به گزارش روابط عمومی دانشگاه : دهمین کنگره بین المللی مدیریت بیمارستانی ۷ مرداد ماه ۹۷ در سالن همایشهای بین المللی رازی برگزار شد .
در این همایش معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: مهمترین موضوع در کشور توجه به شاخص های ایمنی بیمار براساس استانداردهای خدمت است، بنابراین مهمترین تمرکز ما بر استانداردسازی خدمات خواهد بود.
دکتر قاسم جان بابایی در دهمین کنگره بین المللی مدیریت بیمارستانی با بیان اینکه شاه کلید مدیریت منابع و مصارف در حوزه سلامت کشور، استقرار نظام ارجاع، استقرار راهنماهای بالینی، اجرای برنامه پزشک خانواده و سطح بندی خدمات است، خاطرنشان کرد: با توسعه بخش های خصوصی به ویژه در حوزه خدمات سرپایی و افزوده شدن ۲۴۰۰۰ تخت بیمارستانی به بیمارستان های دولتی کشور، دسترسی همسان به خدمات در کشور فراهم شده است و در برخی از مناطق ما ضریب تخت به جمعیت ۳.۵ است.
وی با بیان اینکه هدف وزارت بهداشت در طول دوران خدمت در حوزه سلامت، رشد و توسعه دسترسی مردم به خدمات سلامت است، گفت: سهم کل هزینه های سلامت از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۴ حدود ۸ درصد بوده و رتبه ۸۰ را داریم. در سهم غیردولتی از تولید ناخالص در همین سال دارای رتبه ۲۷ با حدود ۴ درصد تولید ناخالص داخلی هستیم. سهم بخش دولتی در هزینه های درمانی مردم نیز، در سال ۲۰۱۴ برابر با ۴۱.۲ درصد است و رتبه ما ۱۵۵ است. توسعه خانه های بهداشت، مراکز سلامت و خانه های بهداشت شهری از افتخارات کشور محسوب می شوند.
دکتر جان بابایی با بیان اینکه با سرمایه گذاری مناسب در نقاط حیاتی که دارای ارزش افزوده بالاست، می توانیم بهره وری را افزایش دهیم، تصریح کرد: با توجه به تمرکز نیروی انسانی و ارائه خدمات مستقیم به مشتریان اصلی حوزه سلامت، ۶۰ درصد منابع در بیمارستان ها استفاده می شود و نیروی انسانی شاغل در بیمارستان ها به لحاظ کیفی و کمی در شرایط مناسبی قرار دادند. سهم بودجه پرسنلی نیز، بالا است و کارآفرینی در این حوزه محدود نبوده است.
معاون درمان وزات بهداشت، بیان کرد: افزایش بهره وری در بیمارستان ها، ارتقای استانداردسازی خدمات، تمرکز زدایی، متوازن نمودن اجزای فنی و حرفه ای ارزش نسبی خدمات، تشویق به ازای بهره وری، ارتقای فرهنگ بهره وری و صرفه جویی از راهکارهای مدیریت منابع و مصارف است.
وی با بیان اینکه تمرکز ویژه حوزه درمان بر استانداردسازی است، گفت: لازم است که برای تمام مردم خدمات استاندارد داشته باشیم.
دکتر جان بابایی با اشاره به اینکه ۵۷۰۰ خدمت پر تواتر داریم که برای بیش از ۲۰۰ خدمت پرهزینه گایدلاین و راهنمای بالینی تدوین شده است، بیان کرد: تمام تلاش در تدوین راهنمای بالینی، حفاظت مالی از بیماران و صرفه جویی در بودجه دولتی است. برای خدمات با ریسک بالا نیز استاندارد خدمت نوشته شده است. همچنین راهنماهایی در زمینه چینش تخت، نوع خدمت و نظام ارجاع براساس تعداد تخت هر بیمارستان نوشته شده است.
وی گفت: در حوزه آزمایشگاه ۱۱۴۰ خدمت آزمایشگاهی و ۲۰ نوع آزمایشگاه موجود است که ۲۶ درصد منابع صرف آن می شود، لذا برای مدیریت منابع و مصارف، خدمات آزمایشگاهی را سطح بندی و سند آن را تدوین کرده ایم و مشخص کردیم که هر بیمارستان چه نوع آزمایشی را انجام دهد.
معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص طب تسکینی گفت: در حوزه طب تسکینی بسته آموزشی تدوین و دوره های آموزشی برگزار شده است و امید است تا پایان سال، ۲۰ مرکز در این زمینه شروع به کار کنند. این درحالی است که بیمارانی نیاز به خدمات حمایتی دارند و ممکن است درصد زیادی از مراجعات به اورژانس بیمارستان ها و بیمارستان ها را به خود اختصاص دهند.
دکتر جان بابایی با بیان اینکه مهمترین موضوع در کشور توجه به شاخص های ایمنی بیمار براساس استانداردهای خدمت است، خاطرنشان کرد: مهمترین تمرکز ما بر استانداردسازی خدمات خواهد بود.
وی در ادامه گفت: استفاده مجدد از وسایل مصرفی بیمارستانی در برخی کشورهای دنیا وجود دارد و دستورالعمل فراوری تجهیزات پزشکی در حالی تدوین وابلاغ شد که ایمنی بیمار و کاهش عفونت های بیمارستانی جز اولویت های ماست. این دستور العمل در مورد وسایل یک بار مصرف مصداق ندارد و فقط شامل وسایلی می شود که طبق استانداردهای جهانی قابلیت استفاده چندباره منوط به استریل سازی کامل دارند و تحقیقات علمی نشان داده است که منجر به آلودگی نخواهد شد. استفاده مجدد از لوازم پرمصرف هم در ۴۵ مورد مشخص شده اند. این موارد همگی دارای رفرنس علمی هستند و توسط افراد خبره تایید شده اند.
دکتر جان بابایی با بیان اینکه استحقاق سنجی بیمه با کمک سازمان بیمه گر، معاونت درمان و بخش IT وزارت بهداشت تدوین شده و از اول مهرماه آغاز می شود که به واسطه آن همپوشانی ها حذف می شود، خاطرنشان کرد: نظام ارجاع، کلید کار ما در کشور است. همچنین سطح بندی نظام ارجاع، پزشک خانواده و راهنماهای بالینی، کلید و راهنمای کار ما هستند. اگر در این سیستم، درست سرمایه گذاری شود، مطمئنا یکی از روش های مردم پسند برای نظم دادن به خدمات خواهد بود و علاوه بر مدیریت مناسب درمان و چرخه ارجاع بیمار، منجر به رضایتمندی عموم مردم و کاهش هزینه ها خواهد شد.