معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست مجازی معاونان آموزشی، دانشجویی و فرهنگی دانشگاههای کشور بر ضرورت پرورش دانشجویان دغدغه مند، چند بعدی و پاسخگو تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه، دکتر علی اکبر حق دوست در نشست مجازی که با حضور دکتر لاری معاون دانشجویی فرهنگی وزارت متبوع، مدیران ستادی، دکتر فرهاد فراهانی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر سیده زهرا اصغری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و معاونان آموزشی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های کشور برگزار شد با اشاره به آموزش پاسخگو و عدالت محور به عنوان یکی از بسته های تحولی آموزش پزشکی گفت: موضوع "پاسخگویی اجتماعی" موضوع بسیار مهم و بابرکتی است و اهمیت موضوع به اندازهای است که این جمع گسترده را در کنار هم قرار داده است.
وی با انتقاد از سطحینگری در مواجه شدن با این مقوله فرهنگی، گفت: گاهی نسخههای سطحی برای رفع این مشکلات مینویسیم، اما به واقع باید واکاوی کنیم و به لایههای عمیقتر برسیم. اگر دانشجو و دانشآموخته ما عاشق این کشور و خدمت به این مردم باشد، حتی اگر سختیها چند برابر هم شود، حتما عاشقانه کار خواهد کرد و از کار خود لذت خواهد برد
.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، یاد آور شد: شاید ما در این مسیر کمی، کم کاری کردهایم و شاید با صحبتهای امروز و بیان تجربیات شما ورق برگردد و با استفاده از این نیروی درونی، فصل جدیدی از آموزش علوم پزشکی را رقم بزنیم
.
دکتر حق دوست با بیان اینکه بعضی از اساتید با مردم و جامعه ارتباط تنگاتنگی ندارند، افزود: مشکل فقط از دانشجو نیست بلکه برخی اساتید ما نیز دغدغهمندیشان آنگونه که باید و شاید نیست و البته من و دیگر مسوولان نیز به احتمال زیاد با این مسائل مواجه هستیم
وی اظهار کرد: معاونان آموزشی و فرهنگی و دانشجویی دو بال یک پیکر هستند و با دانشجو کار میکنند؛ اگر با هم نتوانیم کار کنیم و ندانیم چه نعمتی در دستان ما است که باید به همه نیازهای او پاسخ داده شود، به بیراهه رفتهایم
.
حق دوست با انتقاد از متمرکز شدن معاونان تنها به یک بخش از زندگی دانشجویان، گفت: اگر صرفا معاونان فرهنگی و دانشجویی به خوابگاه و سرویس ایاب و ذهاب دانشجو دقت کنند و معاون آموزشی فقط به کلاس درس و نمره دانشجو توجه داشته باشند و دانشجو را در جامعه نبینند، به بیراهه میرویم؛ و اتحاد دو معاونت، در کنار هم بودن آنها، شنیدن مشکلات یکدیگر، حس کردن مشکلات دیگری مانند مشکل خود و توجه به ابعاد و نیازهای عاطفی جوانان، رمز موفقیت ما است
.
وی با اشاره به تاکید دین اسلام بر انسانسازی، یادآور شد: گاه از این مقوله اصلی غافل میشویم که دانشگاه کارخانه انسانسازی است، اگر فارغالتحصیل و دانش آموخته ما در ابعاد انسانی رشد نکند باید فکر کنیم ضرر و اشتباه کردهایم؛ اگر امکان دارد در اولین فرصت، روسای دانشگاهها به همراه معاونان خود سری به زندانها بزنند و با چند زندانی بنشینید و حرفهای دل آنها را گوش کنند
.
معاون آموزش وزارت بهداشت خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، گفت: از شما درخواست دارم سری به شیرخوارگاه، محل نگهداری کودکان و زنان بد سرپرست، زندانها و ... بزنید، این عمل علاوه براینکه ثوابی والا دارد نگاه شما را به پدیدههای اجتماعی را تغییر خواهد داد. اگر این اقدام اثر بخش بود، این رفتار را تبدیل به فرمول کنید و دانشجویان و اساتید را با برگزاری اینگونه تورها آشنا به مشکلات و معضلات جامعه و انسانی دغدغهمند کنید و سعی کنید از لایههای سطحی به لایههای عمیق جامعه بروید
.
حق دوست در مورد اهمیت راه پیدا کردن موضوعات پاسخگویی اجتماعی به پایان نامههای دانشجویان، گفت: در آییننامه مربوط به پایان نامههای دانشجویان، با هماهنگیهای انجام شده، تغییراتی ایجاد و مصوب شورای عالی برنامهریزی و به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است. بر این اساس، پایان نامههای دانشجویان از حالت صرفا تحقیقاتی خارج شده است و این اختیار به دانشگاه داده شده که اشکال دیگری از پایاننامه که به فعالیتهای اجتماعی و مسوولیتپذیری مرتبط است را بپذیریم
.
