روابط عمومی دانشگاه مصمم است در قالب گفت و گو با معاونین و هیات رئیسه دانشگاه ضمن معرفی سیاستهای اجرایی آنان و حوزه کاریشان به گوشههایی از دستاوردهای دانشگاه در این حوزهها اشاره نماید.
در اولین گام با توجه به اعلام آمادگی معاونت پژوهش و فناوری به سراغ این حوزه رفتیم تا ضمن معرفی و آشنایی با معاون مربوطه با سیاستها و فعالیتهای در دست اقدام این حوزه آشنا شویم:
دکتر ابوالقاسم عوضپور، دانشیار گروه فیزیک دانشگاه سال ۱۳۷۵ وزارت نیرو را به مقصد دانشگاه یاسوج ترک نمود. وی در کنار فعالیتهای علمی به عنوان مشاور امور آموزش متوسطه رئیس وقت منصوب میشود. در سال ۷۶ ریاست بخش علوم پایه را پذیرفته و پس از تبدیل این بخش به دانشکده به عنوان اولین رئیس دانشکده علوم و مشاور در امور آموزش متوسطه دانشگاه یاسوج تا سال ۱۳۸۰ ادامه فعالیت میدهد. نظارت بر عملکرد دبیرستان دانشگاه و ثمردهی درخشان چندین دوره از فارغالتحصیلان دبیرستان از جمله خاطرات ماندگار دکتر عوضپور در آن سالهاست.
وی در سال ۱۳۸۰ به قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه شیراز میرود و در سال ۱۳۸۴ پس از اخذ مدرک دکتری مجدداً به دانشگاه یاسوج بر میگردد.
دکتر عوضپور در سال ۸۴ به عنوان معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه منصوب میشود. پس از راهاندازی معاونت پژوهشی در دانشگاهها، در سال ۱۳۸۶ عنوان اولین معاون پژوهشی دانشگاه یاسوج را به خود اختصاص میدهد.
تاسیس معاونت پژوهشی دانشگاه یاسوج و بنیاد نهادن دانشکده علوم این دانشگاه از جمله عناوینی است که وی درکارنامه خویش دارد.
دکتر عوضپور عضو اولین دوره هیات ممیزه دانشگاه میباشد که این عضویت تا کنون نیز ادامه دارد. بعد از حضور دکتر احمد عریان در دانشگاه یاسوج به عنوان سرپرست این دانشگاه از ایشان جهت تصدی معاونت پژوهشی دعوت به عمل میآید و هماکنون معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یاسوج میباشد.
در ادامه این گزارش بخشی از سوالات ما و پاسخهای دکتر عوضپور از مقابل دیدگان شما خواهد گذشت.
-
رویکرد معاونت پژوهشی چه تفاوتی با ادوار گذشته کردهاست؟
از آنجایی که سیستم مدیریت پژوهشی دانشگاه از ابتدا بر اساس اتکا به اسناد بالادستی طراحی شده همکاران در دورههای مختلف بعد از ما همان مسیر را در کلیات طی کردند و سیاستهایی که از ابتدا پایهگذاری شدهبود تغییرات محسوسی نکردند. در دوره جدید و بر اساس یک راهبرد مدیریتی قرار بر این شد که همه مسائل در همان چارچوبهای قبلی اجرا شود و در طی مسیر با مشورت همکاران و اعضای هیات علمی اشکالات را شناسایی و برطرف نمایند. از میان آییننامهها و شیوهنامههای موجود که در جریان میباشد، برای نمونه در حال بازنگری آییننامه گرنت هستیم. اصلاح رویه موجود فعالیت های پژوهشی و بهبود سلسله مراتب ساختار سازمانی در حوزه پژوهشی از جمله مسائل مهم و در حال بررسی است. اهمیت این مساله از آنجایی ناشی میشود که مدیران گروهها، معاونین پژوهشی دانشکدهها و در نهایت مدیران پژوهشی حوزه معاونت پژوهشی مسئولیتهای قانونی خویش را شناخته و اجرایی نمایند. پس در این مرحله از فعالیتها کارهای فکری و برطرف نمودن بسیاری از ابهامات، رویکرد مدیریتی ما خواهد بود.
