به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصورغلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری، بیست و هفتم اردیبهشت ماه؛ روز ارتباطات و روابط عمومی را تبریک گفت و با بیان اینکه «امروز روابط عمومی، وجود و اثرگذاری یک سازمان را در جامعه اعلام میکند»؛ بر لزوم انتشار گسترده و به موقع اخبار دستاوردهای علمی و فناوری توسط روابط عمومی دانشگاهها تاکید کرد.
در این نشست مجازی که روز شنبه به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، دکتر غلامی با بیان اینکه امروز، با توجه به توسعه فناوریهای اطلاعرسانی در اشکال مختلف، همگان در معرض اطلاعات گوناگون قرار میگیرند، اظهار داشت: در این راستا، وظیفه روابط عمومیها به خصوص در این روزهای حساس شیوع کرونا، شفافسازی و اطلاعرسانی صحیح و به موقع است تا از انتشار اخبار نادرست، شایعات و اخبار برنامهریزی شده جلوگیری شود.
وزیر علوم افزود: با توجه به سرعت انتشار اخبار، معمولاً مخاطبان فرصت قضاوت ندارند و روابط عمومیها بهویژه درخصوص مسائل ملی کشور، باید حساسیت بیشتری به خرج داده و با انتشار اخبار صحیح، شفافسازی لازم را انجام دهند.
دکتر غلامی با بیان اینکه مردم از دانشگاهها و مراکزآموزش عالی انتظار خدمات و فعالیت بیشتری دارند، گفت: در این راستا روابط عمومیهای این مراکز علمی باید بسیار ظریف و دقیق عمل کنند. شما باید دستاوردهای گسترده علمی و فناوری دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور را به موقع و به درستی انتشار دهید تا اعتماد و توجه افکار عمومی به دانشگاهها به ویژه در این دوران حساس شیوع ویروس کرونا کمرنگ نشود.
وی افزود: وظیفه اصلی روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی، علاوه بر انتشار اخبار عمومی دانشگاهی، رصد و جمعآوری دستاوردهای علمی و پژوهشی و فعالیتهای بی شمار اساتید و دانشمندان در دانشگاهها و انتشار مناسب این اخبار با استفاده از روشهای مختلف اطلاعرسانی است.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاهها در سالهای اخیر فعالیتهای بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه کشور انجام دادهاند، اظهار داشت: در چند ماه اخیر هم در بحث بیماری کرونا، اخبار مناسبی از حضور و ورود مراکز آموزش عالی و پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان در این حوزه در رسانهها و صدا و سیما منتشر شده است. البته دانشگاهها نباید فقط به اخبار رسانهها اکتفا کنند، بلکه باید حتماً دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ثبت و ضبط و منتشر کنند تا به صورت سابقه در فایلها محفوظ بماند تا در اختیار نسلهای بعدی خانواده دانشگاهی قرار گیرد.
دکتر غلامی با تشکر از برگزاری کارگاههای آموزشی روابط عمومی در دانشگاههای کشور گفت: این کارگاهها برای مدیران و کارکنان روابط عمومی دانشگاههای کشور و در مناطق دهگانه باید به صورت مستمر برگزار شود، هر نیرویی که وارد روابط عمومی میشود، در کنار اشتیاق و علاقه برای فعالیت در این اداره، حتماً باید آموزش ببیند.
وی با اشاره به گسترش ظرفیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههای کشور گفت: دانشگاهها باید به روابط عمومیهایشان توجه خاص داشته باشند و از ظرفیتهای مختلف آن که موجود هستند و یا میتوان ایجاد کرد، استفاده بهینه کنند. به عنوان مثال اگر زمانی لازم باشد که برای جلب داوطلب بیشتر برای ورود به دانشگاه اقدامی صورت گیرد، روابط عمومیها هستند که میتوانند در سایت دانشگاه و انتشار گزارشهای اطلاعرسانی در سایر منابع خبری به صورت هدفمند در جلب دانشجویان فعالیت کنند.
وزیر علوم با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: دانشگاهها و مراکز پژوهشی دستاوردهای خوب و مناسبی در زمینه پیشرفت و شکوفایی علمی کشور داشتهاند که حتماً باید به بهترین نحو اطلاعرسانی شود و اساس جهش تولید از مدیریت جهادی، عملکرد مبتنی بر یافتههای علمی و استفاده از فناوریهای جدید حاصل میشود و این همه از عهده دانشگاهها برمیآید.
دکتر غلامی بر هماهنگی و استفاده روابط عمومی دانشگاهها از تجربیات یکدیگر تاکید کرد و گفت: روابط عمومیها به صورت جزیرهای عمل نکنند و بهتر است روابط عمومیهای دانشگاههای هر منطقه و هر استان عملکردی هماهنگ و همافزا داشته باشند. همچنین بهتر است گزارشهای دستاوردهای علمی دانشگاهها به فواصل زمانی معین به مسئولان استانی ارسال شود تا آنها هم در جریان پیشرفتهای علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی منطقه خود قرار گیرند.
