صبح امروز نشست شورای دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای و اعضای هیات رییسه دانشگاه در سازمان مرکزی به صورت حضوری و با حضور دیگر اعضای شورا به صورت مجازی و روسای مراکز در سراسر واحدهای تابعه دانشگاه آغاز به کار کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی،حجت الاسلام و المسلمین بنیان جوادی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در ابتدای این نشست ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک رجب و ولادت با سعادت امام جوادالائمه(س)با ذکر حدیثی از حضرت امیرالمومنین(ع) با عنوان "کنتم للنجاه طالبین فارفضوا الغفله واللّهو و الزمو الجهاد و الجد" (اگر خواستار نجات و رستگاری هستید بیخبری و غفلت را کنار گذاشته و همواره ملازم کوشش و مجاهده باشید) بیان داشت: معتقدم باید در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری من جمله جهش تولید گام برداریم بایستی دل مشغولی ها را کنار بگذاریم و در این راستا با تلاش، پشتکار و جدیت در این مسیر حرکت کنیم و از هیچ کوششی دریغ نکنیم.
بنابراین گزارش، دکتر ابراهیم صالحی عمران در این نشست ضمن عرض خداقوت، تشکر و قدردانی از زحمات کارکنان خانواده بزرگ دانشگاه در سراسر کشور عنوان کرد: در این شورا علاوه بر مدیران استانی و اعضای هیات رییسه، روسای سراسر مراکز و کارکنان دانشگاه هم از بستر فضای مجازی امکان حضور در جلسه را دارند و بدون صرف هیچ هزینه ای از نزدیک با مطالب، مباحث، سیاست ها و فرآیندهای تصمیم گیری این نشست اطلاع کسب می کنند چرا که معتقدم اگر این ارتباط متقابل شکل بگیرد منجر به کارآمدی بهتر و ارتقای سازمانی می شود.
رسالت اصلی دانشگاه که انتقال مهارت به دانشجویان است
وی با اشاره بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای بزرگترین دانشگاه حضوری در کشور است افزود: بارها در نشست ها و جلسات مختلف تاکید داشته ام که تمامی تشکیلات دانشگاه اعم از آموزشکده ها، اعضای هیات علمی، استادان، نیروهای حق التدریس و کارکنان، بودجه، فضا، امکانات و... در این مجموعه بزرگ برای این است که وظیفه و رسالت اصلی دانشگاه که انتقال مهارت به دانشجویان است به بهترین شکل و بالاترین کیفیت به دانشجویان انتقال پیدا کند.
رییس دانشگاه با تاکید دوباره بر مبحث دانشجو محوری و انتقال مهارت به دانشجویان عنوان کرد: با مطالعه در مدیریت وتجربیات آموزشی در کشورهای توسعه یافته درمیابیم یادهی و یادگیری اصل مهم و اساسی در مجموعه های علمی و آموزشی است لذا معتقدم بایستی پیامد نهایی دانشگاه فنی و حرفه ای اشتغال و کارآفرینی فارغ التحصیلان و دانشجویان باشد و این امر باید به دغدغه اصلی تمامی روسا، بدنه مدیریتی و کارکنان دانشگاه تبدیل شود و نباید در این بخش مهم و اثر گذار غفلت کنیم.
وی با عنوان اینکه دریافت اطلاعات بازار کار، اشتغال و رصد دانشجویان دانشگاه در جامعه، امری مهم است و اگر منتهی به کارآفرینی نشود و این موضوع صورت نگیرد مسیر را اشتباه رفته ایم تصریح کرد: باید ساماندهی آمایش آموزش عالی مهارتی را جدی گرفت و حوزه معاونت آموزشی دانشگاه باید رشته هایی را ایجاد کند که منتهی به بازار کار و اشتغال گردد و اگر این مهم اتفاق نیافتد کارایی و اثر بخشی در سیستم رخ نخواهد داد.
صالحی عمران با اشاره بر اینکه هر استانی باید الگو و برنامه ریزی مستقل گسترش کمی و کیفی بومی آموزش های مهارتی خود را داشته باشد اذعان داشت: بارها در جلسات متعدد به مسوولین و نمایندگان محترم مجلس عنوان شده، این دانشگاه به دنبال افزایش کمی مراکز در کشور نیست و ماموریت محوری آن ارتقای کیفیت آموزشی در کارگاه هاه و آزمایشگاه ها به دانشجویان است.