وی افزود: بر این اساس اگر دانشجویی در زمینه مرتبط با موضوع پاسخگویی اجتماعی اقدام کند، شما در دانشگاهها آن را مدیریت کرده و در دورههای آموزشی دانشگاه خود مصوب کنید. در برخی نقاط دنیا اگر دانش آموزی بخواهد وارد رشته پزشکی شود باید در رزومه خود به این موضوع اشاره کند که چند ساعت فعالیت داوطلبانه برای خدمت به دیگران داشته است. در برخی کشورهای دنیا نیز اینترنها فارغ التحصیل نمیشوند مگر اینکه فعالیت داوطلبانه داشته باشند
.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه با ابراز خرسندی از اینکه معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزشی در کنار هم حضور دارند، به نگاه ویژه و همه جانبه دکتر حقدوست به بحث تربیت در کنار تعلیم اشاره و اظهار کرد: این دغدغه همیشگی معاونان فرهنگی و دانشجویی بوده است که به نظر میرسد در حال تحقق است. در شرایط شیوع ویروس کرونا متوجه شدیم که در آینده به دانشجوی همه بعدی نیاز داریم، دانشجویی که نگاه جامعهنگر، دغدغهمند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد
.
دکتر سیما سادات لاری با تشکر از خدمات معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، که با تعامل در کنار یکدیگر در بحران کرونا تلاش کردند، گفت: در تاریخ ثبت خواهد شد که در برابر این بحران بزرگ بینالمللی و تلاش برای کنترل این بیماری بزرگ، چگونه دانشجویان در کنار مسوولان و دیگر کارکنان خط مقدم مبارزه با کرونا تلاشی شبانهروزی و جهادگونه داشته و دارند که از این بابت باید به همه آنها خداقوت و خسته نباشید بگوییم. این کار بسیار سختی بود و من میدانم شما عزیزان چگونه در کنار یکدیگر و با هماهنگی با هم، متحمل سختیهای زیادی شدید تا این بحران را پشت سر بگذاریم؛ به خصوص که معاونان فرهنگی و دانشجویی برای اسکان خوابگاهی دانشجویان، نگرانیهای شدیدی از ابتلای دانشجویان به بیماری داشتند
.
وی با اشاره به تعطیلی همه دانشگاههای کشور به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا به استثنای دانشگاههای علوم پزشکی که به خاطر وجود دانشجویان بالینی در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: این رسالت ما بود که در شرایط موجود، فارغالتحصیل داشته باشیم و این خود به نوعی یک پاسخگویی اجتماعی به جا و به هنگام بود. ذات معاونتهای فرهنگی همان بحث پاسخگویی اجتماعی است. دانشجویانی که علاوه بر تحصیل در این معاونت مشغول به فعالیتهای فرهنگی میشوند از جمله دانشجویان دغدغهمند نسبت به دیگران و جامعهای که در آن زیست میکنند هستند و همیشه آرزوی ما این بوده که بتوانیم اجتماع فعالان دانشجویی در حوزه فرهنگی را توسعه و رشد دهیم؛ امروز را به فال نیک میگیریم تا سازوکارهای مشخصی طراحی شود تا دامنه افرادی که در این فعالیتها حضور دارند و حس مسوولیت اجتماعی دارند، افزایش پیدا کند
.
معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت با بیان اینکه بحران کرونا به ما درسهای زیادی داد، گفت: در شرایط کرونا متوجه نیازمان به دانشجویان همه بعدی شدیم، دانشجویانی که نگاه جامعهنگر داشته باشد، دغدغهمند داشند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند
.
لاری به مصادیقی از نقشآفرینی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی کشور در بحرانهای اجتماعی کشور اشاره کرد و گفت: در بحران سیل و زلزله اخیر کشور، خانواده بزرگ دانشگاههای علوم پزشکی کشور حدود دو میلیارد تومان برای ساخت خانههای تخریبشده سیل زدگان کمک کرد. پیوستن ۸ هزار دانشجو به پویش «زندگی دست یارگیر توست» در بحث مقابله با کرونا از دیگر مصادیق پاسخگویی اجتماعی دانشجویان دغدغهمند دانشگاههای علوم پزشکی است. من اطمینان دارم با دغدغهای که در بین برخی از مسوولان از جمله دکتر حقدوست دیده میشود، بتوانیم آینده را به دست فارغالتحصیلان دغدغهمند و پاسخگو بسپاریم.