رئیس دانشگاه فرهنگیان، بر تقویت زیرساخت های نظام آموزش دانشگاهی کشور با استمرار کرونا تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، سی و ششمین نشست از سلسله نشستهای علمی، فرهنگی چالش کرونا و زندگی مومنانه، در خصوص کرونا، لایه های آن و تاثیر پساکرونایی در راستای تحولات آموزشی توسط پژوهشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد استان قم، با حضور دکتر خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این نشست دکتر خنیفر، دانش و موقعیت هر فرد را بدهی آن فرد نسبت به جامعه دانست و گفت: برای تماشای آینده جامعه باید به دیدن مراکز علمی و آموزشی و نمادهای تعلیم و تربیت رفت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، از تجربه کوچ مجازی در نظام آموزشی طی ۵ ماه اخیر سخن گفت و افزود: عصر دو فضایی را چشیدیم، آموزش های شناور را باور کردیم و عصر خوشه ای به اطلاعات را از سر گذرانده ایم. بشر امروز وارد دورانی شد که آن را تجربه نکرده است.
وی، عصر کرونا را شامل ۵ مرحله پدیدایی، اپیدمی، هیجانی، التقاط کرونا و آنفولانزا و دوره ابهام برشمرد و ادامه داد: با توجه به سخنان عنوان شده شاید در پاییز امسال، کلاس ها را تجربه نکنیم و آموزش ها به صورت مجازی ادامه یابد.
دکتر خنیفر، با مهم دانستن آموزش در عصر حاضر بر تقویت بیش از پیش سرورها، نحوه آموزش، روش تربیت، نقش استاد و معلم، فراگیری، محتوا و ارزیابی را الزامی خواند.
این مقام مسئول، ورود معلم از در بسته کلاس به تلویزیون و فضای جهانی شبکه های اجتماعی را انعطاف و فرصت آفرینی مناسب در این دوران علام کرد و افزود: در حال حاضر، فضای مجازی به عنوان یک بدیل نه رقیب، مطرح است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: در این دوران با ورود دنیای مجازی در حوزه آموزش عمومی، زمان مدرسه از ۶ تا ۸ ساعت به ۲۴ ساعت رسیده است. با راه اندازی شبکه دانش آموزی شاد به عنوان نخستین تجربه آموزش و پرورش ۱۴ میلیون دانش آموز تحت پوشش این شبکه قرار گرفته اند.
دکتر خنیفر، کرونا را یک ویروس عادل دانست که تفاوتی میان نظام آموزشی، ثروت، فقر و مرز قائل نیست.
وی، تصریح کرد: تنها یک خطر بزرگ حس می شود که در دوران پسا کرونا با غفلت از آموزش های مدرسه ای و تربیت همسالان و تربیت اجتماعی و تجربه زیسته به سمت آموزش مجازی درون منزلی حرکت کنیم.
این مقام مسئول، ابتکار و خلاقیت در استادان و دانشجو معلمان را در دوران کنونی رو به رشد دانست و افزود: علی رقم تمام چالشها، سرعت عمل نظام تعلیم و تربیت ما در مدرسه و دانشگاه بسیار زیاد است و این موضوع یک نقطه افتخار برای نظام تعلیم و تربیت کشور به شمار می رود.
خنیفر، با تاکید بر این که همه اتفاقاتی که در حوزه آموزش رخ میدهد برای متلاشی نشدن مدرسه است اظهار داشت: جنس مدارس پس از کرونا به شکل ترکیبی خواهد بود و تدریس فروشی و خرده فروشی نیز رونق خواهد یافت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به ورود به دنیای فرا خطی و نسل دو فضایی، عبور از فضیلت خالی مدرک و عصر فضیلت مهارت و توان یادگیری در هر مکان را از ویژگی های عصر حاضر برشمرد و ادامه داد: امروز دانشگاهی موفق است که متون خودیار و خودآموز تولید کند. بنابراین عصر حاضر، دوران گزیدهگویی و دسترسی خوشهای به اطلاعات و مدارس و دانشگاههای فرامکان و فرا زمان است.
وی، آموزش حضوری را بهترین نوع آموزش معرفی و خاطر نشان کرد: امروزه شاهد چند نوع آموزش هستیم.
خنیفر، آموزش مبتنی بر وب ، صوت و انیمیشن و فناوری چند رسانهای، کلاسهای رسانهای ناهمزمان، کلاس مجازی بر خط، تعامل آنی، آموزش فعالانه فراگیر و تعامل استاد و درس، متناسب بودن یادگیری با سطح علمی دانشجویان را از جمله مباحث مهم آموزشی اعلام کرد.
دکتر خنیفر، با تاکید بر اهمیت تقویت حس حضور در دانش آموز و دانشجو گفت: باید با ایجاد آمادگی در دانش آموز و دانشجو وی را به کلاس درس بازگرداند. این شیوه همان سینرژیک، تزاید یا جمع افزایی است که بر تکلیف گرایی تاکید دارد.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، افزود: با این که آموزشهای از راه دور جذاب است باید گفت که این شیوه، دانش محض را منتقل میکند و تاثیر تربیتی را کاهش می دهد. چرا که در آموزش اگر ارتباط یک باره به ارتباطی غیر رودررو تبدیل شود با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین باید به گونهای عمل کرد تا کم ترین آسیب را تجربه کنیم.
خنیفر، با اشاره به متفاوت بودن مدل های آموزشی در دنیا اظهار داشت: کشور ما ایران، با به کارگیری مدل جبران، شبکه دانشآموزی را راه اندازی کرده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، آموزش دانشجو معلم در این دانشگاه را خاص دانست و افزود: استان های کشور با خلاقیت و ابتکار و همچنین بهره مندی از شبکه های محلی و استانی نسبت به آموزش دانشجو معلمان اقدام می کنند.
خنیفر، با تاکید بر اتخاذ نگاه ۱۰۰ ساله به برنامه ها تصریح کرد: ما باید با آینده پژوهی حرکتی مطلوب در مسیر پیش رو داشته باشیم.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، با متنوع خواندن منابع یادگیری در کشور افزود: پیشران های مختلف در آموزش عالی نقشی مهم در راستای توسعه کشور و سیستم آموزشی ما دارا هستند.
وی،کلان روندها در آینده پژوهی را برخوردار از اهمیت ذکر کرد و گفت: مرزها در اختیار ما نیست. باید با حفظ ارزش ها و منافع، خود به این مرزها دسترسی پیدا کنیم. شگفتی سازها هم در آینده سازی دارای نقش مهمی هستند که از جمله آن ها می توان به تکنولوژی های جدید و پهبادها اشاره کرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در پایان ایران را در رویارویی با مشکلات در قیاس با سایر کشورها موفق و سربلند دانست و با تاکید بر تقویت زیرساخت های نظام آموزشی و دانشگاهی کشور، بر لزوم آمادگی دانشگاهها در دوران سوم کرونا تصریح کرد.