیت های متنوع این موزه ی ارزشمند درغنی سازی فعالیت های هنری کودکان و نوجوانان است.
وی در ادامه افزود: موزه ی ملی ایران فقط یک موزه ی تاریخی یا باستان شناسی نیست این موزه برای ما ایرانیان حکم خانه ی پدری را دارد، آثار موزه ی ملی اشیایی صرفا تاریخی و یا عتیقه نیستند بلکه شجره نامهی یک ملت بزرگ هستند، هرکدام ازاین اشیاء بخشی از داستان صلابت و وقار فرهنگ ایرانی در برابرفرهنگ های مهاجم را روایت می کند . این که چگونه توانسته است فرهنگ های مهاجم و درنده را اهلی کند و به جهان زیبای اندیشه و هنر رهنمون شود. قطعا باشناخت و آگاهی از این ریشه، پیشینه و پشتوانه، فرزندان ما با اعتماد به نفس بیشتری می توانند در این جهان طوفانی قد راست کنند و استوار تر به سوی آینده قدم بردارند. پس بایسته است ما این میراث بی مانند را بشناسیم وبه فرزندان مان بشناسانیم اما نه با روش های کسل کننده ای که در کتاب های تاریخ دوران مدرسه به ما شناساندند؛ بلکه با روش هایی کارآمد، خلاق و علمی تر؛ به گونه ای که کودکان و نوجوانان به جای دریافت اطلاعات و حفظ کردن آن ها، درفضا و بستری قرار بگیرند که درآن امکان جستجو و مکاشفه را پیدا کنند. بدیهی است آنچه در این فرایند حاصل خواهد شد نه در حافظه ی فرار بلکه در جان کودکان جای خواهد گرفت و در وجودشان نهادینه خواهد شد. آنچه که با عنوان هویت ازآن یاد می کنیم بدین سان درانسان شکل می گیرد.
اردشیر پژوهشی درباره ی سومین کارگاه زنگ هنر درموزه ی ملی با عنوان بچه ها این سرو است... گفت: علاوه بر اهداف عمده ای که گفته شد هدف این کارگاه به شکل ویژه آشنا کردن مربیانِ هنرِکودک با زبان نمادین تصویر درفرهنگ وهنرایرانی است. به این معنا که بدانیم نقش ها چگونه تبدیل به نماد می شوند واین که نقوش در کیفیت نمادین خود پیام هایی هستند ازگذشته که رمزگشایی ازآن ها برعهده ی ماست. به همین بهانه دراین پروژه به صورت متمرکزنقش سرو را مورد توجه قراردادیم و با نگاهی به آثار موزه ی ملی ایران جستجویی داشتیم پیرامون این نقش نمادین در هنرها و صنایع ایرانی در ادوار مختلف و بخش پایانی این پروژه استفاده ی آگاهانه از نقش سرو درکاری عملی بود که دانشجویان به خوبی آن را به انجام رساندند.
اردشیر پژوهشی از دکتر نوکنده رئیس موزه ملی ایران، دکترفریدون بیگلری معاونت فرهنگی موزه و تمامی کارکنان خوب موزه ی ملی به خاطر همکاری در برگزاری این کارگاه قدردانی کرد.
در پایان، مسئول مرکز آموزش های هنری و تخصصی دانشگاه هنر، ضمن ابراز خشنودی از برگزاری موفقیت آمیز این کارگاه گفت: با توجه به ابراز علاقه ی بسیاری از مربیان هنر کودک برای حضور در"کارگاه های زنگ هنر در موزه" دپارتمان تربیت مربی هنر کودک این مرکز به زودی این کارگاه ها را به صورت ماهیانه و برای عموم علاقمندان برگزار خواهد کرد.