و اما رویکرد دوم: در این رویکرد بهسازی ارتباط با دستگاههای اجرایی در برنامه کار قرارگرفتهاست. در این دوره کوتاه با توجه به اشتراکات فراوان دیدگاههای بنده و دکتر عریان و همچنین تجربه ارزشمند ایشان در دوران معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز برای ارتباط با دستگاههای دولتی و اجرایی و حتی بخش خصوصی خودمان پیشقدم شدهایم. هرگز به ایجاد حصار در اطراف دانشگاه و عدم ارتباط با دستگاههای اجرایی به منظور حفظ شان دانشگاه اعتقاد ندارم و به این مساله ایمان داریم که هرچه این ارتباطات قویتر باشد شان، جایگاه و اعتبار دانشگاه فراتر خواهد رفت. رسالت دانشگاه این است که اتاق فکر جامعه و دستگاههای اجرایی باشد. به همین منظور این تعاملات آغاز شد و تلاش میشود با معرفی قابلیتها، پتانسیلها و ارزشهای دانشگاه خود را جهت حل مشکلات به جامعه اثبات کنیم و در این میان نیازهای صنعت، کشاورزی و حوزههای دیگر اقتصادی و اجتماعی را شناسایی کنیم. مسئولیت دانشگاه ارائه مشاورههای فکری است.
دانشگاه برای حضور موثر در جامعه بایستی تقویت شود و همکاران دانشگاهی نیز بتوانند خود را در اکثر وجوه به ویژه کسب تجارب علمی پژوهشی ارتقا دهند.
- آیا مراجعه به سازمانها و ادارات برای ایجاد ارتباط با آنها باعث کاهش شانیت علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نمیشود؟
همانطور که عرض کردم خیر. بنده از ابتدای ورود خود به استان در بسیاری از کارگروههای کلیدی سازمانهای استان عضو بودم. در مراجعات خود به ادارات به عنوان معاون پژوهشی دانشگاه یاسوج تا کنون نه به ساحت دانشگاه و بنده یا دیگر اعضای هیات علمی برخوردهاست و نه اعتبار دانشگاه خدشهدار شدهاست. نه تنها این اتفاقات نیفتادهاست بلکه شخصیت مغفول دانشگاه ارتقا یافته و سازمانها و ادارات به تدریج در حال درک صحیح از جایگاه دانشگاه و میزان تاثیرگذاری آن هستند. درست است که باید بسیاری از ارزشها حفظ شود اما اگر لازم باشد پشت در اتاق مدیر یک اداره بمانیم به خاطر توسعه استان و دانشگاه کار سختی نخواهد بود.
- حجم و میزان جلسات با سازمانها و ادارات قابل توجه است خروجی این جلسات در بخش قراردادها و کسب درآمدهای پژوهشی چه بوده است؟
از ۱۵ اردیبهشت ماه که این مسئولیت در دوره جدید به بنده واگذار شدهاست تا امروز (۲۳ خرداد)، ۲۴ قرارداد امضا شدهاست که مجموع مبالغ این قراردادها یک میلیارد و پانصد میلیون تومان بودهاست و این در حالی است که بسیاری از قراردادهای کلان و پیش رو در حوزههای نفت وگاز محاسبه نشدهاست.
