به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزش عالی اسفراین، نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ،معاونین وزیرو جمعی از روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری کشور بهصورت حضوری و مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار گردید
.
در این نشست که به صورت حضوری و مجازی با حضور روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری کشور برگزار گردید، حاضرین پیرامون مسائل پیش روی آموزش عالی به گفتوگو و تبادل نظر پرداختند.
در ابتدای این نشست دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی و دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گزارشی از فعالیتهای حوزه خود ارائه نموده و در ادامه روسای برخی از دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری کشور به بیان گزارشی از میزان اشتغال به تحصیل در دانشگاه های کشور، فعالیت های انجام شده در حوزه تقویت مهارت، طرح آمایش آموزش عالی، محقق کردن اهداف محول شده در اقتصاد مقاومتی، وضعیت دانشگاه ها در سطح جهانی و ایران در دوران شیوع کرونا، آموزش الکترونیک، توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان، رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها، احداث پارک های علم و فناوری و میزان درآمدزایی آنها و نیز عملکرد مراکز علمی در مقابله با کرونا نظیر تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و تحقیقاتی و درمانی و طرح ملی ردیابی پرداختند.
دکتر غلامی وزیر محترم علوم،تحقیقات و فناوری در سخنانی در این نشست ضمن تشکر و خیرمقدم به حاضران، با گذری بر تاریخچه رویکردهای آموزش عالی طی دهههای اخیر گفت: در طول استقرار آموزش عالی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش و تمرکز اصلی به سمت تربیت نیروی انسانی بود و در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رغم وجود برخی از مسائل، تقریباً تمامی نیازهای کارشناسی کشور برطرف شده بود به طوری که اغلب دستگاههای اجرایی از نظرات و ایدههای کارشناسان و فارغالتحصیلان داخلی در حل مسائل و مشکلات بهره میگرفتند
.
وی افزود: از اوایل دهه هفتاد بحث پژوهش در آموزش عالی شکل گرفت که با شروع مقطع تحصیلات تکمیلی و ارشد، دانشگاهها به سمت فعالیتهای پژوهشی گستردهتر در حل مسائل و مشکلات روی آوردند که حاصل آن این شد که در اواسط دهه ۸۰، رتبه علمی قابل توجهی را در مجامع علمی جهانی کسب کردیم. این رتبه عموماً براساس ارزیابی بروندادهای پژوهشی صورت میگیرد و اکنون نیز این جایگاه حفظ و در سال جاری یک پله ارتقا داشته است
.
وزیر علوم ادامه داد: از اوایل دهه ۹۰ نیز رویکرد دانشگاهها به سمت حل مسائل و توسعه فناوریها حرکت کرد که بر همین اساس، در حال حاضر از ۴۳ پارک علم و فناوری موجود در کشور، ۳۷ پارک ذیل وزارت علوم و در کنار دانشگاهها و مراکز آموزشی حضور دارند و علاوه بر آن تعداد زیادی مرکز رشد نیز در دانشگاهها وجود دارد
.
دکتر غلامی با اشاره به عملکرد مرحله ورود به توسعه فناوری از سوی مراکز آموزشی و وجود پنج هزار شرکت دانشبنیان در کشور بیان کرد: عملکرد و اراده این مجموعهها در حل مسائل و بحرانهای خاص بویژه کرونا به وضوح دیده میشود
.
وزیر علوم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در توجه مراکز آموزش عالی به مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: امروزه حرکت و رویکرد دانشگاهها به سمت جامعه محوری است و تمرکز و توجه مراکز علمی به مسائل اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش است
.
وی با اشاره به وجود ظرفیتهای علمی در کشور مطرح کرد: خوشبختانه امروزه در کشور مجموعهای از پتانسیلهای اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای دولتی و غیردولتی را در اختیار داریم که با تلاش خود، جایگاه علمی کشور را تاکنون حفظ کردهاند و قطعاً هر درخواستی و پیشنهادی دولت محترم در حوزه تحقیق و فناوری داشته باشد علی رغم وجود شرایط نابرابر جهانی، جامعه علمی کشور با تکیه بر ظرفیتها از عهده آن بر خواهد آمد
.
