معرفی سه ایده برتر در اولین تکتون آموزش پزشکی
سید جلال ثامنی صاحب ایده مانکن شبه بیمار، مریم اعلاء با ایده بازی واره آموزشی پای دیابتی
و
فرزان عضدی؛ ارائه دهنده ایده مدیکا لیگ عنوان برگزیدگان اولین تکتون آموزش پزشکی را به دست آوردند.
دکتر حوریه محمدی؛ مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی روابط عمومی گفت:
ایده اولیه تکتون آموزش پزشکی بهمن سال گذشته از سوی واحد تکنولوژی آموزشی مرکز مطالعات مطرح و تیرماه سالجاری فراخوان ارسال ایدهها منتشر شد.
وی افزود: در این مدت هفده ایده از دانشگاه علوم پزشکی ایران، یک ایده از دانشگاه هرمزگان، یک ایده از دانشگاه فردوسی مشهد و یک ایده هم از یک دانشجوی پزشکی ایرانی که در ایتالیا در حال تحصیل است، یعنی مجموعا بیست ایده به دبیرخانه این تکتون رسید.
دکتر محمدی در خصوص گستره موضوعی ایدهها، توضیح داد: دوازده ایده مربوط به شبیهسازی- گیمیفیکیشن، یک ایده شبیهسازی-هوش مصنوعی و هفت ایده مربوط به انواع واقعیت های افزوده مجازی، ترکیبی و گسترده در آموزش علوم پزشکی بود.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه
حداقل پنج داور هر ایده را در مرحله اول بررسی کردند، افزود: در انتخاب داوران سعی شد که به هیچ وجه تعارض منافع وجود نداشته باشد و یا اگر احتمال می رفت داوری ممکن است از قبل در جریان طرحی باشد یا حتی نام مجریان قابل حدس برای او باشد، آن طرح برای آن داور ارسال نشد و حتی در یک مورد شائبه کمی به وجود آمد، آن داور حذف و شخص دیگری جایگزین شد.
دکتر محمدی گفت: پس از این مرحله داوری ده ایده که نمره بالای ۴ از نمره کل ۵ را کسب کردند، به مرحله دوم رسیدند. از این ده ایده، هشت مورد از دانشگاه ایران و یک مورد از دانشگاه هرمزگان و یک مورد هم ایده دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در ایتالیا بود.
وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی دو روزه «ایده پرداز» همزمان با مرحله دوم داوری ها، اظهار کرد: صاحبان ده ایده منتخب رایگان و سایر صاحبان ایده با تخفیف ۵۰ درصدی در این دوره شرکت کردند.
دکتر محمدی با بیان اینکه دوره ایده پرداز شامل چهارده ساعت کارگاه و نه ساعت منتورینگ بود، افزود: در این دو روز در خصوص نحوه تیم سازی، طراحی محصول، نوشتن طرح کسب و کار و مدل درآمدی، نحوه ارائه به سرمایه گذار و قرارداد استارتاپی صحبت شد و در خلال کارگاهها ایدهپردازان، با حضور منتورها به پرورش ایده خود پرداختند.
به گفته وی شرکت در وبینارها برای همه شرکت کنندگان آزاد بود و فرصت استفاده از راهنمایی منتورها مخصوص صاحبان ایدههای برتر در آن پیش بینی شده بود. منتورهای برنامه آقایان دکتر دهقان، دکتر راشدی و دکتر صلواتی زاده تا دیر وقت به سوالات تیمها پاسخ میدادند.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد:
صبح جمعه چهاردهم شهریور ۱۴۰۰ در آخرین روز برنامه مرحله نهایی داوری با حضور داوران از چندین دانشگاه کشور از جمله ایران، تهران، شهید بهشتی، شیراز، تربت حیدریه به صورت آنلاین برگزار شد.
وی گفت: نحوه ارائه ایدهها به این شکل بود که هر تیم ده دقیقه فرصت ارائه ایده و ده دقیقه فرصت پاسخ به سوالات داوران را داشت. در خلال این ۲۰ دقیقه، داوران نیز فرم آنلاین داوری را پر میکردند و با شروع ارائه بعدی، فرم داوری ایده قبلی بسته و فرم جدید باز میشد.
دکتر محمدی خاطرنشان کرد: در انتخاب داوران این مرحله هم به بحث تعارض منافع دقت کردیم و از منتورها در مرحله نهایی داوری دعوت نشد.
وی گفت: از مجموع ده ایده ای که در مرحله اول پذیرفته شده بودند یک ایده در این مرحله و کارگاه ها شرکت نکرد. یک ایده هم صبح جمعه انصراف داد و هشت ایده باقی مانده در روز آخر رویداد طی سه ساعت رقابت کردند که سه نفر برگزیده آنها در پایان روز معرفی شدند.
بنا براین گزارش سید جلال ثامنی صاحب ایده طراحی، ساخت و بررسی ویژگی های اکوستیکی “مانکن شبه بیمار” برای کمک به آموزش دانشجویان، مریم اعلاء با ایده بازی واره آموزشی پای دیابتی
و
فرزان عضدی؛ ارائه دهنده ایده مدیکا لیگ، طراحی بازی استدلال بالینی برای فراگیران رشته پزشکی عمومی، عنوان برگزیدگان اولین تکتون آموزش پزشکی را به دست آوردند.
دکتر محمدی در پایان با اشاره به اهمیت کارآفرینی و پرورش خلاقیت در بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی مان، اظهار کرد: خوشبختانه جامعه دانشگاهی ما به خصوص دانشگاه های علوم پزشکی سرشار از دانش و خلاقیت هستند و همیشه ایده های نو و جدیدی برای بهبود و ارتقاء سیستم دارند ولی متاسفانه نحوه بیان، نحوه ارائه و گفتمان ارائه این ایده ها به کار آفرینان، سرمایه گذاران و مراکز رشد خیلی تقویت نشده است.
وی خاطرنشان کرد: ما در معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز مطالعات و قطب تکنولوژی آموزشی دنبال ایجاد این فرهنگ هستیم و امیدواریم برگزاری این رویداد به عنوان یک نقطه شروع توانسته باشد این فرهنگ را نهادینه کند. البته قطعاً تا رسیدن به نقطه ایده آل و رسیدن به دانشگاه نسل سوم تا پنجم خیلی راه باقی مانده است.
پایان خبر