- ارزیابی شما از جلسات برگزارشده با ادارات و سازمانها چیست؟
ما به دنبال ایجاد یک باور عمیق و منطقی از دانشگاه هستیم. بخشی از این جلسات تلاش برای بازسازی ارتباطات بین سازمانی است. در کنار انعقاد قراردادهای کاری، تعداد زیادی اولویتهای پژوهشی به ما اعلام شدهاست که در حال طراحی و تدوین پروپوزالها و بررسی آنها هستیم. پیشنهادهای متعددی برای انجام پایاننامههای دانشجویی صورتگرفتهاست . این جلسات، جلساتی مشورتی و تقریباً ضروری هستند که به اقتضای زمان فعلی متراکم و فشرده برگزار میشوند و در صورت ایجاد بسترهای مناسب همکاری جلسات بعدی را کمیتههای مشترک انجام خواهند داد
- در خلال این جلسات چه نکته ای برای شما حائز اهمیت بوده است؟
ما برای حل مشکلات استان به صورت جدی آمادگی داریم و حضور در این جلسات برای رسیدن به این هدف مطلوب است. اما مایه تاسف است که با وجود دانشگاه جامع و خوشنام مادر استان که اغلب در بسیاری از علوم صاحب نظران برجستهای دارد، برای حل مشکل در یکی از روستاهای استان دست به دامان دانشگاه خوارزمی شدهاند و اینجاست که نقش دانشگاه مادر استان مفقود میشود. زمانی که دستگاههای اجرایی مشاوران خود را جهت انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی از دانشگاههای دیگر طلب میکنند در حالی که ما نیروی همتراز و شاید بالاتر در دانشگاه یاسوج داشتهایم انسان به شدت اندوهگین و ناراحت میشود.
- ایراد کار از کجاست؟
بدون شک اشکال از هر دو طرف بوده است. هم دانشگاه در طی سالیان متمادی خود را محصور کرده و با دنیای بیرون ارتباط شایستهای نداشتهاست و هم دستگاههای اجرایی اسیر روزمرگی شده و خود را از دانشگاه بینیاز دیدهاند. به عنوان مثال سالها پیش که معاون پژوهشی دانشگاه بودم، دو طرح ملی برای شرکت برق استان اجرا کردیم که آن زمان عضو کمیته تحقیقات این شرکت نیز بودم.این کار در بالاترین سطح کیفی انجام شد اما متاسفانه اکنون دانشگاه شیراز به عنوان مشاور مطالعاتی شرکت برق در حال فعالیت است.
-آیا از سطح تعاملات و میزان همکاری ها رضایت دارید؟
اراده موجود در ادارات در جهت ایجاد تعامل و بسترسازی قابل ستایش است اما در واقع بضاعت پژوهشی دستگاههای استان کافی نیست و این مساله باعث شدهاست که نگاهمان به خارج از استان هم باشد و در سفر اخیر به شهر اهواز و دیدار با مدیران شرکت نفت در همین راستا حرکت کردیم. با همه این تلاشها هنوز از وضعیت پژوهشی دانشگاه راضی نیستیم زیرا زمانی آرامشی توام با رضایت خاطر فراهم خواهد شد که بتوانیم در مرتفع نمودن نیازهای استان اثرگذار باشیم و گرهای از مشکلات باز کنیم .
-آیا شاخص های پژوهشی در دوران فعلی نیز تغییر کردهاست؟
توزیع اعتبارات پژوهشی وزارتخانه شاخصهایی دارد که تقریبا از دوسال پیش تا کنون کاربردیتر شدهاند از آن جمله میتوان به ارتباط با صنعت و ارتباطات بینالمللی اشارهکرد. هر آیتم پژوهشی وزن خاصی دارد اما اینکه منحصراً در چاپ مقاله متمرکز شویم و این مقالات اثرگذار نباشد مد نظر ما نیست اگرچه در چاپ مقاله با توجه به امکانات محدود خوب ظاهر شدهایم اما بایستی به سمت حل مشکلات برویم و تا زمانی که در حوزههای کاربردی در تعامل با دستگاههای اجرایی به نقطه مطلوبی نرسیم دلخوش به اعداد و رتبههای پایگاههای پژوهشی نخواهیم شد. باید تلاش کنیم پایاننامههای دانشجویی کاربردی و مشتریمدار گردد. و احساس من این است که در حوزه ارتباط با صنعت به توفیقات چشمگیری دست خواهیمیافت زیرا در همین مدت اندک و با توجه به قرارداد مرکز آپا که در سطح ملی امضا شدهاست نشان دادیم توان حضور در عرصههای ملی و حتی بینالمللی را داریم.