به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از خبرگزاری ایلنا، نیروی متخصص و تحصیلکرده یکی از ارکان پژوهش در نظام آموزش عالی شمرده شده و مهمترین نیروهای متخصص دانش آموختگان دکتری تخصصی هستند که با همت دانشگاههای کشور در سالهای اخیر از نظر کمی و کیفی رو به فزونی داشتهاند.
یکی از مسیرهای پیش رو جهت بهرهمندی از توانمندیهای دانشآموختگان در فعالیتهای پژوهشی و فناوری در دانشگاهها، ادامه فعالیتهای پژوهشی و فناوری در قالب دوره تخصصی پسادکترا در دانشگاهها و مراکز پژوهش و فناوری است.
از آنجا که پژوهشگران پسادکترا از تجربه کافی برای انجام پژوهش برخوردار هستند، به طور موثری میتوانند به مشارکت در انجام پژوهشهای کاربردی و مورد نیاز کشور بپردازند و در کنار اعضای هیات علمی برجسته از لحاظ پژوهشی و فناوری به حل مسائل واقعی کشور همت گمارند.
از اهداف این آئیننامه میتوان به تامین منابع انسانی پژوهشگر مورد نیاز موسسات و بهرهگیری از توانمندیهای دانشآموختگان مقطع تحصیلی دکترا تخصصی با هدف ارتقای کیفیت فعالیت پژوهش و فناوری موسسه، ارتقای توانمندی و مهارتهای تخصصی پژوهشگران و دانشآموختگان مقطع تحصیلی برای اجرای تحقیقات مستقل و موثر در حوزه تخصصی، ایجاد انگیزه و کمک به توان اجرایی اعضای هیات علمی موسسه در ارتقای کیفیت فعالیتهای پژوهش و فناوری، استفاده حداکثری از امکانات موسسه برای انجام تحقیقات کاربردی و اجرای طرحهای تقاضامحور اشاره کرد.
دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی بایستی شیوهنامه اجرایی پذیرش پژوهشگر پسادکترا را با رعایت شرایط مندرج در این آئیننامه تهیه و به تایید و تصویب هیات امنای خود برسانند.
همچنین آئیننامه مذکور عطف به گذشته نمیشود و پژوهشگران پسادکترا که پیش از ابلاغ این آئین نامه مشغول به فعالیت شدهاند مشمول ضوابط موجود در موسسه میباشند.
گفتنی است این آئین نامه در ۹ ماده و ۱۰ تبصره به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ لازم اجرا است و هرگونه تفسیر و رفع ابهام توسط معاونت پژوهش و فناوری وزارت عتف مجاز است.