
به گزارش روابط عمومی؛ امروز پنجم بهمن ماه سال جاری، دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با حضور فعالان حوزه کسب و کار در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار و با معرفی و تقدیر از محصولات و خدمات برتر این حوزه پایان یافت.
بنا براین گزارش، این جشنواره با منتخب، تمرکز بر نوآوری های مشتری محوری، کمک به توسعه فرآیندهای نوآوری، در راستای کسب موفقیت های بیشتر در جهت توسعه صادرات و کسب درآمد در بازارهای بین المللی برگزار شد.

هادی اسدی دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی در این مراسم گفت: هدف این جشنواره علاوه بر فرهنگ سازی برای استفاده از محصولات ایرانی، شناسایی محصولات برتر و معرفی آنها است.
وی افزود: امسال قصد داشتیم یک جریان سازی در راستای نهادینه کردن فرهنگ نوآوری داشته باشیم، در این زمینه یک خلاء در کشور وجود داشت که در این جشنواره تلاش شد تا آن خلاء برطرف و راه برای تولیدمحصولات برتر و با کیفیت تر هموارتر شود.
وی اظهار کرد: در واقع قوانین موجود و بحث اقتصاد مقاومتی ایجاب می کند تولید محصولات دانش بنیان و کاربردی بیشتر مورد توجه قرار گیرد بر این اساس وارد زمینه ارزیابی تخصصی شدیم تا محصولات برتری داشته باشیم.
اسدی ادامه داد: سال اول جشنواره را با پایه علمی آغاز و با فضای دانشگاهی پیش بردیم اما امسال در دومین دوره برگزاری این جشنواره حاکمیت نیز ورود و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این جشنواره حمایت کرد تا با این روند در نهایت محصولات وارد صنعت و چرخه خدمات شوند.
وی درباره روند انتخاب محصولات برتر گفت: در مرحله اول 170 محصول شناسایی شد و بعد از ارزیابی اول به 37 محصول کاهش یافت و بعد 21 محصول و در نهایت 16 محصول از 14 شرکت به عنوان محصول برتر ایرانی انتخاب و معرفی شدند.
اسدی تاکید کرد: نگاه ما این است که بتوانیم فرایندی نوآورانه برای تولید محصول را نهادینه کنیم که در این صورت تکرار پذیری نوآوری در تولید محصولات برتر افزایش می یابد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف گفت: برای اینکه بتوانیم با کشورهای دیگر در مسیر صنعت رقابت کنیم باید مدیریت آژانسی را کنار و به مدیریت نوین روی آوریم.
دکتر رشتچیان افزود: دنیا در زمینه صنعت مسیر خودش را طی می کند و اگر نتوانیم از مدیریت نوین در تمام بخش های صنعتی، آموزشی و پژوهشی استفاده کنیم قطعا از دنیا عقب خواهیم ماند.
وی اظهار کرد: در کشور پتانسیل خوبی از نیروی انسانی تا منابع مالی وجود دارد اما نتوانستیم از آنها به خوبی استفاده کنیم بنابراین برای جبران آن باید با شتاب و تمرکز بیشتری پیش رویم.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود چهار میلیون و 500 هزار دانشجو در حال تحصیل در کشور هستند که اگر در کمترین حالت ممکن سالانه 10 میلیون تومان برای هر دانشجو هزینه شود با دلار امروزی هزینه این تعداد بیش از 10 میلیارد دلار می شود و برای اینکه این تعداد در محیط های صنعتی جذب شوند به پول و ثروت نیاز است ، بنابراین کسی نمی تواند بگوید که در کشور پول نیست.
دکتر رشتچیان در ادامه افزود: یا اینکه در حدود دو میلیون و 500 هزار آپارتمان خالی در کشور وجود دارد که اگر قیمت هر کدام از آنها در حد متوسط 500 میلیون تومان باشد با قیمت دلار امروز حدود 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش مسکن می شود، بنابراین پول داریم اما سرگردان هستند و نتوانستیم آنها را جمع آوری کنیم.
وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم با دنیا رقابت کنیم باید از پتانسیل های موجود به خوبی استفاده کنیم که این کار هم با روی آوردن به مدیریت نوین امکان پذیر است.

همچنین دکتر محمد ناطق دبیر شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی گفت: هر چند فضای کسب و کار ما در شاخص های نوآوری فضای مساعدی نیست اما عزم و اراده شرکت ها می تواند برای مساعد کردن آن مفید باشد.
وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند نوآوری تکرار شدنی نیست. افزود: بر خلاف نظر این افراد ، نوآوری فرایند پیچیده ای نیست و می تواند به عنوان یک فرایند تکرار پذیر مداوم تکرار شود فقط به عزم ، اراده و تلاش نیاز دارد.
دکتر ناطق ادامه داد: در این راستا دبیرخانه اجرایی جشنواره مرکز نوآوری محصول را دانشگاه شریف ایجاد کرده که بر بر روی توسعه و نوآوری محصول کار می کند و در این راه تجربیات شرکت های موفق را جمع آوری می کند که با این کار می تواند به ادامه مسیر نوآوری کمک کند.
وی افزود: همچنین یک گروه پژوهشی نوآوری محصول نیز ایجاد شده که با عنوان تولید و انتشار دانش تخصصی فعالیت می کند، همچنین قصد داریم در ماه های آینده همایش و سمینارهای تخصصی در این زمینه برگزار کنیم.
وی با اشاره به ایجاد کلینیک نوآوری محصول در دانشگاه شریف تاکید کرد: زمانی که بتوانیم بازار را بشناسیم و بینش خوبی از آن داشته باشیم موفق خواهیم شد که این کلینیک با این هدف ایجاد شده است.
گفتنی ست؛ شرکت فولاد مبارکه اصفهان با محصول فولاد مقاوم در برابر زلزله، بانک رفاه با سامانه مدیریت یکپارچه مالی(سمیم)، بانک پارسیان با سامانه خانه پارسیان، شرکت مخابرات ایران با محول تار نوری مخابرات ایران(تانوما)، بانک صادرات با محصول فان کارت، شرکت پرداخت الکترونیک سداد با محصول پرداخت خروج از کشور، گروه مپنا با محصول توربین گازی MGT70، شرکت نوآوری شهر با دو محصول دستگاه صدور مکانیزه سیمکارت و دستگاه خود بانک، شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا پارک با محصول پره توربین بادی، مرکز گسترش فناوری اطلاعات ( مگفا) با محصول پلت فرم پردازش ، شرکت لینا با محصول پاپ کورن بودن پوسته(بوشار)، شرکت ماشین سازی خشکبار صنعت تبریز با دو محصول دستگاه برشته کنی آجیل و عمل آوری مغز خشکبار، شرکت زیست بومی مجازی درسا با اپلیکشین دنیای درسا و بانک انصار با نرم افزار موبایلی افتتاح سپرده قرض الحسنه به عنوان محصولات برتر ایرانی در دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی معرفی شدند.
خاطر نشان می شود؛ دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با همکاری و تلاش دانشگاه صنعتی شریف و حمایت ستاد توسعه فرهنگ، علم و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشکده سیاست گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.






