
چالش "توسعه فناوری، محصولات و خدمات شناختی سالمندان" توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه، شتابدهنده شناختی و با همکاری ستاد علوم و فناوری های شناختی برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دکتر جغتایی؛ مسئول برنامه جامع علوم اعصاب و شناختی دانشگاه بیان کرد: در حال حاضر جهان امروز و مطالبات روزافزون آن نیازمند عملکردهای شناختی عالی با سرعت پردازش بالاست. در حالی که مردم از زمانهای گذشته به دنبال بهبود عملکردهای شناختی خود بودند، اما عصر کنونی دورهی منحصر به فردی است، چرا که چالشها به سرعت در حال تغییر و افزایش هستند و زندگی در جوامع اطلاعاتی و اقتصاد پسا صنعتی نیازمند مهارتهای شناختی است که باید از طریق فرآیند های کوششی، آموزشی و تربیتی حاصل شود.
ایشان در ادامه ابراز کرد:که اکتساب مهارتهای شناختی خاص به افراد این امکان را میدهد تا بتوانند بر روند زندگی و سیر آن اثر داشته باشند. در همین چارچوب ارائهی راهکارهای اکتساب و نگهداری مهارتهای خاص شناختی در دو سطح فردی و اجتماعی مهم و ضروری است.
دکتر جغتایی اظهار کرد: توانمندسازی شناختی به عنوان تقویت یا گسترش ظرفیتهای عملکردی مغز از طریق ارتقاء سیستمهای پردازش اطلاعات تعریف میشود که به آن اصطلاحاً شناخت گفته میشود.
شناخت، فرآیند ساماندهی و بازنمایی اطلاعات است که شامل دستیابی به اطلاعات (ادراک)، انتخاب (توجه)، بازنمایی (درک)، حفظ اطلاعات (حافظه) و استفاده از آن برای هدایت رفتار (گفتار و بروندادهای حرکتی) است. مداخلات برای بهبود عملکرد شناختی میتواند بوسیلهی هر یک از این تواناییهای اصلی انجام شود. اهمیت توانمندسازی شناختی در حدی است که در سال های گذشته کشورهای مختلف اقدام به سرمایه گذاری در زمینهی ارتقاء قابلیتهای شناختی و افزایش سرمایهی شناختی کرده اند.
وی افزود: قابل توجه است که در سال ۲۰۱۹ سازمان بهداشت جهانی دستورالعملی را در مورد کاهش افت عملکرد شناختی و دمانس ارائه کرد. در این دستورالعمل توصیه هایی مبتنی بر شواهد در مورد سبک زندگی و مداخلات برای پیشگیری و به تعویق انداختن دمانس و افت عملکرد شناختی ارائه شده است. مداخلات شناختی یکی از مداخلاتی می باشد که در این دستورالعمل توصیه شده است. مطالعات نشان داده اند که افزایش فعالیت شناختی می تواند از سرعت افت عملکرد شناختی بکاهد.
دکتر جغتایی اشاره داشت: که دانشگاه علوم پزشکی ایران توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه و شتابدهده شناختی با همکاری ستاد توسعهی علوم و فناوری های شناختی در راستای ماموریت خود به دنبال افزایش سرمایهی شناختی جامعه، پیشگیری و کاهش عملکرد شناختی در بزرگسالان با استفاده از مداخلات و خدمات شناختی می باشد. در این راستا شورای راهبردی علوم اعصاب و شناختی دانشگاه علوم پزشکی ایران با توجه به پروژه های بین المللی تعریف شده در این حوزه اقدام به انتخاب مهمترین و موثرترین کارکردهای شناختی که شامل حافظه، توجه، استدلال و حل مسئله، سرعت پردازش اطلاعات، و حافظهی کاری در ردهی سنی بزرگسالان کرده است. در واقع این چالش به دنبال توسعه و ساخت برنامه های ارتقاء و توانبخشی شناختی با تاکید بر کارکردهای شناختی فوق می باشد.
در انتها ایشان از علاقمندان به این حوزه به خصوص دانشجویان، دستیاران و اعضای هیات علمی جوان جهت شرکت و حضور فعال در این چالش دعوت کرد.