دکتر غلامی با بیان اینکه براساس گزارشهای دریافتی از دانشگاهها و مراکز آموزشی، امروزه بحث توجه به مهارت دانشآموختگان و اشتغالپذیری موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است، افزود: یکی از موضوعاتی که درحال حاضر بهصورت جدی در حال انجام است، آمایش آموزش عالی است که این امر براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ۲ سال گذشته شکل گرفته و طرح آن برای اجرا آماده شده است که مشتمل بر ماموریتگرایی، کیفیسازی و شبکهسازی واحدهای کوچک است و به منظور تحقق این امر نیازمند به حمایت استاندارها و هماهنگی ائمه محترم جمعه هستیم
.
وی در پایان با اشاره به لزوم حمایت از صندوق پژوهش و فناوری از سوی دولت به عنوان تضمینی بر هدفمندکردن منابع پژوهشی گفت: انتظار داریم تا اعتماد و حمایت دانشگاهها از سوی بخشهای مختلف با توجه به بروندادها و دستاوردها افزایش یابد تا ساماندهی آموزش عالی نیز محقق شود
.
معاون اول رییس جمهور نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به تبلیغات منفی و سیاه نمایی های انجام شده از سوی رسانه های بیگانه برای ناامید کردن مردم ایران تاکید کرد: کارهای بزرگی که در دانشگاه های کشور انجام شده و یا در حال انجام است باید به اطلاع مردم رسانده شود تا آنها بدانند که چه آینده روشنی برای ایران رقم خواهد خورد.
وی افزود: دانشگاه ها و مراکز علمی هم در دوران پیش از کرونا و هم در دوران شیوع این بیماری عالم گیر توفیقات خوبی داشتند و باید کارنامه درخشان آنها با افتخار در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی ارائه شود.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه همواره در دوران مسئولیت خود دغدغه توسعه ایران را داشته است گفت: ایران از هر منظر دارای شرایط توسعه یافتگی است هم از نظر تاریخی و فرهنگی و هم به لحاظ زیرساخت ها که اصلی ترین آن نیروی انسانی تحصیلکرده است، شرایط لازم را برای توسعه بدست آورده است اما باید بدانیم که توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار نیازمند توسعه علمی است.
معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: باید به توسعه علمی باور و اعتقاد داشته باشیم و نباید از کنار این مسئله به سادگی عبور کرد.
وی با اشاره به اینکه از بدو انقلاب برنامه " توسعه ملی رمز بقای ایران" یا تعابیری مانند توسعه ملی و توسعه یافتگی شکل گرفته است، گفت: در هر مقطعی گام های خوبی برای دستیابی به توسعه علمی برداشته شده است. در دولت اصلاحات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از یک اصلاح ساختاری شکل گرفت، آن موقع تصور می شد که این اصلاح ساختار فقط یک تغییر نام است اما امروز مشخص شده که نتیجه آن بسیار درخشان بوده است. وقتی بنای پارک های علمی و رشد و فناوری در اطراف دانشگاه های کشور شکل گرفته معنایش این است که خشت هایی از یک بنایی در حال شکل گیری است که می تواند در آینده ایران تاثیر گذار باشد و کشور را در مسیر توسعه به پیش ببرد.
وی از دانشگاه های کشور بعنوان مغز متفکر اصلی توسعه و عبور دادن مردم از مشکلات و تنگناها یاد کرد و گفت: دانشگاه های کشور در دوران کرونا کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشتند و مردم می توانند به برخورداری از چنین ظرفیت بزرگی افتخار کنند.