دکتر نظرپور معاون اداری، مالی و منابع انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات به کلیه مدیران و همکاران روابط عمومی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و وزارت عتف گفت: نگاه ما به حوزه روابط عمومی باید متفاوت از سایر حوزهها باشد و دقت و حساسیت زیادی را دراین حوزه بهکار ببندیم.
وی روابط عمومی را ویترین تمام عیاری از جایگاه و نحوه عملکرد یک دستگاه برشمرد و افزود: هر چه بیشتر در حوزه روابط عمومی هزینه کنیم به مثابه آن است که برای آن سازمان یا دستگاه بیشتر سرمایهگذاری کردهایم و مهم آن است که همه اتفاقات و رویدادهای یک دستگاه در دستور کار مدیران روابط عمومی قرار گیرد و توجهات تنها به بخشهای مدیریتی یک دستگاه معطوف نشود زیرا بسیاری از خبرها از دل فعالیتهای حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و نیروی انسانی بر میآید.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در ادامه گفت: خبر در لحظه ارزشمند است و اگر زمان آن از دست برود شاید ارزش خبری آن کاسته شود لذا دقت کنیم خبرها را به روز ارائه کنیم و در روابط عمومیها باید به گسترش دولت الکترونیک در دانشگاهها و مراکز اموزش عالی توجه خاص شود و مصونیت اجتماعی جایگاه روابط عمومی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر نظرپور افزود: تعریف جایگاه روابط عمومی در یک مجموعه تنها با توجه به چارت سازمانی تکمیل نمیشود بلکه باید نقش و جایگاه روابط عمومیها در هر دستگاهی کاملاً تعریف و مورد عنایت قرار گیرد.
وی درخصوص بحث بودجه روابط عمومیها نیز گفت: امیدواریم با گزارشی که روابط عمومی ستاد درخصوص میزان بودجه مورد نظر مراکز آموزش عالی به حوزه اداری و مالی ارائه میکند بتوانیم درخصوص بحث تخصیص بودجه و اعتبار، کمکی هر چند کوچک داشته باشیم.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در ابتدای سخنان خود با تبریک ۲۷ اردیبهشت ماه: روز ارتباطات و روابط عمومی به همکاران و مدیران روابط عمومی موسسات آموزش عالی و دانشگاههای سراسر کشور اظهار داشت: «ما در ابتدای مسیر هستیم. ظرفیتهای مغفول مانده بسیاری وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود. امروز بایستی بیش از پیش دستاوردهای آموزش عالی کشور به خصوص فعالیتهای چند ماه اخیر دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری در حوزه مقابله با بیماری کرونا را برجسته کرده و به شکل مطلوبی از طریق ابزارهای مختلف ارتباطی و اطلاع رسانی منتشر کنیم.
عبداللهی نژاد در ادامه سخنان خود به مرور اقدامات و فعالیتهای اداره کل روابط عمومی وزارت علوم در دو سال اخیر پرداخت و گفت: «فعال کردن ارتباطات رسانهای با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانههای جمعی و فضای مجازی برای انعکاس مطلوب دستاوردهای وزارت عتف، دانشگاهها و موسسات و نیز فعال نمودن ظرفیتهای مغفول مانده در اداره کل واستفاده از ابزارها و امکانات موجود برای پوشش وسیع، سریع و بهنگام و دقیق دستاوردها از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته هستند. اخبار منتشر شده آموزش عالی در قالبهای خبرنامه آموزش عالی، شبکههای اجتماعی، برد الکترونیکی و استقرار نمایشگر بوده و در کنار این موارد به تغییر فرم و محتوای وب سایت نیز توجه ویژه ای شده است.
به گفته عبداللهی نژاد، با تغییر شکل (فرم) وبسایت وزارت علوم در یک سال و نیم گذشته مبتنی بر مختصات و ویژگیهای علمی و حرفهای روزنامه نگاری سایبر و اضافه شدن امکان انتشار محتواهای چندرسانه ای میزان مخاطبان وبسایت بیش از گذشته افزایش یافت و اکنون به نقطه خوبی از میزان بازدید صفحه اصلی و صفحات دیگر وبسایت وزارت رسیدهایم. این مساله به همراه سرعت و دقت در مخابره اخبار ستاد وزارت و گزارشهای دستاوردهای حوزه آموزش عالی و انتشار حرفهای آنها باعث شده است که وبسایت msrt.ir به عنوان مرجع مهم خبری حوزه علم و فناوری و دانشگاههای کشور مدنظر رسانهها و مخاطبان قرار گیرد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم افزود: یکی از اقدامات خوبی که در دو سال اخیر انجام شده تولید و انتشار محتواهای چندرسانه ای در ستاد وزارت و دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در قالب اینفوگرافی و موشن گرافی بوده که الحمدالله با استقبال مخاطبان بویژه در فضای مجازی مواجه شده است.
