menu
search
  • folder_open
    visibility268
    link


    کتر طهرانچی در واحد مشهد مطرح کرد
    ارتقای نمودار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی در جهت چابک سازی، پاسخگویی و تفویض اختیار به استان ها
    جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی عصر امروز به ریاست دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد.
    به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای استان خراسان رضوی با اشاره به وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی این استان، گفت: این دانشگاه در زمانی که کشور طالب آموزش بود، با قابلیت‌ها و ویژگی‌های خود ایجاد شد و توسعه پیدا کرد و اکنون این دانشگاه به یک خانواده بزرگ تبدیل شده که دولتی‌سازی و مدیریت دولتی‌گونه این مجموعه می‌تواند نقطه شکست آن باشد.
    وی ادامه داد: هنری نیست که از بودجه دولتی و پول نفت، هزینه پتنت کرد و از آن درآمدزایی نداشت، بلکه پتنت زمانی اهمیت دارد که منجر به درآمدزایی شود. سالانه در کشور حدود ۴۶ هزار مقاله ثبت می‌شود که این مقالات با صرف هزینه در مجلات بین‌المللی به چاپ می‌رسند، اما زمانی که می‌خواهیم از این مقالات استفاده کنیم، برای خرید آن باید به ناشرانی چون الزویر و اشپرینگر و... پرداخت صورت گیرد.
    دکتر طهرانچی با بیان اینکه اگر سازمانی تغییر و تحولات را درک نکند، شکست خواهد خورد، تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند برندهای معتبر ساخت تلفن همراه در رقابت با شرکت‌های جدید و قدرتمند از عرصه رقابت خارج شده‌اند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی هم باید درک درستی از تغییرات و سلایق جامعه داشته باشد.
    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اعضای هیات علمی قوه فکری دانشگاه هستند، گفت: با برنامه‌ریزی و به کارگیری صحیح از توانمندی اعضای هیات علمی، باید سرمایه‌ها را حفظ و از بی‌انگیزه شدن آنها جلوگیری کنیم.
    وی با اشاره به فعالیت‌های اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه، خاطرنشان کرد: منظور از اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد با راندمان بالاست و نه اقتصاد رانتی دولتی و اقتصادی که با وام سرپاست، چرا که پس از اختراع ماشین بخار همه کارهای تولیدی و فعالیت‌های کارخانه‌ای، متاثر از دانش بوده، اما اکنون تاثیر دانش نسبت به گذشته بیشتر شده، چرا که در گذشته اقتصاد منبع‌بنیان بود و علم و دانش حدود ۱۸ درصد در آن نقش داشت، اما اکنون این میزان افزایش یافته است.
    دکتر طهرانچی در ادامه اظهار داشت: مجموع ۱۱ واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی ۵۰ هزار دانشجو دارد که همه این دانشجویان را در قالب یک استان می‌بینیم که همه اعضای هیات علمی، مدیران و کارکنان استان باید به این دانشجویان خدمت‌رسانی کنند.
    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه در استان‌ها باید بتواند طرح اشتغال را داشته باشد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها باید براساس ظرفیت‌های هر استان و با برنامه حرکت کنند تا بتوانند شرایط اشتغال جوانان را فراهم کنند، نه اینکه به امید اخذ مجوز رشته‌های جدید باشند.
    وی با تاکید بر ورود دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی به تقویت رشته‌های مربوط به حوزه کشاورزی اظهار داشت: خوشبختانه به برکت آستان قدس رضوی، زمین‌های کشاورزی این استان و سایر استان‌ها تغییر کاربری نداشته‌اند و می‌توانیم با استفاده از این فرصت و تعامل خوبی که دانشگاه آزاد اسلامی با آستان قدس رضوی دارد، برای اشتغال جوانان و به کارگیری اعضای هیات علمی گروه‌های مرتبط با کشاورزی، برنامه‌ریزی کنیم.
    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در کشور حدود ۵ میلیون خانواده داریم که به نحوی اشتغال آنها مربوط به حوزه کشاورزی است، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی باید همت کند تا رشته کشاورزی را احیا کرده و جوانان را به سمت این اشتغال که به تامین غذا منجر می‌شود، ترغیب کند. ۸ واحد دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با دارا بودن ۴۳۰ هکتار زمین کشاورزی در ۱۲ قطعه، ظرفیت بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد که می‌تواند به تقویت رشته‌های مربوط به حوزه کشاورزی، جذب دانشجوی بیشتر و درآمدزایی منجر شود.
    دکتر طهرانچی با بیان اینکه شهر مقدس مشهد سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر دارد، گفت: باید پرسید دانشگاه آزاد اسلامی چه سهمی در این اقتصاد داشته؟ آیا توانسته در موضوع سوغاتی، محل اقامت، بسته‌بندی محصولات تولیدی و... نقش‌آفرینی کند؟
    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر تفویض اختیار به هیات امنای استان‌ها، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان ستاد باید نقش تصمیم‌گیرنده و نظارت‌کننده بر اجرای برنامه‌ها و مصوبات را داشته باشد و اجرای کامل برنامه‌ها را با تفویض اختیار به استان‌ها واگذار کرده و آنها را ملزم به پاسخگویی کند.
    دکتر طهرانچی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی خواست مسائل و چالش‌های مربوط به استان را شناسایی کرده و نظام موضوعات و معضل حاشیه‌نشینی را احصاء کنند.
    عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی از تدوین طرح «تحول بازمهندسی آموزش، پژوهش و خدمات فناوری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی» در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی که ۵۲ عضو هیات علمی گروه کشاورزی در اختیار دارد، می‌تواند یک دپارتمان ویژه راه‌اندازی کرده و اساتید و اعضای هیات علمی رشته‌های مربوط به کشاورزی دو استان همجوار خود – خراسان جنوبی و خراسان شمالی – را با زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌هایی که در اختیار دارد، متصل کند. بدین ترتیب یک هسته مرکزی و مدرسه کشاورزی در این دانشگاه شکل می‌گیرد.
    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر ساختار سازمان مرکزی، تصریح کرد: نمودار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی در حال تغییر و ارتقا به سمت چابک‌سازی، پاسخگویی و تفویض اختیار به استان‌هاست. تلاش می‌کنیم در ساختار جدید دخالت سازمان مرکزی در امور اجرایی را کاهش داده و نقش کنترلی خود را افزایش دهیم.
    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بدین منظور نمودار ساختاری دانشگاه در کمیسیون دائمی هیات امنا در حال بررسی است که طرح نهایی آن تا پایان سال ابلاغ خواهد شد.
    وی در پایان بر رسیدگی به مسائل دانشجویان و حفظ کرامت مقام دانشجو تاکید کرد و از روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خواست همواره بر موضوعاتی از جمله حمل و نقل، تغذیه، خوابگاه، آزمایشگاه، کتابخانه، سالن‌های ورزشی و... نظارت داشته باشند تا خدمات ارائه شده، مطلوب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باشد.
    در ابتدای این جلسه، دکتر سروری مجد سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با ارائه گزارش آماری از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی استان گفت: این دانشگاه می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های شهر مقدس مشهد، از امکانات مادی و معنوی در جهت جذب دانشجویان ایرانی و غیرایرانی بهره ببرد.
    دکتر سروری مجد ابراز امیدواری کرد با استعانت از امام رضا (ع) و با همت و تلاش شبانه‌روزی، در راه تعالی و ترقی دانشگاه آزاد اسلامی گام بردارد.

  • برچسب ها