به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹ دکتر حمدالله مشتاقی معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد در مصاحبه ای به مهمترین سوالات و دغدغه های آموزشی دانشجویان در دوره شیوع بیماری کرونا پاسخ دادند.
دکتر حمد اله مشتاقی در این مصاحبه گفت:ما در شرایط فعلی با مشکل خاصی روبرو شدیم و آن شیوع بیماری کرونا در کشورمان هست، بنابراین دانشجویان و دانشگاه های کل کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با توجه به شرایط پیش آمده، سیاست هایی را تدوین و ابلاغ نمودند، بنابراین دانشگاه ها در چارچوب همین سیاست ها، تدابیری را برای تداوم ترم جاری تحصیلی اتخاذ کردند که به تدریج طی بیانیه هایی از طریق وسایل ارتباط جمعی و سامانه های دانشگاه و غیره اطلاع رسانی شد و دانشگاه شهرکرد نیز از همان ابتدا برای مقابله با این جریان و ارتباط با دانشجویان و حفظ ارتباط آموزشی و پژوهشی دانشجویان، تدابیری را اندیشید وابلاغ کرد.
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه گفت: با توجه به شرایط زیرساختی که دانشگاه شهرکرد داشت، آموزش دانشگاه درصدد بر آمد که کلاس های بر خط را برگزار کند، اما به دلیل اینکه دانشگاه، اساتید و دانشجویان تجربه عملی فراگیری دراین زمینه نداشتیم، حداقل یک هفته زمان لازم بود تا با این زیرساخت ها آشنا شویم و چگونگی برگزاری آن را بررسی و تدابیر لازم اندیشیده شود.
دکتر حمد الله مشتاقی افزود: برای این منظور از هفته دوم اسفند ۹۸ به اساتید دانشگاه اطلاع رسانی شد که بایستی در ترم جاری، ادامه کلاس ها را به صورت مجازی برگزارکنند و به همین منظور، پیشنهاد شد که کلاس هایی که به دلیل تعطیلی دانشگاه و قبل از فروردین ۹۹ تشکیل نشده اند، به صورت آفلاین محتویات آموزشی تهیه شود و روی سامانه مجازی دانشگاه(
Sess
) بار گزاری شود و این کار با همکاری اعضای هیات علمی انجام شد و به دانشجویان هم اطلاع رسانی شد که از این محتواها می توانند استفاده کنند. متعاقب این مساله، دانشگاه در صدد برآمد تا زیرساخت های خود را گسترش دهد و آموزش بر خط را برقرار کند و به همین منظور تهیه نرم افزارها و زیرساخت ها مورد توجه قرار گرفت و با حمایت ریاست دانشگاه، معاونت اداری مالی دانشگاه و سایر بخش های دانشگاه تدارک زیرساخت های آموزش مجازی مورد توجه قرار گرفت.
دکتر حمد اله مشتاقی در ادامه به چند سوال آموزشی زیرنیز پاسخ دادند:
سوال ۱: برگزاری کلاس های آنلاین چه زمانی است و اساتید چکونه می توانند کلاس های آنلاین را برگزار کنند؟
کلاس های برخط از روز شنبه ۳۰ فروردین ۹۹ آغاز می شوند و در آموزش مجازی دانشگاه، برنامه ریزی شده و لینک ها برقرار شده است و از روز شنبه ۱۵دقیقه قبل از شروع هر کلاسی ، لینک ها بارگزاری شده روی سامانه
Sess
برای اساتید و دانشجویان فعال می شود و می توانند وارد شوند و کلاس های خود را برگزار کنند.
سوال ۲: چند درصد کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند و کانال برقراری ارتباط با هیات علمی چگونه خواهد بود؟
طبق برنامه ریزی انجام شده، حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد دروس از روز شنبه ۳۰ فرورین به صورت برخط برگزار خواهد شد و طبق برنامه آموزشی از امروز که ۲۷ فروردین ۹۹ هست به دانشجویان اطلاع رسانی خواهد شد،که کدام دروس به صورت برخط برگزار خواهد شد و همچنین یک کمیته راهبردی آموزش مجازی در دانشگاه تشکیل شده است که تعدادی از اعضای این کمیته، نماینده دانشکده های دانشگاه هستند و با دانشکده ها و روسای دانشکده ها ارتباط دارند و روسای دانشکده از طریق معاون آموزشی دانشکده با کارشناسان آموزش ارتباط دارند. ما برای هر دانشکده یک تا دو کارشناس آموزشی به عنوان رابط آموزش دانشگاه و دانشکده مشخص کردیم و کارگاه آموزشی برای آنها برگزار شد و مسئول رفع نواقص احتمالی در زمانی برگزاری کلاس ها هستند.
