
دکتر امیر صمیمی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و مدیر دفتر حمل و نقل هوشمند شریف در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی از فعالیت های این واحد فناور مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف می گوید.
وی در ابتدای صحبت های خود ضمن معرفی سیستم های هوشمند حمل و نقل گفت: سیستم های هوشمند حمل و نقل به سیستم های نوینی اطلاق می شوند که به کمک طیف وسیعی از تکنولوژی های مختلف و مفاهیم مهندسی ترافیک، راهکارهایی برای بهبود عملکرد طیفی از مسائل حمل و نقل را فراهم می کنند. امروزه که در عصر انفجار اطلاعات هستیم، دسترسی به داده های انبوه، امری بسیار سادهتر است و با کمک اینترنت اشیا و دادههای جمعشده خودکار میتوان به دادههای انبوه دست یافت. هدف اصلی دفتر حمل و نقل هوشمند شریف استفاده از این دادهها، جهت حل و بهبود مسائل حمل و نقل میباشد.
عضو هیئت علمی دانشکده ی مهندسی عمران خاطرنشان کرد: این دفتر از زمستان ۱۳۹۶ فعالیت خود را در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف آغاز نموده و بیش از ۱۲ فارغ التحصیل و دانشجو در حال انجام تحقیق و پژوهش در این واحد هستند و این دفتر تا کنون یک قرارداد منعقد شده و سه قرارداد در شرف امضا در قالب قراردادهای ارتباط با صنعت دارد.

دکتر صمیمی در ادامه به بیان حوزه های مختلف فعالیت و خدمات این دفتر پرداخت و در این خصوص گفت: مدیریت عملکرد ناوگان حمل و نقل، مدیریت ناوگان ترانزیت در کشور، مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک، مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض، هزینه پارکینگ، مدیریت سامانههای حمل و نقل همگانی، مدیریت هوشمند و یکپارچه سامانههای حمل و نقل از جمله حوزه هایی است که در این دفتر مورد بررسی و پژوهش قرار می گیرد.
این استاد دانشگاه در خصوص پروژه های فعلی دفتر حمل و نقل هوشمند شریف گفت: تیم ما در حال حاضر بر روی دو پروژه ی «تشخیص مد سفر و تشخیص رفتار رانندگی» و «ایجاد قراردادهای هوشمند» متمرکز است.
وی افزود: تشخیص مد سفر و تشخیص رفتار رانندگی، دو حوزه نوین در حمل و نقل هوشمند هستند که با استفاده از حسگرهای گوشیهای هوشمند مانند شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، بردار جهت و ... و همچنین مختصات جغرافیایی حاصل از مکانیاب، به دنبال تشخیص شیوه سفر یا نوع وسیله نقلیه (مانند سواری شخصی، اتوبوس، مترو، پیاده، دوچرخه) و تشخیص رفتار رانندگی (مانند حرکات مارپیچ، ترمز ناگهانی، رانندگی پرخطر) می باشند. پیدا کردن الگوریتم ها و رسیدن به مدل های مناسب از چشم انداز های آتی دفتر حمل و نقل هوشمند شریف در این زمینه هستند.
مدیر دفتر حمل و نقل هوشمند شریف در خصوص «ایجاد قراردادهای هوشمند» نیز گفت: با توجه به اطلاعاتی که از حسگرهای گوشی های هوشمند رانندگان سرویس مدارس به دست می آید و مدل هایی که برای تشخیص رفتار رانندگی آنان وجود دارد، می توان یک سیستم امتیازدهی برای رانندگان به وجود آورد، که ایشان را بر اساس ویژگی هایی چون ایمنی، نظم و پایش پذیری رتبه بندی می کند. با توجه به این رتبه بندی و بر اساس مبانی نظریه قراردادها، یک سیستم ارزش گذاری هوشمند برای عقد قرارداد با رانندگان تعریف می شود. این سیستم ارزش گذاری، پس از طراحی، به بخش های دیگر حمل و نقل مانند تاکسیرانی، اتوبوسرانی، ناوگان حمل و نقل شرکت ها قابل تعمیم است.