نشست نمایندگان محترم مردم شریف استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با هیات رئیسه دانشگاه رازی روز چهارشنبه بیستوششم دی ماه ۱۳۹۷ برگزار گردید.
دکتر محمدابراهیم اعلمیآلآقا، رئیس دانشگاه رازی، در این جلسه اظهار داشت: دانشگاه رازی اصلیترین دانشگاه استان کرمانشاه تلقی میشود و انتظار میرود نمایندگان استان فرصت بیشتری برای طرح و بررسی مسائل مرتبط با آموزش عالی استان به بازدید و جلسه با دانشگاه اختصاص دهند.
دکتر اعلمیآلآقا شاخصهای دانشگاه رازی بهویژه در ابعاد پژوهشی را مایه افتخار استان کرمانشاه دانست و با اشاره به رتبه دانشگاه رازی در بین دانشگاههای جامع کشور، افزود: هرچند کرمانشاه در بسیاری از شاخصها مانند اشتغال با مشکلات مواجه است، اما آموزش عالی استان بهرغم همه مشکلات، توسعه مطلوبی نشان داده است که از میان آنها میتوان به دانشمندان جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان و رشد کمی و کیفی مقالات و غیره اشاره نمود
.
رئیس دانشگاه رازی اشاره نمود: دانشگاه رازی از سال ۱۳۵۲ به پذیرش دانشجو اقدام نموده و در حال حاضر با بیش از ۴۵۰ هیات علمی، بیش از ۱۱ هزار دانشجو شاغل به تحصیل دارد که حدود ۳۰ درصد آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل میدهند.
ایشان با اشاره به وجود بیش از ۶۰ واحد دانشگاهی در استان کرمانشاه گفت: از بُعد دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، حدود ۶۰ هزار دانشجو در استان کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی و حدود ۱۲ هزار نفر در دانشگاه پیامنور تحصیل میکنند. ضمن اینکه دانشگاههای فرهنگیان، فنی و حرفهای و علوم قرآنی و نیز دانشگاه علوم پزشکی، وابسته به وزارت بهداشت، چند هزار دانشجو دارند
.
رئیس دانشگاه رازی با اشاره به برخورداری این دانشگاه از اساتید شاخص و هیات علمی برجسته اضافه نمود: با توجه به اهمیت توسعه بر مبنای فعالیتهای دانشبنیان، پژوهش و شرکتهای دانشبنیان وابسته به اساتید در اولویت قرار گرفته است. در همین زمینه، دانشگاه رازی با داشتن بیش از ۱۵۰ نفر دانشیار و استاد در مقایسه با سایر واحدهای دانشگاهی استان نقش مهمتری در روند توسعه میتواند داشته باشد و باید از این پتانسیل برای حل مشکلات استانی و ملی استفاده نمود.
ایشان در ادامه ابراز داشت: در سالهای گذشته و زمانی که به توسعه کمی آموزش عالی اهمیت بیشتری داده میشد، برخی دیگر از استانها همچون استان همدان با پشتوانههای حمایتی به آن توسعه دست یافتند به طوریکه در سالهای ۸۸، ۸۹ و ۹۰ با مبادله ۲۱ موافقتنامه و در سال ۱۳۹۰ ساخت بیش از ۷ واحد اقماری از اعتبارات استانی شروع گردید و پیرو آن دانشکدههای اقماری در شهرستانهایی نظیر تویسرکان، اسدآباد و... ساخته شدند. اما در استان کرمانشاه فضائی استیجاری بهعنوان دانشکده اقماری تابلو زده شد و حمایت موثری صورت نگرفت تا توسعهای صورت گیرد.
دکتر اعلمیآلآقا بیان کرد: با توجه به مصوباتی که بعد از سفر مقام معظم رهبری و بعد از موافقتنامههایی که در زمینههای عمرانی داشتیم، بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان در زمینههای عمرانی دانشگاه رازی سرمایهگذاری کردیم و سطح زیربنای دانشگاه از ۱۶۰ هزار مترمربع زیربنا در سال ۱۳۹۲ اکنون به حدود ۲۴۰ هزار مترمربع افزایش یافته و بالغ بر ۴۰ درصد افزایش سطح زیربنا داشتیم، در این مدت دانشکدههای مختلفی ساخته شده و شاخصترین آن دانشکده نفت و پتروشیمی است و در ارزیابیهایی که از وضعیت ورودیهای این دانشکده بهعمل آمده بالاترین رتبههای کشور را دارد
.
این مسئول با اشاره به اینکه دانشگاه رازی بر اساس رنکینگ
ISC
در جایگاه دهم تا پانزدهم قرار دارد، گفت: باتوجه به ارزیابیها، اعتبارات دانشگاه بر اساس صندلیهای دولتی است و صندلیهای دولتی بهعنوان مزیتی در استان تلقی میشود که ما از آن زاویه باید شاخصهای خود را کنترل کنیم، در این زمینه ما استان هفدهم کشور هستیم
.