وی در ادامه به بیان دیگر آمارهای اخبار منتشر شده آموزش عالی پرداخت و خاطرنشان کرد: تعداد کل اخبار تولیدی منتشر شده در وب سایت وزارت علوم در سالهای ۹۷ و ۹۸، بیش از ۷ هزار عنوان خبر و گزارش بوده که نزدیک به ۶۰ درصد آنها به بازتاب دستاوردهای دانشگاهها، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری اختصاص یافته است. در این خصوص سیاست اطلاع رسانی وزارت علوم گذر از اخبار کلیشهای و رسمی و حرکت به سمت انتشار و بازنمایی گزارشهای مربوط به دستاوردهای تاثیرگذار وزارت عتف، دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور است.
به گفته عبداللهی نژاد، "انتشار خبرنامه آموزش عالی" به صورت الکترونیک و با محوریت تولید محتوای حرفهای از دستاوردهای وزارت عتف، دانشگاهها و موسسات یکی از اقدامات خوب یک سال گذشته در اداره کل روابط عمومی وزارت علوم بوده که بیش از پیش بر بازتاب دقیق و درست دستاوردهای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی متمرکز است و تاکنون ۹ شماره از آن منتشر شده است.
مشاور وزیر علوم با اشاره به اقدامات روابط عمومی دانشگاههای سراسر کشور در دوران بحران کرونا گفت: در سه ماه اخیر با همکاری روابط عمومی دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور و تولید محتواهای مناسب از دستاوردهای گرانسنگ بدست آمده در تشخیص، پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ هم مسئولان و هم افکار عمومی بیش از پیش به جایگاه و مرجعیت نهاد علم و فناوری و دانشگاههای کشور در حل مشکلات و معضلات اساسی مردم پی بردهاند و در این مسیر قطعاً همکاری رسانههای کشور از جمله صدا و سیما موثر بوده است.
عبداللهی نژاد با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی در مراکز روابط عمومی دانشگاههای سراسر کشور برای ارتقای مهارت حرفهای همکاران روابط عمومی اظهار داشت: «کارگاههای آموزشی مصوب شده در خصوص موضوعاتی همچون تهیه و تنظیم خبر، سوژه یابی در رسانهها، کارگاه آموزشی نگارش لید، آشنایی با پلتفرمهای رسانههای جدید و شیوههای توزیع محتوا در آن، آشنایی با نرم افزارهای ویراش عکس و فیلم، عکاسی با تلفن همراه؛ اصول و تکنیک، اصول، سبکها و شیوههای تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی مجازی بوده است."
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در خصوص فعالیتهای مناطق دهگانه کشور نیز به برگزاری جشنوارههای منطقهای روابط عمومیهای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در مناطق ۱۰و۶،۵،۳،۲، برگزاری ۵۳ مورد نشست استانی و ۴۹ مورد برگزاری کارگاههای آموزشی اشاره کرد.
وی به فعالیتهای انجام شده در روابط عمومی وزارت علوم برای برگزاری جشنواره ملی روابط عمومیهای برتر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با شعار دانشگاه سبز، روابط عمومی سبز" اشاره کرد و گفت: با وجود اقدامات انجام شده قرار بود این جشنواره سراسری روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفندماه برگزار شود اما به خاطر شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا به تعویق افتاد. انشاالله اگر روند به همین گونه پیش رود سعی داریم این جشنواره را در اواخر خردادماه با حضور وزیر علوم و تعدادی از مسئولان ارشد کشور به میزبانی وزارت علوم برگزار کنیم.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در پایان و به عنوان جمع بندی اظهار داشت: «خوشبختانه با توجه به چالشهای فراوانی که کشور و دولت در سه سال اخیر پشت سرگذاشته است دستاوردها بیشتر از کمبودها بوده است. در این میان آموزش عالی کشور نیز دوران پر چالشی را سپری میکند اما با توجه به میزان چالشها میتوان گفت دستاوردهای موفقیت آمیزی در این عرصه نصیب ایران عزیز شده است.
وی اضافه کرد: فعالیت حرفهای روابط عمومی در خانواده بزرگ آموزش عالی و اطلاع رسانی مطلوبتر، دقیقتر و باکیفیت تر قطعاً جایگاه روابط عمومیها را در نظر مسئولان دولتی و مردم تغییر خواهد داد.