در ادامه، دکتر سعید ابریشمی، استادیار گروه مهندسی کامپیوتر و رییس مرکز آموزش های الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد و مدرس این نشست، با بیان این که یکی از مهمترین چالش های آموزش مجازی نحوه برگزاری امتحانات است: گفت: اگرچه در امتحان مجازی امکان تقلب وجود دارد، اما به این موضوع می توان به عنوان یک فرصت برای رهایی از امتحانات حافظه محور نگاه کرد.
دکتر ابریشمی افزود: آموزش مجازی این فرصت را داد که استادان بیشتر در پی سنجش توان تحلیل دانشجویان باشند و به جای آزمون های حافظه محور از آزمون های تحلیلی استفاده کنند.
وی تصریح کرد: این کار از سال ها پیش در کشورهای حوزه اسکاندیناوی انجام می گردد.
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که در آموزش از راه دور و مجازی همه فرایندها و سنجش ها فعالیت محور است، اظهار داشت: در ارزشیابی های آموزش مجازی باید بیشتر به امتحانات مستمر تکیه و آزمون پایانی را کمرنگ کرد زیرا در ارزشیابی های مستمر و امتحانات کوچک هفتگی انگیزه و امکان تقلب کمتر می شود.
وی ادامه داد: در آزمون های مجازی امکان استفاده از انواع سوالات چندگزینه ای، جورچین، جواب کوتاه، تشریحی و ... فراهم می شود که این موارد از امتیازات این نوع آزمون است.
دکتر ابریشمی با طرح این پرسش که "در دوران پساکرونا چه باید کرد؟"، گفت باید بررسی کنیم که از تجربه آموزش الکترونیکی در ایام پیشگیری از کرونا می توانیم چه استفاده هایی در دوره های بعدی داشته باشیم.
وی مواردی همچون برگزاری برخی کلاس ها به صورت غیرحضوری، برگزاری کلاس های نیمه حضوری و غیرحضوری برای دانشجویان افتاده، برگزاری کلاس های آنلاین برای ایام بین تعطیلات و پایان سال و انجام امتحانات با سیستم
lms
را از جمله روش هایی ذکر کرد که می توان برای آموزش در دوران پساکرونا از آن استفاده کرد.
دکتر ابریشمی با بیان این که یادگیری معکوس، یکی از روش هایی است که می توان در دوره پساکرونا ادامه داد، گفت: این روش، ترکیبی از آموزش الکترونیکی و سنتی است که در آن کار آموزش در خانه انجام می شود اما کار ثبیت یادگیری و انجام تمرین و پروژه در کلاس درس صورت می گیرد.
گفتنی است این نشست علمی به همت امور پژوهشی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برگزار شد.