رئیس دانشگاه رازی گفت: طی سهچهار سال گذشته همواره افزایش اعتبارات دانشگاه رازی بالاتر از میانگین وزارت علوم بوده است، امسال نیز ۱۵ درصد افزایش اعتبارات داشتیم درحالیکه میانگین وزارت علوم ۱۴ درصد است و از نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی توقع داریم که برای افزایش بودجه دانشگاه کمک کنند
.
وی گفت: طی چند روز گذشته، نامهای با این مضمون تهیه شد که "تعدادی از مناطق مرزی به دلایل مختلف جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... از حیث شاخصهای توسعه شرایط مطلوبی ندارند و در زمره مناطق کمتر توسعهیافته محسوب میشوند، چنین مناطقی بهجهت تاثیرپذیری از مرز و مسائل امنیتی نیازمند توجه ویژه میباشند که قانونگذار محترم و وزارت کشور مطابق اسناد پیوست توجهات خاصی را به مناطق یادشده مبذول داشتهاند. مزید استحضار طبق دستورالعمل مناطق مرزی ابلاغ شده وزیر محترم کشور، استانهای کشور بر اساس شاخصهایی نظیر سطوح مرزی، تقسیمات کشوری، کمتر توسعهیافتگی، تاثیرپذیری از مرز و مسائل امنیتی به سه گروه الف، ب، ج تقسیم شدند، گروه ج شامل استانهای آذربایجانغربی، ایلام، خراسانجنوبی، سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمانشاه که از شاخصهای ضعیفتری برخوردار بودند و لزوم توجه بیشتر به این مناطق جهت مقابله با تهدیدات احتمالی، استفاده از فرصتهای موجود را طلب کنیم و در واقع وزارت کشور در این بخشنامه تاکید دارد که به استانهای نامبرده بهصورت ویژه توجه شود و مجمع نمایندگان با توجه به این نامه به آموزش عالی استان کمک کنند
.
"دانشگاه رازی در بخش تجهیزات نیازمند حمایت است"
دکتر اعلمیآلآقا گفت: یکی از مشکلات دانشگاه رازی بحث تجهیزات است، بیش از یک سال از افتتاح آزمایشگاه مرکزی دانشگاه میگذرد و ما منتظر تجهیزات آن هستیم. در این رابطه نامهای آماده کردیم که تقدیم نمایندگان کنیم تا برای استان از صندوق ذخیره ارزی مجوزی بگیریم
.
وی فاز دوم دانشکده فنی، سه بلوک خوابگاهی، مسجد خوابگاه، مجتمع کلاسی، دانشکدههای هنر و معماری و نفت و پتروشیمی، آزمایشگاه مرکزی، سالن ورزشی در سایت کشاورزی، دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی و فاز اول دانشکده اقتصاد و حسابداری را از مجموعههای احداث شده در دانشگاه رازی برشمرد و گفت: این پروژهها در ۴۸ هزار مترمربع سطح زیربنا با ۷۵ تا ۷۶ میلیارد تومان اعتبار به بهرهبرداری رسیدهاند
.
دکتر اعلمیآلآقا اظهار داشت: از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۲، سطح زیربنای همه مستحدثات دانشگاه رازی ۱۶۰ هزار مترمربع بوده اما از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۷۰ هزار مترمربع به سطح زیربنای دانشگاه اضافه شده که از این میزان ۴۸ هزار مترمربع به بهرهبرداری رسیده است، حدود ۲۳ هزار مترمربع نیز در حال تکمیل است و در مجموع ۱۱۰ میلیارد تومان در این پروژهها تزریق اعتبارات عمرانی داشتیم
.
این مسئول، فاز دوم دانشکده هنر و معماری، فاز دوم دانشکده اقتصاد و حسابداری و دانکشده شیمی، ساختمان پژوهشهای فرهنگی، فاز دوم احداث خوابگاه متاهلین، آمفی تئاتر و درمانگاه تخصصی و فاز دوم درمانگاه دامپزشکی را پروژههای در دست احداث دانشگاه رازی عنوان کرد و افزود: پروژههای در دست احداث در مجموع حدود ۲۳ هزار مترمربع هستند که ۳۸ میلیارد تومان نیز اعتبار برای آن تزریق شده است
.