دروس عملی در آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی خیلی مهم و تاثیر گذار هستند
وی افزود: دروس عملی در آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی خیلی مهم و تاثیر گذار هستند بنابراین باید جدیت بیشتری بر این موضوع داشته باشیم چرا که قوت این دانشگاه به دروس عملی آن است و مسوولیت محتوای ارایه شده در کلاس ها و کارگاه ها و ارزشیابی و... تماماً بر عهده روسای مراکز است و این همان جدیت آموزشی است که همواره بر آن تاکید داریم.
اگر آموزش مهارتی به بهترین حالت ارایه نگردد خبری از اشتغال نخواهد بود
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با عنوان این مطلب که اگر آموزش مهارتی به بهترین حالت ارایه نگردد خبری از اشتغال نخواهد بود خبر داد: به تازگی آیین نامه صلاحیت مدرسین دانشگاه تدوین شده و آیین نامه پرداخت حق التدریس هم مطابق با سایر دانشگاه های کشور اصلاح گردیده و اساتید ما نباید دیگر دغدغه ای در این موضوع داشته باشند و تمام هم و غم خود را بر روی انتقال مهارت و آموزش به دانشجویان قرار دهند.
سرفصل ۷۷ برنامه درسی دانشگاه تغییر یافته لذا نباید به هیچ عنوان گزارشی از تدریس سرفصل های قدیمی در مراکز دریافت شود
وی گفت: تا به امروز سرفصل ۷۷ برنامه درسی دانشگاه تغییر یافته لذا نباید به هیچ عنوان گزارشی از تدریس سرفصل های قدیمی در مراکز دریافت شود و در صورت مشاهده با این موضوع برخورد جدی صورت خواهد پذیرفت.
صالحی عمران بیان داشت: محیط های کار عملی و ارتباط دانشجویان با صنعت خیلی مهم هستند و در این راستا نشستی با وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت خواهیم داشت. لذا لزوم ارتباط گیری با بخش های اقتصادی کوچک و بزرگ صنعتی اعم از دولتی و خصوصی باید در سر لوحه کار روسای مراکز باشد و در این بخش تلاش مضاعف صورت پذیرد لذا از معاونت اداری و مالی و دفتر نظارت و ارزیابی میخواهم شاخص های ارزیابی روسا بر این محورها لحاظ گردد.
وی با اشاره بر اینکه بحمداله با پیگیری های صورت گرفته بودجه تعمیر و تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها ۱۰ برابر افزایش یافته گفت: برخی از مراکز نوآوریی و شکوفایی که جدیداً ایجاد شده عملکرد مطلوبی نداشته و فاصله زیادی با وضعیت مطلوب و چشم انداز دانشگاه دارد لذا اعتقاد دارم بایستی با ابتکار، خلاقیت، نوآوری و شجاعت، دانشجویان را با محیط کار عملی حتی در محیط های صنعتی کوچک در استان ها پیوند بزنیم.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: در کتاب های مدیریتی، مدیریت را با واژه حل مسئله و تصمیم گیری برای حل مشکلات ذکر می کنند و قدرت و هنر مدیر را در حل مسائل و مشکلات جدید می دانند.
بدنه مدیریتی و کارکنان دانشگاه باید تمام قد در خدمت دانشجویان باشند
وی با عنوان اینکه بدنه مدیریتی و کارکنان دانشگاه باید تمام قد در خدمت دانشجویان باشند چرا که دانشگاه بدون دانشجو بی ارزش است تاکید کرد: مسوول مرکز باید پای درد و دل دانشجویان بنشینند اگر ارتباط مدیران با دانشجویان رخ ندهد سیستم از ماموریت خود منحرف شده است.
صالحی عمران با تاکید بر ارتباط دوسویه مسوولین با دانشجویان با اشاره بر حضور در نشست مسوولین بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای در روز جمعه گذشته گفت: نباید زحمات این عزیزان در دانشکده ها و آموزشکده ها نادیده گرفته شود چرا که پتانسیل و ظرفیت بالقوه ای دارند و معتقدم تمام نمایندگان دانشجویان اعم از شورای صنفی، بسیج دانشجویی و انجمن های علمی و... باید در شوراها و تصمیم گیری های مراکز حضور فعال داشته باشند.
وی در پایان اذعان داشت: در نشست های مختلف با دانشجویان به اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه اشاره کنید و به این عزیزان تعلق خاطر دهید که دغدغه اصلی دانشگاه بحث ارتقای کیفیت آموزشی در مراکز است. دانشجو باید به بدنه مدیریتی اعتماد داشته باشد عدم اعتماد دانشجو، منجر به کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد.