این رویداد که تحت حمایت خانواده سلطنتی آل مکتوم دبی برگزار می گردد، بزرگترین فستیوال خلاقانه خاورمیانه است. برنامه ای ۶ روزه شامل بیش از ۲۰۰ برنامه که حوزه های مختلف طراحی از جمله معماری، محصول، مبلمان، طراحی داخلی و گرافیک را پوشش می دهد. این برنامه بواسطه همکاری با D۳ یا همان محله طراحی دبی (Dubai Design District) تبدیل به پلت فرمی قوی برای جامعه جهانی طراحی شده است که این موضوع باعث ارتقای خلاقیت در جامعه طراحی دبی و حتی منطقه می گردد. طبق آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۷، حدود ۶۰۰۰۰ نفر از برنامه های برگزار شده در D۳ که شامل نمایشگاه ها، مسابقات، سخنرانی ها، کارگاه های آموزشی، اینستالیشن و ... می شد، بازدید کردند.
این رویداد که دوره چهارم خود را از ۱۲ تا ۱۷ نوامبر (۲۱ تا ۲۶ آبان) در سال ۲۰۱۸ تجربه می کرد، سه برنامه شاخص را در بر داشت که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:
۱- نمایشگاه Downtown Design
این نمایشگاه که دوره ششم آن برگزار شد به محصولات و طراحی های اصیل و باکیفیت از کل دنیا اختصاص داشت. حضور ۱۷۵ برند مطرح در حوزه طراحی در کنار ۴۰ طراح از منطقه، این نمایشگاه را به بزرگترین گردهمایی استعدادهای مطرحِ منطقه و بهترین برندهای بین المللی دنیا تبدیل کرده است. در ادامه تصاویری از این نمایشگاه ارائه شده است:
در سال ۲۰۱۸ بخش جدیدی به نام Downtown Edition به این نمایشگاه اضافه شده بود که این فرصت را برای طراحان فراهم می کرد که طراحی ها و تولیدات محدود و غالبا دست ساز خود را عرضه کنند. به عبارتی هم امکان فروش محصولات خود را داشتند و هم می توانستند برای تولیدات آتی خود، سفارش بگیرند.
بواسطه سخنرانی هایی که در محل این نمایشگاه برنامه ریزی شده بود، ۲۵ شخصیت مطرح از کل دنیا از جمله Ini Archibong، Matthew McCormick و Martyn Lawrence Bullard در کنار شرکت های قوی منطقه به بحث در مورد تنوع، پایداری و برنامه ریزی شهرهای آینده پرداختند.
پروژه روشنایی تعاملی Breath of Light اثر Preciosa، از دیگر برنامه های جالب این نمایشگاه بود. Preciosa در این پروژه تجربه ای فراموش نشدنی را برای بازدید کننده ها رقم می زد. به این صورت که با دمیدن در یکی از گوی های شیشه ای مشخص شده، بازدیدکننده ها می توانستند تاثیر آن را به صورت روشن شدن مجموعه ای از چراغ ها (در قالب بازی با نور) ببینند.
همچنین اینستالیشن هایی در ابعاد بزرگ از آثار طراحان بنام در محدوده همین نمایشگاه ارائه شده بود. اینستالیش پر انرژی Aeon اثر David Harber که با استفاده از متریال آلومینیوم طلایی رنگ در دل خود انفجاری را نشان می داد یکی از این آثار بود.
۲- نمایشگاه Global Grad Show
این نمایشگاه نیز که دوره چهارم آن را شاهد بودیم، حدود ۱۵۰ ایده نوآورانه دانشجویی را از ۶۱ کشور مختلف و از ۱۰۰ دانشگاه از جمله MIT، RISD، Royal College of Art، Harvard University، Stanford University، ArtCenter College of Design، گرد هم آورده بود. پروژه هایی که به نظر می رسد آینده ما را شکل خواهند داد. این آثار، از طرف طراحان پرشور و پیشرویی که درواقع پروژه فارغ التحصیلی آنها محسوب می شد، ارائه شده بودند. به گفته برگزار کنندگان این نمایشگاه، هدف این بخش تاکید بر نقش کلیدی طراحی در زندگی بشری است.