وی با اشاره به اعتبارات بخش آموزش عالی استانها در لایحه بودجه امسال گفت: برای بخش آموزش عالی استان سمنان که ۱۹ هزار و ۹۰۰ دانشجوی روزانه دارد، ۲۶۸ میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده است، یعنی دولت به ازای سرانه جمعیتی ۳۸۳ هزار تومان برای یک نفر جمعیت استان سمنان اعتبار به بخش آموزش عالی میدهد. بودجه دانشگاه رازی در لایحه ۱۵۲ میلیارد تومان پیشبینی شده که برای ۱۲۳۳۲ دانشجوی روزانه استان است و بهعبارتی سرانه هر یک نفر ۷۸ هزار تومان میباشد این درحالسیتکه میانگین کشوری سرانه هر یک نفر ۹۶ هزار تومان است و در واقع با پول کمتر این افتخارات و گرید دانشگاه حاصل شده و ما پول کمتری از بیتالمال گرفتیم اما در بهرهوری خوب عمل کردهایم
.
رئیس دانشگاه رازی در ادامه، از نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خواست تا با توجه به بخشنامه منطقه مرزی ردیف اعتباری خاصی در مجلس برای استان طلب کنند
.
دکتر اعلمیآلآقا اظهار داشت: قرار بود ۵۰۰ میلیون دلار از یک بانک ژاپنی گرفته شود که محقق نشد و پیشنهاد شده از صندوق ذخیره ارزی گرفته شود سهم دانشگاه رازی و این منطقه از این میزان ۴۰ میلیون دلار است که اگر بابت توسعه تجهیزاتی آزمایشگاهی دانشگاه تخصیص یابد مشکلات تجهیزات آزمایشگاه ما مرتفع میشود. برای جذب هیات علمی نیز اعتبار ویژهای لازم است
.
وی در خصوص مشکلات دانشکدههای اقماری دانشگاه رازی گفت: وزارت علوم زیربار تامین اعتبار برای احداث دانشکدههای اقماری نمیرود و از محل اعتبارات استانی باید تامین شود، در اینخصوص مذاکراتی با مهندس بازوند استاندار کرمانشاه داشتیم ایشان مهندس سالاری را مامور کرد و ایشان به همراه آقای وفایی به دانشگاه تشریف آوردند و به یک جمعبندی رسیدیم که از اعتبارات استان برای دانشکدههای اقماری هزینه شود، نامهای را نیز تهیه کردیم و اگر مجمع نمایندگان و استاندار توجهی داشته باشند ساخت و ساز این دانشکدههای اقماری در استان بهصورتی قابل حل و فصل است البته آموزش عالی و سازمان برنامه مخالف این توسعهها هستند
.
دکتر اعلمیآلآقا بیان کرد: یکی از مطالباتی که اعضای هیات علمی دانشگاههای آموزش عالی دارند، رفع تبعیض حقوقی برای بخشهای غیربالینی است، در واقع شاهد تبعیض حقوقی بین آموزش عالی و وزارت بهداشت در بخشهای غیربالینی هستیم، بهعنوان مثال حقوق استاد ادبیات فارسی در علوم پزشکی دوسه برابر بیشتر از ادبیات فارسی در دانشگاه ما است و همکاران آموزش عالی خواستار رفع این تبعیض هستند، این مساله الان در لایحه بودجه مغفول شده و اگر رفع تبعیض شود ملاک ارزشی دارد
.
در ادامه دکتر علی سلیمی معاون آموزشی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار دانشجو در استان کرمانشاه تحصیل میکنند، گفت: بنیاد نخبگان ۲۱ دانشجو را بهعنوان نخبه انتخاب کرده که همگی از دانشجویان دانشگاه رازی هستند و این موفقیت مایه بسی افتخار است
.
در ادامه نشست، فرهاد تجری نائب رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سرمایههای علمی استان کرمانشاه افتخار ما هستند، دانشگاه رازی با این بُنیه علمی قوی و سرمایههای خوبی که دارد باید نسبت به دیگر دانشگاهها از بودجه مناسبتری برخوردار باشد
.
وی گفت: مسئولان دانشگاه رازی باید مطالبهگر باشند و مطالبات خود را با نمایندگان مطرح کنند تا ما نیز پای کار بیاییم، با توجه به مشغله فراوان نمایندگان، پیشنهاد ما این است که یک نفر به نمایندگی از دانشگاه رازی با مجمع نمایندگان در ارتباط باشد و مطالبات و انتظارات و درخواستهای دانشگاه را به ما منتقل کند تا پیگیر امور باشیم
.
تجری گفت: سیستم مدیریتی کشور به جای اینکه سند آمایش سرزمینی داشته باشد و به جای اینکه عدالت نسبی در توزیع امکانات کشور باشد در قدرت لابیگری است و دانشگاه رازی تمهیدی را برای ارتباط بیشتر با نمایندگان بیاندیشد
.
در ادامه احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جلسات و میزدگردها باید باعث صمیمیت بیشتر شود، نمایندگان استان میتوانند کمک حال دانشگاه باشند لذا دانشگاه باید برای بحث بودجه با وزارت علوم رایزنی کند تا به جایگاه واقعی خود برسد
.
