روز چهارشنبه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۹ ادامه وبینار بین المللی " آموزش برخط دروس کارگاهی و آزمایشگاهی" با حضور و سخنرانی جناب آقای دکتر جهانشاهی معاون محترم پژوهش وفناوری و جناب آقای مهندس امیر رادفر مشاور بین المللی آموزش های فنی و حرفه ای و نماینده سابق موسسه آلمانی
i-Move
در ایران و با میزبانی جناب آقای فرج اله طالبی مدیر کل دفترهمکاری های علمی و بین المللی و حضور مسئولین، اساتید و دانشجویان دانشکده ها و آموزشکده های کل کشور برگزار گردید.
در ابتدای وبینار جناب آقای طالبی ضمن مرور نکات مطرح شده در وبینار پیشین، به ضرورت تبادل تجربیات بین المللی در آموزش الکترونیکی دروس کارگاهی تاکید نمودند و استفاده از این تجربیات را سریع ترین و با صرفه ترین رویکرد در توسعه و به روز رسانی آموزش های مهارتی دانست.
در ادامه جناب آقای رادفر ارائه خود را با تعریف مفاهیم آموزش الکترونیکی و یادگیری الکترونیکی و تفاوت های این دو رویکرد آغاز نمودند و دلایل نیاز بیش از پیش بشر در دوران کرونا و پساکرونا را به یادگیری از راه دور برشمردند. ایشان همچنین به مشکلات وراهکارهایی که کشورهای صنعتی اروپایی در آموزش های مهارتی در این دوران با آنها مواجه شده اند را بیان نمودند. سپس با روش های نوینی که امروزه در کشورهای پیشرو در حال بهره برداری هستند از جمله
“Blended Learning”
اشاره نموده و توسعه زیرساخت تعاملات چند رسانه ای را به عنوان اصلی ترین عامل موفقیت کشورهای توسعه یافته در یادگیری الکترونیکی و تغییر نقش مدرس به راهنما به عنوان دومین فاکتور موثر معرفی نمودند.
موارد ذیل سایر عوامل موثر در پیشبرد مهارت آموزی الکترونیکی بودند که به آنها اشاره شد:
-
تولید محتوای الکترونیکی
-
فرهنگ سازی و تغییر نگرش دانشجویان به فرایند یادگیری
-
بهره برداری از تجربیات بین المللی
-
برقراری ارتباط با متولیان آموزش های فنی و حرفه ای در کشورهای توسعه یافته
-
بهره برداری حداکثری از امکانات موجود در کارگاه ها و آزمایشگاه ها
-
توسعه و بومی سازی شبیه سازها
-
بهره برداری از شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری ویدئو های آموزشی و...
ایشان همچنین به برخی از چالش های پیش رو در آموزش مجازی مهارت ها از جمله نیاز نهایی به تجربه مهارت های آموخته در کارگاه های واقعی اشاره نمودند.
مهندس رادفر ارائه مطالب خود را با معرفی منابع برخط آموزش مهارت ها پایان دادند.
جناب آقای دکتر جهانشاهی نیز در ادامه ضمن تقدیر از سخنران مهمان و مدیر کل بین الملل دانشگاه جهت برگزاری این وبینار سخنان خود را با اشاره به نقش پژوهش در پیشرفت جامعه امروز و عبور از دورانی که در آن تحقیقات علمی کالای لوکس مراکز علمی به شمار می آمد آغاز نمودند. ایشان در ادامه ضرورت تحکیم ارتباط حوزه پژوهش و فناوری با دفتر همکاری های علمی و بین الملی را یادآور شده و دانشگاه فنی و حرفه ای را به عنوان یک مدل منحصر به فرد آموزش های مهارتی معرفی نمودند. رسالت این دانشگاه را آموزش حرفه و مهارت به موازات ارتقاء دانش مهندسی در سه سطح
Hi-Tech
،
Medium- Tech
، و
Low-Tech
دانستند و این نکته را وجه تمایز این دانشگاه با سایر متولیان آموزش های فنی و حرفه ای در کشور خواندند. ایشان همچنین یادآور شدند که اساتید و دانشجویان تنها بر توسعه دانش در سطح
Hi-Tech
متمرکز نباشند چرا که بسیاری از مسائل و مشکلات امروز کلیه جوامع در عرصه های ملی و بین المللی در دو سطح
Medium-Tech
و
Low-Tech
قابل حل هستند.
دکتر جهانشاهی همچنین از آغاز به کار ۳۰ آزمایشگاه مجازی قابل بهره برداری در کلیه مراکز کشور از ترم آینده خبر دادند که بسیاری از دروس کارگاهی و آزمایشگاهی رشته های دایر در دانشگاه فنی و حرفه ای پوشش خواهند داد.
در پایان جناب آقای طالبی ضمن تشکر و قدردانی از حضور همکاران از مراکز تابعه دانشگاه فنی وحرفه ای سراسر کشور و تاکید بر ضرورت اعلام نیاز از طرف دانشکده ها و آموزشکده ها به بخش بین الملل برای گسترش و به روزرسانی فرایند آموزش و یادگیری الکترنیکی با استفاده از تجارب بین المللی، اعلام نمودند دفتر همکاری های علمی و بین الملی دانشگاه همواره از دریافت پیشنهادات و خواسته های مراکز در زمینه توسعه همکاری های علمی بین المللی استقبال می نماید.
وبینار در ساعت ۱۱:۰۰ به وقت تهران خاتمه یافت.
فایل مطالب ارائه شده توسط مهندس رادفر به پیوست همین خبر قابل دریافت می باشد.