دکتر جهانگیری از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران این وزارتخانه، روسای دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به خاطر عملکرد درخشان در مقطع شیوع کرونا قدردانی کرد و افزود: این عزیزان در شرایط شیوع کرونا با تمام ظرفیت خود پای کار آمدند و با اتکا به توانمندی آنها توانستیم از بحرانی بزرگ با سرفرازی عبور کنیم.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته نقش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش اصلی و استثنایی بود و دست اندرکاران این وزارتخانه و کادر پزشکی و درمانی کشور شجاعانه و با از خودگذشتگی به صحنه آمدند و به خصوص در روزهای نخست شیوع بیماری کرونا، با وجود محدودیت در امکانات پزشکی و تجهیزات حفاظت شخصی از جان خودشان مایه گذاشتند و شهدایی را نیز در عرصه سلامت تقدیم کردند.
وی یکی از دلایل موفقیت ایران در شرایط کرونا را برخورداری از ظرفیت های ایجاد شده در بخش فناوری دانست و گفت: در روزهای نخست شیوع بیماری که گزارش هایی از بیمارستان های کشور مبنی بر کمبود ونتیلاتور، تجهیزات پزشکی، ماسک و لباس حفاظت شخصی دریافت می شد، دغدغه های فراوانی برای تامین این اقلام وجود داشت که خوشبختانه با بسیجی که در بخش فناوری کشور برای ساخت این تجهیزات به وجود آمد، بخش زیادی از مشکلات مرتفع شد که این اقدامات باید در تاریخ ثبت شود.
دکتر جهانگیری خاطر نشان کرد: کسانی که با تولید و صنعت آشنایی دارند می دانند که از زمانی که قصد تولید و یا ایجاد یک صنعت را داریم تا زمانی که بتوانیم خط تولید را راه اندازی کنیم، ۲ تا ۳ سال طول می کشد اما در مقطع شیوع کرونا بخش های فناوری و تولیدی کشور موفق شدند ظرف ۴ ماه به نقطه ای برسند که امروز اعلام می شود در خراسان رضوی ظرفیت تولید ونتیلاتور به میزانی افزایش یافته که ۵۰ درصد از تولید این محصول صادر می شود و کشورهای پیشرفته متقاضی این محصولات هستند.
معاون اول رییس جمهور بالاتر بودن متوسط نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان را یکی از دغدغه های کشور برشمرد و گفت: این یک دغدغه است که نیروی تحصیلکرده و تربیت شده بیکار باشد و اینکه گفته می شود با فعالیت دانشگاه کارآفرین، اشتغال نیروهای تحصیلکرده رصد خواهد شد، می تواند در سیاست های آموزشی و اداری کشور تحول ایجاد کند.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه در حوزه آموزش مجازی تحولات چشمگیری در کشور رخ داد، اظهار داشت: اینکه کلاس درس یک استاد جوان فیزیک بیش از ۱۲ هزار بار توسط کاربران دیده می شود موضوع مهمی است و باید از این ظرفیت و فرصت در تدریس زبان فارسی که مورد توجه کشورهای منطقه است استفاده کنیم.
معاون اول رییس جمهور در انتهای سخنان خود با اشاره به موضوع بودجه دانشگاه های کشور و کاهش درآمدهای ارزی گفت: قطعاً اگر کشوری به آینده خود علاقمند است به صورت جدی باید به دانشگاه ها توجه کند چرا که توجه به دانشگاه ها توجه به آینده کشور است. دولت با همه محدودیت های درآمدی تلاش کرده است بودجه دانشگاه ها و مراکز علمی را به طور کامل تخصیص دهد. نگاه ما به پژوهش نگاهی حمایت گرایانه است اگرچه نمی توان از مشکلات چشم پوشی نمود.
وی با اشاره به اقدام دولت در جبران حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور گفت: اطمینان می دهم دانشگاه ها مسئله اصلی دولت هستند و اگر جایی کاستی مشاهده می شود به دلیل محدودیت هایی است که دولت نمی تواند اقدام بیشتری برای حمایت از مراکز علمی انجام دهد.
درپایان این نشست از سند دانشگاه کارآفرین و جامعه محور که با استناد از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری با توجه به شرایط کشور تدوین شده است رونمایی شد.