رییس دانشگاه فنی و حرفه ای:
دغدغه مدیران، یاد دهی، یادگیری و کیفیت آموزشی دانشجویان باشد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان- رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: اگر به ارتقاء آموزش های فنی و حرفه ای می اندیشیم، باید دغدغه مدیران، یاد دهی، یادگیری و کیفیت آموزشی دانشجویان باشد.
ابراهیم صالحی عمران، در جلسه وبینار با موضوع ارزشیابی فرآیند یاددهی و یادگیری در بستر الکترونیکی به مناسبت هفته آموزش ویژه اساتید دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفهای، دانشگاه نسل چهارم است و در این نگاه باید بیش از پیش به صنعت و کشاورزی اتکا کرد و با نگاه متفاوت خدمات خود را به جامعه ارائه داد.
وی با بیان اینکه تمام برنامههای آموزش عالی باید با محوریت نیاز روز جامعه باشد، بیان کرد: نگاه دانشگاه فنی توجه به بخش خصوصی است و برنامهریزیها به گونهای است که بدنه دانشگاه بتواند با بخش خصوصی مرتبط شود. همچنین اساتید دانشگاه فنی و حرفهای باید استادکار به معنای واقعی باشند و باید بر روی عناصری که مستقیماً بر روی یاد دهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد، فعالیت کنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه کیفیت آموزش عالی به محصول نهایی آن بستگی دارد، افزود: آموزش الکترونیکی یکی از رویکردهای دانشگاه فنی و حرفه ای است که باید به طور جدی پیگیری شود. آموزش الکترونیکی یک شایستگی است که باید در دانشجو و استاد ایجاد شده و استفاده از فناوری های نوین در ارائه دروس عملی به صورت الکترونیکی، موانع و مشکلات پیشرو باید با شیوه های خلاقانه برطرف شود.
توانایی بهرهگیری فناوری اطلاعات یکی از مهارتهای اشتغالپذیری است
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای، با عنوان این مطلب که یکی از شایستگیها و مهارتهای اشتغالپذیری که بسیار تاکید میشود، تحت عنوان به کارگیری توانایی فناوری اطلاعات است، افزود: متاسفانه در سالهای گذشته به انتقال این شایستگیها کمتر توجه شده است و اسیر یکسری محتوای خاص شده بودیم درواقع آموزش عالی، اساتید، برنامههای درسی ما کمتر به این شایستگی فناوری اطلاعات توجه میکردند، درصورتی که این شایستگی برای بازار کار و کارفرما بسیار مهم است.
صالحی عمران، توجه به آموزش مجازی را رویکرد جدید آموزشی این دانشگاه دانست و گفت: آموزش مجازی فرصتی است که میتواند آرزوهای نظام آموزش عالی را تحقق بخشد.
وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش مجازی در نظام آموزش عالی کشور از منظر دانشجویی خاطرنشان کرد: وقتی درباره آنچه در دانشگاهها و سیستمهای آموزشی اتفاق میافتد قضاوت میکنیم، نتیجه و محصول نهایی بسیار مهم بوده و این امر در دانشگاههای مهارتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
اجرای موفق سامانه بومی آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان از اجرای موفق سامانه بومی آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان خبر داد..
رضا نقدی سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، در جلسه وبینار با موضوع ارزشیابی فرآیند یاددهی و یادگیری در بستر الکترونیکی به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، با بیان اینکه آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، به دلیل شیوع ویروس کرونا از نیمه دوم اسفندماه آغاز شد، گفت: ۲۵ درصد از دروس دانشگاه با استفاده از بستر Adobe Connect ، به صورت آنلاین آغاز شد.
وی افزود: به همین منظور، هفت کمیته فنی با محوریت معاونت آموزشی استان سمنان با سرفصل های کمیته ساماندهی کلاس های آنلاین، کمیته بررسی کیفیت محتوای آفلاین، کمیته رسانه ای و مستندسازی فعالیت های حوزه مجازی، کمیته انتخاب برترین آثار آفلاین، کمیته فنی برای مشاوره و بهبود کارایی نرم افزار، کمیته ارزیابی مشارکت دانشجویان و اساتید به همراه کمیته ساماندهی برگزاری دروس عملی، در واحدهای استانی تشکیل شد.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان با اشاره به اینکه در این نرم افزار امکان ارائه دروس به صورت آنلاین و آفلاین وجود داشته و به صورت مانا عمل خواهد کرد، خاطرنشان کرد: سامانه بومی آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، در حوزه های بخش های مجازی، ویدیو کنفرانس، اتوماسیون اداری، تغذیه، خوابگاه، کتابخانه و انبارداری ظرفیت داشته و قابلیت بسط در سطح کشوری را نیز دارا می باشد.
سید علی اکبر صفوی مدیر گروه آموزش مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این وبینار، ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه فنی و حرفه ای که یکی از پیشگامان آموزش الکترونیکی می باشد، گفت: برنامه ریزی بلند مدت برای آموزش الکترونیکی و اینترنت رایگان برای آموزش مجازی که مستلزم معرفی IP سرورهای آموزش مجازی دانشگاه ها به وزارت ارتباطات بود، انجام شده است.
وی با بیان اینکه برگزاری کلاس های عملی به صورت مجازی و با وجود نرم افزارهای شبیه سازی و سایر فناوری ها قابل انجام است، افزود: لینک مربوط به آموزش مجازی از روز یکشنبه ۲۴ فروردین در سایت وزارت علوم قرار گرفته است و تمامی بخشنامه ها و وبینارهای انجام شده و ... نیز در آن قرار دارد.
عباس بازرگان، استاد و مدیر پیشین گروه سنجش و تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران نیز در این وبینار، به ارائه مباحث آموزشی مربوط به موضوع وبینار از جمله مفاهیم اساسی ارزشیابی و نقش آن در فرآیند یاددهی و یادگیری، نقش رویکردهای یاددهی و یادگیری در ارزشیابی آموخته ها، تاثیر ارزشیابی آموخته ها در برانگیختن دانشجویان و تلاش بیشتر آنان در کلاس درس مجازی و ... پرداخت.