جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط یکی از زبان آموزان گروه آلمانی آغاز شد. در ابتدای جلسه که با حضور حجتالاسلام والمسلمین موسوی، مسئول امور اروپا و آمریکای دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد ضمن خیر مقدم به ایشان، هدف از برگزاری جلسه آشنایی مهمان محترم با فعالیتهای گروه زبان آلمانی بیان شد. حجتالاسلام والمسلمین موسوی ضمن تشکر از برپایی جلسه و تقدیر از طلاب گروه زبان آلمانی که در امور تبلیغی خارج از کشور فعالیت میکنند بیان کرد: یکی از مشکلات، تفاوت لهجه در زبانی که آموزیم با زبانی است که در کشورهای مقصد وجود دارد. مبلغان همچنین باید با حوزه جغرافیایی و فرهنگی علاوه بر زبان و لهجه مخاطبان آشنا شوند. علاوه بر این محتوایی که مبلغان به مخاطبان ارائه میدهند باید جذاب و مورد اقبال مخاطب، متناسب با فرهنگ و عرف جامعه هدف باشد. متاسفانه بسیاری از کتابها و جزواتی که به غرب میروند کیفیت محتوایی و زیباشناختی لازم را ندارند. بسیاری از محتواهای انگلیسی یا زبانهای دیگر خارجی، ترجمه تحتاللفظی جملات فارسی است و با قواعد فرهنگی و جملهبندی و همچنین قواعد ارائه محتوای مخاطبان تناسب ندارد. تبلیغ در خارج از کشور، قواعد منحصر به فردی دارد که نیازمند زباندانی و آشنایی با فرهنگ و لهجه کشورهای مخاطب است. در حال حاضر با توجه به وجود مراکز تبلیغی جمهوری اسلامی در کشورهای آلمانیزبان مانند آلمان، هلند، بلژیک، هلند و ... به شدت نیازمند مبلغان آشنا به زبان و فرهنگ آلمانی هستیم. باید در دورهای کوتاه با حضور مبلغان در کشور مقصد و هدفِ تبلیغ، زبانآموزان را با فرهنگ، لهجه و زبان اصلی مخاطبان آشنا کرد. همچنین ضرورت استمرار در امر تبلیغ ایجاب میکند حضور مقطعی مبلغان در کشورهای دیگر و قطع ارتباط مبلغ با مخاطبان پایان یابد. حرکتهای تبلیغی نباید ابتر و مقطعی باشد. این امر، مبلغان را دلسرد میکند و باعث کاهش انگیزه آنان میشود.
حجتالسلام والمسلمین موسوی ضمن اعلام آمادگی برای پشتیبانی محتوایی و همکاری در نحوه اعزام و شناسایی مبلغان نخبه برای تبلیغ خارج از کشور، از مبلغان خواست طرحهای مفید و متناسب با امکانات و شرایط موجود ارائه کنند. ایشان اضافه کرد: تاکید اصلی بر است که مبلغان زبانآموز علاوه بر زبان، با فرهنگ کشور مخاطب نیز آشنا شوند. لزوم ارتباطگیری مبلغان خارج از کشور با همسایگان و مردم محلی، لزوم توجه مبلغان به کشورهای غیراروپایی و بهخصوص کشورهای آسیایی نیز لازم است. متاسفانه اکثر مبلغان اعزامی تنها با شیعیان و مسلمانان کشورهای اسلامی مهاجر به اروپا ارتباط دارند و در ایجاد ارتباط با مردم محلی و غیرمسلمان و غیرمهاجر ناموفق میباشند. همچنین مهارت رسانهای و توانایی فعالیت تبلیغی در شبکههای اجتماعی دارای پتانسیل بالایی است و برخی نوشتههای رسانههای موج تبلیغی بالایی ایجاد میکنند. آموزش تبلیغ در رسانه که با تبلیغ در منبر متفاوت است به مبلغان خارج از کشور از ضروریات است. آموزههای جامعهالمصطفی و دیگر مراکز آموزش مبلغان خارج از کشور متناسب با نیازها نیست و لذا لزوم شناسایی علاقمندیها و نوع کار موردعلاقه و منطقه موردعلاقه برای تبلیغ برای آموزش هدفمند مبلغان الزامی است. کفایت حضور مبلغ بومی در برخی کشورهای خارجی و ارجحیت حضور مبلغان بومی تربیتشده در ایران نسبت به مبلغان ایرانی برای تبلیغ تودهای نیز باید مدنظر باشد. امروز نیازمند حضور مبلغان نخبه در سطح نخبگانی در کشورهای دیگر است که بتوانند با نخبگان جوامع مخاطب ارتباط پیدا کنند. حجتالسلام والمسلمین موسوی در ادامه بر لزوم استفاده از هنر در زمینه تبلیغ و اولویتدادن به مهارتهای هنری، رسانهای و قلمی در آموزش و اعزام مبلغ؛ لزوم افزایش کیفیت زبانآموزی در مدارس و دبیرستانها؛ آشنایی مبلغان با قرائتهای دیگر از اسلام شامل اسلام سکولار و شگردهای تبلیغی دشمنان در توسعهدادن مفهوم افراطگرایی و خشونتطلبی به تمامی مفاهیم اساسی اسلامی تاکید کرد.
همچنین در این جلسه، حاضران به علاقمندی هدفمندانه به زبانآموزی و شناخت مخاطب؛ ارائه مطلوب محتوا؛ شناخت محیط؛ تلاش برای کمک به زبانآموزی مبلغان خواهر و اعزام آنان به خارج از کشور؛ ثبت و بهرهگیری از تجربیات میدانی مبلغان خارج از کشور؛ تناسب مطالب آموزشی به مبلغان با نیازهای واقعی منطقه تبلیغی؛ سردشدن انگیزه تربیت مبلغان زباندان در مراکز حوزوی؛ اولویت در تربیت مبلغان جوان و سالم از لحاظ جسمی؛ وجود زمینههای بهشدت فراهم در آلمان؛ فرار از دین بهدلیل عدموجود اطلاعات اولیه دینی و ضعف در نحوه تبلیغ؛ لزوم دقت در پذیرش اولیه داوطلبان مبلغان، لزوم آموزش تعامل با رسانهها به مبلغان اعزامی خارج از کشور؛ ابهام در دورنمای رشته مبلغان تحتآموزش زبان؛ اشاره کردند.