وبینار هم اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان فنی و حرفه ای استان تهران با حضور مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای، مدیران حوزه آموزش فنی و حرفه ای ادارات کل آموزش و پرورش استان تهران، مدیران هنرستان های فنی و حرفه ای کارو دانش استان تهران به میزبانی دانشکده فنی انقلاب اسلامی در روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه برگزار گردید.
دکتر کیانی، معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای، مهندس آذر کیش مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، دکتر حسینی مقدم مدیر کل دفتر آمایش و گسترش دانشگاه فنی و حرفه ای، دکتر دری معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، آقای جمالی رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل شهر تهران و برخی دیگر از مدیران این حوزه در این برنامه شرکت کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشکده فنی انقلاب اسلامی، در ابتدا مهندس عبدی، ریاست دانشکده فنی انقلاب اسلامی ضمن عرض خیر مقدم به حضار گرامی، هدف از برگزاری این وبینار را معرفی رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران، آمایش و پذیرش دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران و هدایت تحصیلی هنرجویان هنرستانها بیان نمودند. سپس دکتر کیانی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای، هدف از برگزاری این جلسه وبینار را بررسی و تعریف یک فرآیند در قالب یک پروژه مشترک پژوهشی از منظر انگیزش، قبول مسئولیت، کارپذیری و ویادگیری مهارت ها و تبدیل هنرجویان هنرستان ها به تکنسین ماهر از نظر کمی و کیفی در سطح جامعه بیان داشتند. در ادامه مهندس آذرکیش، اجرای برنامه دراز مدت در نظام آموزشی را منوط به داشتن زیر ساخت های قوی در حوزه مهارت آموزی و تدوین قوانین حمایتی و قوانین ترکیبی مجلس و دولت محترم برای توسعه و تقویت آموزش های مهارتی در جهت کاهش نرخ بیکاری و تقویت توان داخلی اظهار داشت. وی در ادامه، با بیان نیاز جدی به قوانین حمایتی، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم از فارغ التحصیلان دانشگاهی حمایت کنیم و از مشارکت بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی در فرآیند آموزشی پشتیبانی شود. مهندس آذرکیش، دانشگاه فنی و حرفه ای را یک دانشگاه ماموریت گرا دانسته که رسالت اصلی آن را تربیت تکنسین های ماهر و ارتقای توانایی فارغ التحصیلان هنرستان های فنی و حرفه ای و کارو دانش در راستای هرم شغلی کشور عنوان کرد. وی، با بیان اینکه یکی از سیاست های جدی در وزارت آموزش و پرورش، توسعه متوازن بین شاخه ای فنی و حرفه ای و کارو دانش و نظری و هم درون شاخه ای بین رشته ها است ابراز امیدواری کرد که این امر بتواند کمک شایانی به هنرجویان هنرستانها در ورود به دانشگاه فنی و حرفه ای بنماید. مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، ابراز خرسندی کرد که بعد از حدود ۲۰ سال، ۴۱ برنامه درسی دانشگاه فنی و حرفه ای متناسب و به روزرسانی و به نوعی شایستگی محور شد که حتی یکی از عناصر مهم در ارتقای سطح کیفیت و نوآوری، تغییر سرفصل ها و شیوه آموزشی در برنامه درسی و در کنار آن حتی تغییر شیوه ارزشیابی بود. وی در حال حاضر خلاء تکنسین و نیروی کار ماهر را کاملا مشهود دانسته و با تاکید بر تقویت حوزه آموزش های مهارتی و تنظیم قوانین و مقرراتی که تسهیل کننده نیاز اصلی بازار کار جامعه باشد را خواستار شدند.
در ادامه این وبینار، دکتر حسینی مقدم، ضمن نمایش اسلاید های متفاوت، به معرفی رشته- محل های دانشگاه فنی و حرفه ای و همچنین پذیرش همزمان دانشجویان، زمان ثبت نام آزمون کاردانی و کارشناسی و بطور کلی مطالبی را پیرامون گروه های آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه ای بیان داشتند.
مهندس جمالی و خانم دری، ضمن بیان تلاش بر برقراری ارتباط بین مسئولین آموزش فنی و حرفه ای استان تهران و هنرستانها و دانشگاه فنی و حرفه ای، به برنامه ریزی در جهت معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای به سایر هنرستان ها و جذب هنرجو مواردی را ایراد نمودند.
در ادامه خانم مهندس گرد رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی، با بیان اینکه هنرجویان هنرستان ها به راحتی می توانند جهت تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه ای اقدام نمایند، به موفقیت فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای که خوشبختانه براحتی جذب بازار کار می شوند مطالبی را بیان کرد..
خانم دکتر فعال رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دختران ولی عصر(عج)، علاوه بر ذکر موارد ذکر شده، یادآور شدند که علاوه بر هنرجویان هنرستان ها، دانش آموزان شاخه نظری هم می توانند جذب دانشگاه فنی و حرفه ای شوند. در پایان این وبینار، مدعوین حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداخته و سئوالات و مطالبی را پیرامون موضوعات مطرح شده بیان نمودند که آقای دکتر کیانی معاون دانشگاه فتی و حرفه ای ضمن پاسخگویی به موارد بیان شده، بر تلاش بر برقراری استحکام روابط بین مسئولین آموزش و پرورش و دانشگاه فنی و حرفه ای، کارشناسی دقیق در ایجاد رشته ها در دانشگاه فنی و همچنین جهاد حداکثری به منظور تربیت تکنسین و جذب و اشتغال در صنعت تاکید کردند. دکتر حسینی مقدم هم بر اعلام برنامه و منابع کنکور از طرف وزارت آموزش و پرورش و تشکیل جلسه با مسئولین آموزش و پرورش و سازمان سنجش در راستای سیاست گزاری جهت پذیرش دانشجویان دانشکده های فنی و حرفه ای مطالبی را ایراد نمود.
روابط عمومی دانشکده فنی انقلاب اسلامی