menu
search
  • folder_open
    visibility224
    link


    آنا گزارش می‌دهد؛
    نکات کلیدی انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی
    دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌آزمون دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد و داوطلبان باید به نکاتی در هنگام انتخاب رشته توجه کنند.

    به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌آزمون کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد و پس از باز شدن سامانه، داوطلبان کنکور می‌توانند رشته‌های مورد علاقه خود را انتخاب و ثبت کنند.
    براین اساس گروه‌های ریاضی و فنی مهندسی، علوم تجربی، کشاورزی و دامپزشکی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر می‌توانند هر یک از این رشته‌ها که مبتنی بر سوابق تحصیلی است را انتخاب کنند.
    در این روش معدل کتبی داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می‌گیرد و اسامی پذیرفته‌شدگان در یک مرحله و به طور یک جا اعلام می‌شود. هر داوطلب براساس معدل کتبی دیپلم به اولین کد رشته‌محل انتخابی که از نظر علمی برتری دارد (در مقایسه با سایر داوطلبینی که شرایط مشابه وی را دارند) در صورت وجود ظرفیت معرفی می‌شوند.
    از آنجا که پذیرش داوطلبان صرفاً براساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت می‌پذیرد و نظر به این که دروس امتحانی داوطلبان دیپلمه با توجه به نوع دیپلم آنان (ریاضی، تجربی، انسانی و ...) متفاوت است لذا چنانچه نوع دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی که متقاضی آن می‌شود متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت خواهد بود.
    نحوه انتخاب رشته
    برای آغاز انتخاب رشته مندرجات فرم تقاضانامه انتخاب رشته باید دقیق و صادقانه تکمیل شود. مسئولیت صحت مندرجات تکمیل شده (مندرجات فرم تقاضانامه) به عهده داوطلب خواهد بود.
    پس از پایان مهلت‌های مقرر ثبت‌نام اعمال هیچ‌گونه تغییری در مندرجات فرم تقاضانامه ثبت نام امکان‌پذیر نیست. بنابراین داوطلب باید در زمان تکمیل اطلاعات تقاضانامه نهایت دقت را به کار گیرد.
    داوطلبان بایستی معدل کتبی دیپلم خود را دقیقاً مطابق معدل مندرج در مدرک فارغ‌التحصیلی درج کنند چرا که در صورت مغایرت اعلامی با معدل مندرج در مدرک فارغ‌التحصیلی از ثبت‌نام و ادامه تحصیل فرد جلوگیری خواهد شد.
    هر موقع مشخص شود که داوطلب حقایقی را کتمان کرده است یا واجد یکی از شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه راهنما نیست، در هر مرحله اعم از ثبت‌نام، در حین تحصیل و ... از تحصیل محروم خواهد شد.
    متقاضیان باید با مراجعه به سامانه ثبت‌نام اینترنتی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد نسبت به دریافت و مطالعه دفترچه راهنمای این دوره اقدام کنند.
    متقاضیان می‌توانند با پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار ریال نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت‌نام اقدام کنند و با ورود شناسه ثبت‌نام، رمز ثبت‌نام و کد امنیتی به صفحه ورود اطلاعات وارد شوند و به انتخاب ۲۰ رشته‌شهر از یک مجموعه و یک نظام آموزشی از میان رشته‌شهرهای ارائه شده در سامانه اقدام کنند.
    متقاضیانی که تمایل به انتخاب رشته‌شهر از نظام‌های آموزشی متفاوت را دارند می‌توانند مجدداً با خرید کارت اینترنتی ثبت‌نام نسبت به انتخاب ۲۰ رشته‌شهر از نظام آموزشی دیگر اقدام کنند.
    داشتن دیپلم کامل نظام قدیم متوسطه یا گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی نظام جدید متوسطه الزامی است و دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام جدید که فاقد مدرک پیش‌دانشگاهی و یا مدرک کاردانی هستند، حق ثبت‌نام در این دوره را ندارند.
    فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی(اعم از پیوسته و ناپیوسته) غیرمشمول مجاز به ثبت‌نام در این دوره هستند. همچنین فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی علوم پزشکی غیر‌مشمول مجاز به ثبت‌نام در رشته‌های دیگر در مقاطع بالاتر هستند، مشروط بر آن که تعهدات خدمت خود را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده باشند، بدیهی است این قبیل از فارغ‌التحصیلان، به هنگام ثبت‌نام در محل دانشگاهی باید گواهی پایان طرح نیروی انسانی را ارائه کنند.
    براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامه‌ریزی دارندگان مدرک حوزوی مورد تایید حوزه علمیه قم که معادل دیپلم کامل نظام قدیم متوسطه است، به شرط آنکه مشمول وظیفه عمومی نبوده و همزمان در حوزه علمیه تحصیل نکنند، می‌توانند در رشته‌های گروه علوم انسانی دانشگاه ثبت‌نام کنند.
    افراد مشمولی که قبلاً در دانشگاه تحصیل کرده و اخراج شده یا از تحصیل منصرف ‌شده‌اند و تحصیلات آنان ناتمام مانده و یا منجر به دریافت مدرک مقطع پایین‌تر شده است مجاز به ثبت‌نام نیستند مگر افرادی که موفق به دریافت کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی شده باشند.

  • برچسب ها