دکتر علی نژاد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در دوره آموزشی معاونان توسعه منابع، امور دانشجویی و هماهنگی امور دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شده بود با تاکید بر ماموریت مهم دانشگاه در عرصه تعلیم و تربیت، تصریح کرد: معاونان دانشجویی به عنوان اصحاب فکر و فرهنگ هم باید مطالبه گر باشند و هم مسوولیت پذیر و پاسخگو.
وی بیان کرد: علاوه بر مسوولیتی که مدیران دانشگاه فرهنگیان در نظام تعلیم و تربیت و آشنایی با قوانین فرادستی و جاری دانشگاه و شفاف سازی و تسهیل فرآیندهای مدیریتی دارند باید نگران وضعیت زیسته جسمی، فرهنگی، اندیشه، رفاهی و مذهبی دانشجو معلمان باشند.
در ادامه دکتر علی نژاد تاکید کرد: حرکت تحولی در دانشگاه باید عمیق و ریشه دار و الهی و همراه با علم، عمل و عقل باشد و هرگونه کم توجهی و کوتاهی در این زمینه خطرات عظیمی را در پی خواهد داشت.
عضو هیات رئیسه دانشگاه با بیان اینکه حضور تاثیرگذار، اهتمام به امور دانشجویی، توسعه کمی و کیفی سراها، آشپزخانه ها، سلف سرویس ها و تمامی فضاها از جمله سالن های ورزشی، مراکز مشاوره و درمانی و ارتقا کیفی سبک زندگی دانشجویی از جمله اولویت های معاونت است و پیگیری جدی همکاران را میطلبد، افزود: در این زمینه ها لازم است از پتانسیل همه ارگان ها و نهادهای تاثیرگذار در هر استان استفاده کرد و یا با تشکیل کارگروهی به بررسی و انجام به موقع تمامی برنامه هایی که در این معاونت اعلام میشود، پرداخت.
معاون دانشجویی بیان کرد: ضرورت پیگیری مناسب رسالت ها و ماموریت های محوله معاونان دانشجویی و توسعه ایجاب می کند با تعامل دوسویه، دانشجومعلم بتواند به بهترین وجه در چهار سالی که در دانشگاه حضور دارد هم درس بخواند و هم شما همکاران محترم را الگو برای آینده معلمی خودش قرار دهد.
وی با اشاره به ظرفیت سرای دانشجویی و بعضا آسیب ها و نگرانی هایی که وجود دارد، افزود: ضرورت دارد که برنامه ریزی جهت اوقات فراغت دانشجومعلم انجام شود و در این وقت طلایی که دانشجو معلم در سرا حضور دارد بتواند با مدیریت شما در هر ترم یک مهارت، یک دانش افزایی فراگیرد.
دکتر علی نژاد تصریح کرد: ما اطلاع داریم که بخش اعظمی از فعالیت ها را خود شما معاونان انجام می دهید از فضاسازی جهت کلیه برنامه ها اعم از سراداری تا آموزش ها، برنامه ریزی های مختلف در تمامی زمینه ها.
وی با بیان اینکه از نظرات دانشجومعلمان استفاده کنید، افزود: دانشجومحوری خوب است و این به معنای این است که از منظر دانشجو به دانشگاه بنگریم و خودمان را جای دانشجو قرار دهیم.
وی ادامه داد: اینکه گفته میشود که نظر دانشجو را اگر جویا شویم توقع او بالا می رود صحیح نیست و اگر بخواهیم به بهانه بالا رفتن توقع دانشجو برخی از کارها را انجام ندهیم در واقع ناخواسته زمینه ای را مهیا کردیم که هرگونه اظهار نظر و مطالبه دانشجو از بین برود.
معاون دانشجویی بیان کرد: اگر مطالبات دانشجویان واقع بینانه نباشد ما وظیفه داریم دانشجو را متقاعد کنیم و به حرفهایش گوش کنیم و سپس به استفاده مطلوب و هدفمند از ظرفیت ها و استعدادها تاکید کنیم.
دکتر علی نژاد با بیان اینکه امروزه شاهد نمونه های مطلوبی از تلاش دانشجومعلمان در هدف گذاری فعالیت های دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان هستیم بیان کرد: یکی از تلاش های معاونین توسعه و دانشجویی، افزایش تاب آوری به معنای توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف پذیر به دشواری ها و سختی کار در این حوزه است.
وی افزود: تاب آوری، مشکلات را کم نمیکند ولی به افراد این قدرت را میدهد تا با جریان مشکلات و دشواری ها حرکت کنند.
معاون دانشجویی در ادامه با بیان اینکه تاب آوری مهارتی آموختنی و اکتسابی است به ویژگی های افراد تاب آور از جمله
احساس ارزشمندی، مهارت حل مساله، مهارت اجتماعی و خوش بینی اشاره کرد.