دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته در حاشیه نشست شورای معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه ۳ با فعالان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه های ارومیه دیدار و گفتگو نمود.
در این دیدار ۳ ساعته که به میزبانی دانشگاه ارومیه و با حضور دکتر شیرزاد مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی و دکتر خیرفام مدیر امور دانشجویی دانشگاه ارومیه برگزار شد، دانشجویان دغدغه ها و مطالبات خود را در حوزه فرهنگی دانشگاه ها بیان نمودند.
مسائل فرهنگی دانشگاه های استان، کمبود اعتبار برنامه های فرهنگی، جنگ رسانه ای، برنامه جامع فرهنگی، نظام رتبه بندی حوزه فرهنگی دانشگاه ها، اعتبار گواهی های انجمن های علمی، مشکلات دانشجویان فعال فرهنگی، مسائل انجمن های علمی، سرمایه های اجتماعی از جمله مواردی بود که دانشجویان در این دیدار مطرح نمودند.
دکتر کلانتری معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم نیز ضمن پاسخ گویی به سوالات دانشجویان، گفت: آنچنان که باید در حوزه فرهنگی دانشگاه ها سرمایه گذاری نکرده ایم.
دکتر کلانتری افزود: آموزش عالی و دانشگاه ها در یک چشم انداز بلند مدت باید به سمت خودکفایی حرکت کنند تا در هزینه کرد داخل دانشگاه ها با مشکل مواجه نشوند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم ضمن تاکید بر این نکته که هیچ توجیهی برای تعطیلی فعالیت های گفتگو محور در دانشگاه ها وجود ندارد، اظهار نمود: فقط در همین مهر و آبان ماه حدود ۲۰۰ کرسی ازاد اندیشی، گفتگو و مناظرات در دانشگاه ها برگزار شده است.
دکتر کلانتری بیان نمود: در زمینه حکمرانی فرهنگی باید طرحی نو اندازیم و نگاه جدید به مسائل فرهنگی داشته باشیم. امروزه یکی از پیشرانان تحول عمیق در جامعه، فضای مجازی است و باید برای این فضا برنامه داشته باشیم.
معاون وزیر علوم با تاکید بر این نکته که باید یک تمایز جدی مابین دانشجویان فرهنگی با سایر دانشجویان باشد، بیان نمود: تشکل ها، انجمن ها، نشریات، کانون و فعالیت های دانشجویی در دانشگاه ها تجلی مدنیت در دانشگاه ها هستند. باید این فعالیت ها را که با سلایق و تفاوت ها در حال فعالیت هستند تقویت کنیم تا باعث ایجاد نشاط و امید در دانشگاه ها شوند.
وی در پایان با اشاره به سامانه های مختلف معاونت فرهنگی وزارت گفت: یکی از برنامه هایی که داریم تجمیع سامانه های مختلف با هم هست تا از طریق آن بتوانیم یک نظام رتبه بندی فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها را ایجاد کنیم.