پنجاه و پنجمین اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاهها و روسای پژوهشگاههای سراسر کشور با محوریت «تبیین سیاستها و برنامههای کلان وزارت عتف در حوزه پژوهشی و فناوری» برگزار گردید.
به گزارش ادارهکل روابط عمومی دانشگاه، پنجاه و پنجمین اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاهها و روسای پژوهشگاههای سراسر کشور با محوریت «تبیین سیاستها و برنامههای کلان وزارت عتف در حوزه پژوهشی و فناوری» با حضور دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت عتف؛ دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف و حضور فیزیکی و وبیناری معاونین پژوهش و فناوری دانشگاهها و روسای پژوهشگاههای کشور، در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
در این مراسم، دکتر محسن جهانشاهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به همراه معاونین پژوهش و فناوری منتخب دانشگاهها حضور داشت
.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت حفظ ارتباطات بینالمللی در حوزههای علمی گفت: دانش و فناوری در قرن ۲۱ تعیینکننده است و طبیعی است که ما هم میبایست از تجربیات سایر کشورهای دنیا استفاده کرده و به افقهای جدید علم و فناوری در عرصه جهانی توجه کنیم و هم برای مدیریت ظرفیت علم، پژوهش، فناوری و نوآوری برنامه داشته باشیم
.
وی افزود: در این راستا ابتدا باید هدف خود را مشخص کنیم. آن چیزی که اهداف را برای ما مشخص میکند برنامههای فرادستی مانند سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و نقشه فرهنگی کشور است
.
دکتر زلفیگل، خاطرنشان کرد: ما در دولت سیزدهم ضمن بهره بردن از تجربیات چهار دهه گذشته در آموزش عالی کشور، حتماً بایستی با پشتوانه آن تجربیات، گامهای موثری برای ارتقا دادن شاخصهای علم و فناوری کشور برداریم و شرط اول آن این است که ابتدا شاخصها را بشناسیم. خوشبختانه دانش علمسنجی در کشور ما رشد خوبی داشته است؛ اگرچه قطعاً برنامهریزی برای ارتقا شاخصها نیاز به بستههای سختافزاری، نرمافزاری و حمایتی خواهد داشت
.
از دیگر محورهای مهم سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میتوان به موارد ذیل اشاره کرد
:
-
ضرورت ایجاد ارتباط منطقی بین پژوهش، فناوری، نوآوری، و آموزش
-
لزوم تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی
-
عزم جدی معاونت پژوهشی برای نمایهسازی مجلات داخلی
-
مدیریت پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، ماموریت اصلی معاونت فناوری و نوآوری
-
محورهای گرنت فناوری
-
طرح «نان»، نظام ایدهها و نیازها با هدف متصل کردن نیازها و ایدهها
-
لزوم همکاری معاونتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها برای عملیاتی کردن پایاننامهها
-
لزوم گذراندن فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت برای تبدیل وضعیت استادان
-
تخصیص بودجه مناسب به آزمایشگاهها