باعث افتخار است که امسال نیز همانند دوره گذشته شاهد حضور آثار جالب توجه دانشجویان ایرانی در رشته طراحی صنعتی در این بخش بودیم. دو اثر از دانشگاه هنر اصفهان که سال دوم خود در این رویداد را تجربه می کرد و یک اثر از دانشگاه تهران که برای اولین بار در این برنامه حاضر بود. پروژه NAJI اثر فرشاد صفاری قندهاری، مولود السادات توکلی، همرا تکه، علی شاه میر برزکی و محمد امین کمالی مقدم به همراه پروژه C.MILE اثر محمد قاسمی و مسعود سیستانی دو اثری بودند که از بین آثار دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه هنر اصفهان برای ارائه در این رویداد انتخاب شده بودند.
ایده پروژه NAJI، استفاده از المانی شهری برای نجات مردم در زمان سیل است. این طرح که در زمان عادی به پایه چراغ های خیابانی وصل می گردد، در زمان سیل با توجه به متریالی که دارد روی آب شناور شده و وزن ۴-۳ نفر را تحمل کند. کمربندهایی نیز برای افرادی که توان نگه داری خود بر روی این وسیله را ندارند، تعبیه شده است. نکته اصلی در این طرح این است که به زیرساخت های موجود متصل می گردد و هزینه ساخت و ساز اضافی ندارد.
ایده C.MILE نیز مشکل شستشوی لباس رانندگان را مورد توجه قرار داده است. چراکه آنها اغلب دور از خانه هستند و برای شستشوی لباس های خود مشکل دارند. راهکار این ایده، استفاده از فضای داخل چرخ های کامیون ها است که دائما در حال چرخش هستند و می توانند نقش ماشین لباسشویی را ایفا کنند.
پروژه Journalist Drone اثر شیدا امیری ریگی نیز دیگر اثر ایرانی منتخب از بین آثار دانشجویان دانشگاه تهران بود که در این رویداد حضور داشت. این اثر یک پلتفرم مدولار شامل چند Drone می باشد که به خبرنگاران اجازه می دهد تا اخبار حوادث را از زوایای مختلف پوشش دهند. مخاطبین نیز با مراجعه به وب سایت برنامه می تواند وقایع را از زاویه موردنظر خود ببیند.
به طور کلی، طراحان حاضر در این رویداد، سعی کرده بودند بواسطه ایده های خود، راهکارهایی را جهت برطرف نمودن مهمترین مسائل روز جهان ارائه دهند. ایده فناورانه شناسایی سلول های سرطانی با استفاده از یک قلم توسط دکترها، راهکار مبارزه با کاهش جمعیت زنبورهای عسل، ایده ای برای کم بینایان در جهت حفظ استقلال خود بواسطه یک حلقه، راه های مقرون به صرفه برای مقابله با تغییرات اقلیمی و ... نمونه هایی از ایده های ارائه شده در این نمایشگاه بودند که در ادامه تصاویری از این آثار ارائه شده است:
برای دومین سال پیاپی در این نمایشگاه، بخش رقابتی Progress Prize برگزار شد که هدف آن شناسایی آثار برتر نمایشگاه بود. در این برنامه هیئتی متشکل از افراد با تخصص های مرتبط با دنیای دیزاین و فناوری از سراسر دنیا، به دعوت برگزار کنندگان این نمایشگاه، آثار ارائه شده را بررسی نموده و ۱۰ اثر را به عنوان فینالیست این بخش معرفی کردند. در بین اعضای هیئت داوران شخصیت های مطرحی از جمله Kenric McDowell (رهبر پروژه هوشمند هنرمند/ماشین در بخش هنر و فرهنگ گوگل) حضور داشتند. صاحبین این آثار در مدت زمانی کوتاه طرح های خود را با جزئیات بیشتر به هیئت داوران ارائه کردند و در نهایت در روز پنجم نمایشگاه، طرح برتر این دوره که پروژه Twenty اثر Mirjam de Bruijn از آکادمی دیزاین آیندهون هلند بود، انتخاب شد.
تمرکز این ایده بر روی این موضوع بود که چرا این همه هزینه برای جابجایی این حجم از مایعات بهداشتی و تمیز کننده در دنیا صرف می شود؛ در صورتی که ۸۰ درصد کل این مایعات آب است. طراح این پروژه، کپسول هایی را ارائه کرده بود که در آب حل می شد و مایع به دست آمده دقیقا همان کیفیت محصولات قبلی را داشت.
در حاشیه این نمایشگاه کنفرانسی تحت عنوان Belief in Artificial Intelligence برگزار شد که هدف آن بررسی نقش امروزین هوش مصنوعی، بررسی جایگاه آن در آینده بشری و نتیجه برخورد آن با فرهنگ های مختلف بود.
نکته با اهمیت در این میان، پوشش خبری آثار نمایشگاه Global Grad Show توسط رسانه ها و خبرگزاری های معتبر بین المللی و مصاحبه با دیزاینرهای این آثار بود.
در نهایت اینکه در حاشیه این نمایشگاه مذاکراتی نیز با نماینده های دانشگاه های مختلف در راستای همکاری های آتی و تعاملات علمی صورت گرفت که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.
۳- نمایشگاه Abwab
در این دوره، این نمایشگاه در قالب پنج غرفه مجزا ارائه شده بود. متریال مورد استفاده در ساخت این غرفه ها شامل شاخه های درخت نخل، چوب و خمیر کاغذ بود. بر اساس موضوع تعریف شده برای این نمایشگاه تحت عنوان «Between the Lines»، طراحان پنج کشور اردن (شهر عمان)، لبنان (شهر بیروت)، امارات (شهر دبی)، عربستان (برخی از شهرها) و کویت (شهر کویت)، تجربه های طراحی خود را با هدف تبادلات فرهنگی در این پنج غرفه ارائه کرده بودند. هنرمندان این شهرها سعی کرده بودند بواسطه ایجاد تجربه ای متفاوت برای بازدید کننده، او را به درک فضا و فرهنگ هر کدام از این شهرها برسانند.
به عنوان مثال، غرفه مربوط به شهر عمان که ساختاری مدور داشت، مخاطب را در یک سفری دایره ای شکل با یک سری تصاویر متحرک به همراه صدا همراه می کرد و تجربه ای منحصر به فرد برای او به ارمغان می آورد. غرفه بیروت از زبان به عنوان محتوای غرفه استفاده کرده بود. از یک سری کلمات آوایی که کاملا هدفمند انتخاب شده بودند. البته همزمان با مشاهده فضای غرفه و خود کلمات به صورت دیداری، صدای بیان این کلمات هم در فضای غرفه می پیچید.
در غرفه شهر کویت، با ایجاد تعامل با فرآیند ریخته گری محصول و قالب گیری با گچ، سعی بر این بود که هویت سازنده بومی خود را منتقل کنند. این غرفه تلاش می کرد تا با ارائه فرم های جدید از اشیاء کاربردی ساخته شده از طریق ریخته گری، هنر صنعتی کاران خود را به نمایش بگذارد.
علاوه بر سه بخش اصلی رویداد هفته طراحی دبی که اشاره شد، اینستالیشن های جذابی نیز در محله طراحی برپا شده بود که تجربه خوبی را برای بازدید کننده ها به همراه داشت. یکی از این آثار، housEmotion اثر معماران Tabanlioğlu بود. غرفه روشنی که از لوله های سفید رنگ و دارای حفره ساخته شده بود که نمادی جهانی برای یک خانه را تداعی می کرد. در شب، نوری که از حفره های این لوله های سفید رنگ خارج می شود، آن را تبدیل به فانوسی نورانی می¬کند.
یکی دیگر از این آثار، اینستالیشن Circadian Light Synthesis اثر شرکت معماری ANARCHITECT بود که زندگی روزمره انسان و تعامل او با نور طبیعی را نشان می داد. این اتفاق بواسطه دو غرفه که یکی با نور خورشید و دیگری با نور مصنوعی (به نشانه ماه) رقم خورده بود، تجربه بسیار جالبی برای بازدید کننده ها به همراه داشت.