به گزارش روابط عمومی دانشگاه، چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹، در نشست مجازی که در آن معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اعضای کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی و برخی از مدیران مرتبط در دانشگاههای کشور و آقای مهندس رضایی، سرپرست مرکز هوشمندسازی دانشگاه حضور داشتند، به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده پرداخته شد.
دکتر علی خاکی صدیق در این نشست مجازی از انتخاب راهبرد «تبدیل کردن تهدید کرونایی به فرصت روی آوری به روش های نوین آموزشی» خبر داد و تاکید کرد همه تلاش معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این بوده است که با این راهبرد بتواند ضمن به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از توقف آموزش حضوری و جبران کاستیهای پدیدآمده در فعالیت آموزشی، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از مزایای آموزش الکترونیکی بهرهمند شوند و توان و آمادگی خود را در صورت تداوم مشکل ایجاد شده و در برخورد با شرایط مشابه افزایش دهند
.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: در این مدت همراهی و تلاش ارزشمندی از سوی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شکل گرفت و همکاران دانشگاهی نوروز متفاوتی را از سر گذراندند و از تامین زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری تا برگزاری کارگاههای آموزشی با سرعت و قوت به انجام رسید.
ایشان با تاکید بر برخورد فعال به جای برخورد منفعل گفت: با شیوع بیماری کووی-۱۹ وزارت علوم میتوانست تسلیم برخی اظهارنظرها مبنی بر حذف کلی نیمسال تحصیلی شود و برخرودی منفعل و بی دردسر را بپذیرد اما برخوردی فعال و دشوار انتخاب شد که از این پس شاهد ثمرات آن خواهیم بود
.
وی با اشاره به انعطاف ایجاد شده در مقررات و قوانین آموزشی و صدور بخشنامه های تسهیلگر از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم، از ضرورت تجمیع و مستندسازی این فعالیتها سخن گفت که منجر به راه اندازی پایگاه تخصصی آموزشهای الکترونیکی شده است
.
دکتر خاکی صدیق همچنین گفت: در این مدت افزون بر صدور بخشنامه های متعدد آموزشی، فعالیتهای متعددی از سوی کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی و نیز دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در سطح کشور به انجام رسیده است که لازم بود همه این تجارب در پایگاهی متمرکز در اختیار علاقه مندان و مخاطبان قرار گیرد و دیگر مراکز آموزشی نیز بتوانند از آنها بهره بگیرند
.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وضعیت مناسب آموزش عالی در کشور از منظر آموزشهای الکترونیکی در مقایسه با دیگر کشورها گفت: در مرحله بعد نوبت به راستی آزمائی داده های دریافتی از دانشگاهها و ارزیابی عملکردها خواهد رسید تا از نتایج آن در اصلاح روندها و جهت گیری آینده استفاده کنیم
.
وی ادامه داد: بی تردید وضعیت آموزش عالی نه تنها در ایران که در همه دنیا پس از کرونا با گذشته متفاوت خواهد بود و یکی از تحولات کلیدی که رخ میدهد، موضوع آموزشهای الکترونیکی خواهد بود. از همین رو لازم است این موضوع با اهمیت در دستور کار باشد و به تقویت تابآوری نظام آموزش عالی در بحرانهای احتمالی آتی توجه کنیم
.
دکتر علی خاکی صدیق از همه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور دعوت کرد با در اختیار گذاردن تجربه ها و توانمندی های خود در حوزه آموزش الکترونیکی به غنی تر شدن این پایگاه اطلاعاتی کمک کنند چرا که به روزرسانی دائمی، تکمیل بانکهای اطلاعاتی و توجه به مقوله ترویج و آموزش در تاثیرگذاری این پایگاه دارای اهمیت است
.
گفتنی است در آغاز این نشست مجازی هم، دکتر سیدعلی اکبر صفوی (مسئول کارگروه) به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در شرایط کرونایی پرداخت.
لازم به ذکر است در حاشیه وبینار اعضای کارگروه آموزشهای الکترونیکی، پایگاه اطلاعاتی آموزشهای الکترونیکی دانشگاهی با هدف گردآوری و تجمیع دادهها و اطلاعات مورد نیاز فعالان دانشگاهی کشور در حوزه آموزشهای الکترونیکی، از سوی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی و آغاز به کار کرد
.