این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: از نیروهای بومی و توانمند استان در دانشگاه رازی استفاده شود
.
در ادامه مباحث، دکتر اعلمیآلآقا ضمن ابراز گلایهمندی از عدم حضور مستمر نمایندگان مجلس در دانشگاه جهت بررسی مسائل و پیگیری امور بیان کرد: احساسم بر این است که نمایندگان بزرگوار مجلس به دلیل اینکه وقت کمی را به دانشگاه اختصاص میدهند، در جریان برخی مسائل جزئیات دانشگاه نیستند، بنده پنج سال است که رئیس دانشگاه هستم و هرسال چندین دعوتنامه برای نمایندگان ارسال میکنم اما نمایندگان فرصت کافی برای حضور در دانشگاه لحاظ نمیکنند
.
ایشان بیان کرد: برای ارتباط بیبشتر با مجمع نمایندگان استان، نمایندهای را از طرف دانشگاه رازی تعیین میکنیم ضمن اینکه بنده از ابتدای شروع کارم در ریاست دانشگاه اعلام کردم که آمادهایم تا دفتر مجمع نمایندگان را در دانشگاه ایجاد کنیم و حقیقتا به قضیه اعتقاد داریم و مجموعه کارشناسی دانشگاه باید پشتوانه در زمینه لوایح و مسائل مختلف باشد و تقاضا داریم که نمایندگان حداقل سه ماه یکبار به دانشگاه فرصت دهند و در دانشگاه حضور داشته باشند تا ما نیز فرصت کافی برای طرح مسائل دانشگاه را داشته باشیم
.
در ادامه شهاب نادری، نماینده پاوه و اورامانات و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دانشگاه رازی از سال ۹۳ تا ۹۷ توسعه زیادی داشته است و انتظار میرود که به وضعیت دانشکده اقماری جوانرود نیز توجه کند. متاسفانه وضعیت دانشکده اقماری جوانرود مایه تاسف است، جوانرود دانشجویان نخبه زیادی دارد و انتظار ما احداث یک دانشکده مناسب برای شهرستان است
.
"
تدوین سند آمایش از افتخارات استان و دانشگاه رازی است
"
در این جلسه، دکتر جمال فتحاللهی معاون اداریمالی دانشگاه رازی با اشاره به تدوین سند آمایش استان کرمانشاه توسط دانشگاه رازی، گفت: دانشگاه رازی تنها دانشگاهی در سطح کشور است که توانسته مطالعات آمایش را به سرانجام برساند و این از افتخارات استان و دانشگاه است
.
این مسئول با اشاره به تهیه بیش از ۱۰ هزار صفحه گزارش در بحث مطالعات آمایش استان گفت: ۶۰ نفر از افراد بومی داخل استان در تهیه سند آمایش مشارکت داشتند و گزارش مطالعات آمایش استان مورد تایید سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفته است
.
وی بیان کرد: لازم به ذکر است که مطالعات آمایش استان کرمانشاه طی سالهای ۸۵ تا ۹۳ به دانشگاه تربیت مدرس سپرده شد بدون اینکه حتی یک نفر از استان کرمانشاه در آن مشارکتی داشته باشد اما به سرانجام نرسید و هیچکس هم هیچ حرفی نزد که چرا در آن زمان با دلار هزار تومان به سرانجام نرسید اما از سال ۹۴ تا پایان ۹۶ مطالعات آمایش توسط دانشگاه رازی به سرانجام رسید
.
دکتر فتحاللهی گفت: بانک اطلاعاتی در استان تولید شده که قابل استفاده برای اساتید دانشگاه رازی و سایر پژوهشگران در کل استان برای انجام تحقیقات در این زمینه است همچنین یک مرکز اسناد توسعه از مجموعه اسناد توسعهای که به واسطه این مطالعات جمعآوری شده در دانشگاه رازی تشکیل شده است
.
در ادامه حجتالاسلام سیدجواد حسینیکیا عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: دانشگاه رازی در بحثهای توسعهای کارهای خوبی انجام داده است
.
همچنین دکتر ناهید شاهآبادی رئیس کانون صنفی اعضای هیات علمی با اشاره به اینکه بومیگزینی دانشجویان ورودی به دانشگاهها، مشکلات عدیده ای را به همراه داشته و نیز با اشاره سطح معیشت اعضای هیات علمی بهویژه در پی شرایط اقتصادی اخیر، از نمایندگان محترم درخواست نمود تا در تصمیم گیریها و وضع قوانین، به این نکات توجه ویژه داشته باشند. موضوعاتی همچون پلکانی شدن افزایش حقوق و نیز همسانسازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها و اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی از موضوعات مهم مورد بحث هستند.