به گزارش اداره کل روابط عمومی، بیست و هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای پیش از ظهر امروز با حضور دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر منصوری معاون توسعه کار افرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و دکتر صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای و اعضای شورای مذکور در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.
بنابراین گزارش، دکتر خاکی صدیق در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای بیان داشت: آموزش عالی به دنبال مهارت افزایی و کارآفرینی است که اجزایی لازم برای مراحل بعدی اشتغال زایی دانشجویان است و بر همین مبنا طبق برنامه ریزی صورت گرفته وارد دوره های رسمی دانشگاه ها می شود.
وی افزود: البته دانشگاه هایی مانند دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی هستند که وظیفه مهارت افزایی را دارند اما در همین راستا سایر دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز این دروس را وارد برنامه های درسی خود کرده و به سمت کارآفرینی و آموزش دروس مهارتی گام برداشته اند.
وی گفت: به همین منظور ایجاد کارگروه های برنامه های آموزشی جزو ملزومات تعریف دروس شده است.
دکتر صالحی عمران در ابتدای این نشست با عنوان اینکه تمامی روسا، معاونین آموزشی و اعضای شورای برنامه ریزی آموزشی دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای به صورت وبیناری در این نشست حضور دارند اظهار کرد: یکی از دغدغه های اصلی در دانشگاه برنامه ریزی آموزش های فنی و حرفه ای است. این دانشگاه از اسفند ماه ۱۳۹۷ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی درسی خود را به صورت مستقل آغاز کرده است.
وی افزود: معتقدم انعطاف پذیری در آموزش های های فنی و حرفه ای بسیار زیاد است و تصور وجود برنامه ها و رشته های ثابت در این دانشگاه تا حدودی سخت است لذا آموزش های مهارتی باید انعطاف پذیر بوده و به دانشجویان ارائه شود.اکثر برنامه های درسی مقطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه به صورت عملی است و عنصر انتقال مهارت محور اصلی در آموزش دانشگاه است.
رئیسی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: دانشجویان را برای افزایش مهارت به منظور فعالیت بهتر در مشاغل گوناگون به خصوص در ارتباط با صنعت و خدمات کشور آماده می کنیم.
وی تصریح کرد: اگر نیازهای جامعه با آموزش های دانشگاهی همخوانی نداشته باشد صددرصد چیزی جز مدرک گرایی رخ نخواهد داد، بنابراین کیفیت انتقال مهارت هدف اصلی دانشگاه است.
صالحی عمران با اشاره بر اینکه یکی از دغدغه های اصلی دانشگاه پذیرش دانشجویان است و در این خصوص با چالش هایی مواجه است اذعان داشت: فعالیت آموزشی و برنامه ریزی درسی دانشگاه در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و نا پیوسته به دانشجویان ارایه می شود و اعتقاد داریم هسته اصلی آموزش مهارتی برنامه درسی است و این عنصر بر روی آموزش دانشجویان تاثیر بسزایی دارد و بر همین مبنا دیدگاه برنامه های درسی هم تغییر کرد و دیگر انتقال دانش و محتوا نکته کلیدی آموزش نیست بلکه آموزش ها باید مبتنی بر شایستگی ها شکل بگیرد که ویژگی های خاصی هم دارد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خاطر نشان کرد: طبق اقداماتی که صورت پذیرفت تحول اساسی در بحث برنامه ریزی درسی دانشگاه شکل گرفت چرا که اعتقاد داریم برنامه درسی را باید بیرون از محیط دانشگاه و در محیط کار واقعی و جامعه ی پیدا کنیم.
وی افزود: جمعی از مدیران و استادان دانشگاهی، صاحب نظران و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و کارفرمایان، فعالان و صاحبان بخش های مختلف صنعتی، خدماتی و کشاورزی سه گروه عمده ای هستند که در بحث تدوین برنامه ریزی درسی دانشگاه حضور فعال دارند و در همین راستا برنامه های درسی برای اظهار نظر به صنایع مختلف ارسال شده و از نکته نظرات فعالان این عرصه استفاده شده و با عنایت به ماموریت دانشگاه، آموزش ها و انتقال مهارت صورت گرفته در بازار کار، جایی برای خود باز کرده و اثر بخشی مطلوبی داشته است.
صالحی عمران در پایان از تغییر سرفصل حدود ۷۷ برنامه درسی دانشگاه خبر داد و گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه، رویکرد اصلی دانشگاه توجه به حرفه و شغل است و طبق بررسی ها حدود ۷۰ درصد دروس به صورت عملی به دانشجویان انتقال می یابد.
دکتر منصوری در این نشست اظهار کرد: پژوهشی ملی در حوزه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام گرفته است که تا چند روز آینده به صورت کتاب در اختیار جامعه دانشگاهی و مردم قرار خواهد گرفت.
وی افزود: وقتی در خصوص اشتغالپذیری صحبت میکنیم آن را در قالب بزرگتری مانند رابطه سه گانه عرضه نیروی کار (مانند نیروی کار و مهارت)، تقاضای بازار کار (مانند صنعت) و نهادها میبینیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کره جنوبی در ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی شروع به پرورش نیروی انسانی کرد، اما دچار رکود شد و منابع انسانی تولیدشده آن بدون استفاده باقی ماند، اما بعدها وضعیت بهتر شد. نباید اشتغال فارغ التحصیلان را تنها به دانشگاهها ربط دهیم.
منصوری تاکید کرد: بهرهوری کل منابع منفی ۱۰ درصد است و مقایسه بین کشورهای ایران و آسیای شرقی و آمریکا نشان میدهد که سهم نظامهای آی تی در این کشورها به ترتیب ۱۸، ۲۲ و ۲۴ درصد و سهم نظامهای غیر فناوری در همین کشورها به ترتیب ۸۸، ۴۵ و ۳۳ درصد است.
وی گفت: تولید کار و بازار اشتغال تنها بر عهده فارغ التحصیلان دانشگاهی نیست بلکه سرمایه ثابت در این زمینه تاثیر زیادی دارد، حدود سال ۱۳۷۵ از نظر اشتغالپذیری آموزش عالی در کشور رشد داشتیم، اما بعد از آن با کاهش مواجه شدیم که نشان دهنده استفاده نکردن مطلوب از ظرفیتهای استاندارد کشور است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: وقتی زنان وارد بازار کار میشوند در کسب مشاغل با کیفیتتر نسبت به مردان پویاتر و فعالتر هستند.
منصوری ادامه داد: پیش بینی ما این است که شاخص اشتغال پذیری فارغ التحصیلان آموزش عالی در سالهای آینده روند نزولی داشته باشد در همین راستا رویکرد وزارت کار برای اشتغال فارغ التحصیلان شامل برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
وی افزود: کسانی که فارغ التحصیل دانشگاهی هستند در صورت گذراندن دوره کارورزی ۴ تا ۶ ماه بیمه دریافت میکنند و در صورت جذب به کار در حوزه تخصصی خود حتما بیمه سهم کارفرما مستقیم به کارفرما داده میشود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: رشد اقتصادی و افزایش بهره وری در طرف تقاضا و رصد و پیش بینی در طرف عرضه در راهکارهای میان مدت اشتغال فارغ التحصیلان بسیار مهم است.