menu
search
  • folder_open
    visibility240
    link


    معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خبر داد:
    ۸  رشته جدید در نیمسال اول ۹۸ ۹۷ به رشته های واحد مشهد افزوده شد/ حدود ۲ هزار دانشجوی غیرایرانی در واحد مشهد تحصیل می کنند
    معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد فعالیتها و عملکرد حوزه  آموزش و تحصیلات دانشگاه  درسال ۹۷ را تشریح کرد.

    دکتر رضا بهاری کاشانی معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد  طی گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به  ارائه گزارشی از فعالیتهای حوزه کاری خود طی یکسال گذشته پرداخت و گفت:   حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به عنوان مجری بزرگترین بخش از فعالیتهای دانشگاه، در ۴ حوزه اصلی اداره کل امور آموزشی،  اداره امور اعضای هیات علمی،  اداره امور دانش آموختگان،  اداره برنامه ریزی آموزشی و حوزه جذب و آموزش دانشجویان غیر ایرانی  فعالیت می کند.
    وی با بیان اینکه حوزه آموزش نقش کلیدی در مجموعه‌های کاری دانشگاه دارد؛ اظهارداشت: کمیته ها و کمیسیون های مختلفی از جمله کمیسیون موارد خاص، کمیته ترفیعات اعضای هیات علمی، کمیته منتخب ارتقاء اعضای هیات علمی، کمیته انضباطی اعضای هیات علمی  با توجه به مقررات دانشگاه در این حوزه در   حال فعالیت است.
    دکتر بهاری با اشاره به اینکه حوزه آموزش دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با پشتیبانی  بیش از ۲۷ هزار دانشجوی فعال ، از بزرگترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و بزرگترین دانشگاه شرق کشور از نظر تعداد دانشجو است ، افزود: این حوزه با رسیدگی و پاسخ به حدود ۷ هزار درخواست کمیسیون موارد خاص واحد مشهد و مراکز درگز، فریمان، سرخس و آموزشکده فنی و حرفه ای سماء مشهد در هر نیمسال تحصیلی  اداره ای پرکار و با وظایف حساس می باشد.
    معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد مشهد؛ پشتیبانی تحصیلی و برگزاری حدود بیش از  ۷ هزار کلاس درس در هر نیمسال تحصیلی، انجام امور ثبت نام در حدود ۸  هزار دانشجو جدیدالورود در هر سال تحصیلی، برگزاری ارزیابی جامع دانشجویان دکتری تخصصی واحدهای مجری دوره دکتری استان خراسان رضوی بصورت متمرکز در واحد مشهد به تعداد حدود ۷۰۰  نفر در هر نوبت از جمله وظایف مهم و استانی این حوزه است که از نیمسال اول ۹۸ ۹۷ آغاز شده است.
    وی با اشاره به اینکه بررسی پرونده دانشجویان دکتری، انجام ارزیابی جامع و بررسی به اعتراضات دانشجویان نسبت به این ارزیابی از فعالیتهای اداره کل آموزش است، تصریح کرد: مصاحبه دوره دکتری تخصصی مربوط به ۴ استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سمنان  بصورت متمرکز در واحد مشهد برگزار شد و تعداد حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در تابستان امسال مورد مصاحبه شفاهی در ۸۶  رشته تحصیلی قرار گرفتند.
    دکتر بهاری تاکید کرد:  فعالیت در حوزه جذب و آموزش دانشجویان غیرایرانی توسط حوزه آموزش و همکاری حوزه های آموزشی دانشکده ها، واحد مشهد را در مرتبه اول تحصیل دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده است.
    وی با بیان اینکه اکنون حدود ۲ هزار دانشجوی غیرایرانی در واحد مشهد در حال تحصیل هستند، از رشد این رقم در دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به تاکیدات مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، تسهیل فرایندها و امور تحصیلی آنان نیز از  اهداف مهم حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی است.
    وی از تجمیع اداره کل آموزش و برنامه ریزی آموزشی در ساختمان جدید پردیس آموزشی قاسم آباد درآینده نزدیک خبر داد و گفت: با بهبود فرایندهای الکترونیکی آموزش از جمله ارائه الکترونیکی طرحهای پیشنهادی رساله و پایان نامه دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد و استفاده از فضای جدید فعالیت، ارتقاء و پیشرفت قابل توجهی را در این اداره خواهیم داشت.
    دکتر بهاری با تاکید براینکه اداره آموزش در گسترش رشته های آموزشی  فعالیت قابل توجهی انجام داده است، اظهارداشت: حوزه آموزش دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با تکمیل و راه اندازی سامانه گسترش وزارت عتف (HES)   تنها واحد استان خراسان رضوی است که با بیشترین تعداد هیات علمی در رشته ها، موفق به این امر شده است .
    وی ادامه داد:  در گسترش استانی نیز انتقال ۱۵ رشته از واحدهای داخل استان و استانهای مجاور به واحد مشهد در قالب ساماندهی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی استان  مورد بررسی کارشناسی و تایید قرار گرفت . همچنین تعداد ۸  رشته جدید در نیمسال اول ۹۸ ۹۷ به رشته های واحد مشهد افزوده شد.
    معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تصریح کرد: اداره امور هیات علمی در حوزه امور کارگزینی هیات علمی نیز جهت انجام امور بیش از ۶۵۰ نفر عضو هیات علمی  تمام وقت و حدود ۹۰۰ نفر مدرس حق التدریس فعالیت می کند.
    دکتربهاری؛ انجام بیش از ۲۵۰ مورد ترفیع، اجرای طرح تعاون اعضای هیات علمی در کمیته منتخب، پشتیبانی از سامانه‌های ساهم و ساجد جهت تسریع امور هیات علمی، انجام امور جذب هیات علمی جدید، بررسی پرونده های درخواست حق التدریس در سامانه ساجد، ارتقای طرح تخصص مدرسان حق التدریس و رفع مشکل واحد نسبت به بکارگیری مدرسان فاقد مدرک دکتری تخصصی، رسیدگی به پرونده های انتظامی این حوزه از دیگر فعالیتهای این حوزه ذکر کرد و اظهار داشت: بروزرسانی ترکیب کمیته منتخب واحد و رفع مشکلات آن در سال ۱۳۹۷ و عملیاتی شدن این کمیته، انجام امور ماموریت و انتقال اعضای هیات علمی، ارسال پرونده های ارتقاء استادان و رفع نقایص این پرونده ها نیز از امور است که توسط این معاونت صورت پذیرفته است.
    وی به فعالیتهای اداره برنامه ریزی آموزش اشاره کرد و گفت: پاسخگویی و پیگیری مکاتبات مربوط به سرفصلهای آموزشی رشته ها و تغییرات آن، نظارت بر برنامه های درسی دانشکده ها و رعایت تخصص استادان دروس، با رعایت آمار کلاسهای آموزشی و تنظیم کلاسها، رعایت صرفه و صلاح دانشگاه، ارائه دروس عمومی بصورت مشترک بین دانشجویان کلیه دانشکده ها در سطح واحد مشهد و صرفه جویی قابل توجه در ارائه کلاسها ارائه طرح های تجمیع آزمایشگاهی و کارگاه‌ها جهت هم افزایی بیشتر و استفاده بهتر از منابع دانشگاه از فعالیت های این اداره بوده است.
    دکتر بهاری اهمیت و دقت در انجام امور مربوط به دانش آموختگان دانشگاه را  از مبانی عملی حوزه آموزش دانشگاه دانست و گفت : این امور بصورت ویژه مورد توجه و  نظارت قرار می گیرد، بطوریکه در سال تحصیلی ۹۷ ۹۶ بیش از ۱۷  هزار  نفر تایید و صدور مدارک تحصیلی و دانشنامه و گواهینامه موقت و انجام امور مشمولان با تعداد حدود ۳ هزار  نفر در واحد مشهد صورت گرفته است.

  • برچسب ها