سوال ۳: تکلیف تولید محتوا آفلاین چگونه می شود و روند چگونه ادامه پیدا می کند؟
بر اساس پیش بینی ما ممکن است با توجه به وضعیت اینترنت، در روند برگزاری کلاس های برخط اشکالاتی پیش بیاید و احتمال قطعی در برخی موارد وجود دارد که این مساله در روند برگزاری کلاس مشکل و خلل ایجاد می کند ، بنابراین محتوا های افلاین ادامه پیدا خواهد کرد.
سوال۴: نحوه حضور و غیاب دانشجویان در کلاس های آنلاین چگونه است؟
از طریق کارشناسان رابط در دانشکده ها ، حضور و غیاب اساتید و دانشجویان انجام می شود و در سیستم ثبت می شود.
سوال ۵: برگزاری آزمون های میان ترم، پایان ترم و دروس عملی به چه نحوی است؟
در مورد امتحانات میان ترم برنامه خاصی نداریم و از قبل هم به تصمیم خود استاد بستگی داشت که آزمون میان ترم برگزار کند یا خیر. در شرایط خاص فعلی تصور نمی کنم که امتحانات میان ترم برگزار شود.
در مورد امتحانات پایان ترم تا امروز تصمیم بر این است که به صورت حضوری برگزار شوند و بنابراین وقتی کلاس های آموزش مجازی ما به اتمام رسید. دروسی که کلاس عملی دارند، نیز برگزار شوند. بعد از پایان آنها، تاریخ امتحان اعلام می شود. با این حال صحبت هایی در وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری هست تا برگزاری آزمون ها ، بر اساس یک سیاست
مشترک به همه دانشگاهها ابلاغ شود و دانشگاه ها در جهت یک سیاست مشترک هدایت شوند. ما منتظر ابلاغ وزارت علوم هم هستیم. اما خود ما علاوه بر این پیش بینی کردیم تا پس از پایان کلاس های عملی، تاریخ امتحانات حضوری را اعلام و برگزار کنیم.
سوال ۶: حضور دانشجویان دکترا چگونه است و وضعیت در دانشگاه شهرکرد به چه نحو است؟
دانشجویان دکترا از نظر حضور مانند سایر دانشجویان هستند، کلاس های تئوری به صورت حضوری برگزار نمی شود، اما کلاس های برخط از قبل عید که شروع شده، ادامه پیدا می کند.
در مورد کارهای عملی و بخصوص عملیات پایان نامه آنها، هفته گذشته نامه ای به دانشکده ها ارسال شد و از روسای دانشکده ها خواسته شد که در چارچوب پروتکل ابلاغی معاون آموزشی وزارت عتف، دانشجویانی که حضور آنها ضرورت دارد تا در دانشگاه حضور پیدا کنند و عملیات رساله خود را انجام دهند، اسامی را اعلام نمایند تا تدابیر لازم برای اسکان و تغذیه و سایر کارهای آنها اندیشیده شود. اسامی این افراد ۲۶ فروردین ۹۹ ارسال شد و مقرر شد روزشنبه۳۰ فروردین ۹۹ در چارچوب پروتکل ابلاغی وزارت خانه، کارهای مقدماتی لازم برای حضور این دسته از دانشجویان در دانشگاه انجام شود.
سوال ۷: حذف دروس، دروس معرفی به استاد و حذف ترم در دانشگاه شهرکرد به چه نحو برنامه ریزی شده است؟
در روز ۲۵ فروردین ۹۹ در جلسه ای با حضور مدیران آموزش و اعضای کمیسیون موارد خاص دانشگاه پیشنهاداتی داشتیم که این پیشنهادات در جلسه هیات رییسه دانشگاه در تاریخ ۲۶ فروردین ۹۹ مورد تایید و تصویب قرار گرفتند. این مصوبات بدین شرح می باشند:
دانشجویان کارشناسی حداکثر ۲ درس تئوری و دانشجویان کارشناسی ارشد یکی از دروس تئوری خود را می توانند حذف اضطراری کنند. تاریخ حذف اضطراری را آموزش متعاقبا اعلام خواهد کرد.
دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد می توانند به ترتیب ۴ درس و ۲ درس تئوری خود را به صورت معرفی به استاد اخذ کنند. البته مشروط بر اینکه این دسته از دانشجویان با اخذ این دروس فارغ التحصیل شوند( مطابق با دستورالعمل اخذ درس معرفی به استاد).
دانشجویان دوره کارشناسی که درخواست حذف ترم دارند، لازم است درخواست خود را همراه با مستندات از طریق سامانه سجاد به کمیسیون موارد خاص دانشگاه ارسال نماید.
دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، چنانچه درخواست حذف ترم یا مرخصی بدون احتساب داشته باشند، می توانند درخواست خود را پس از تکمیل به تایید استاد راهنما و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده برسانند و از طریق سامانه سجاد برای طرح در کمیسیون موارد خاص دانشگاه ارسال نمایند. در این موارد درخواست هایی در کمیسیون قابل
بررسی است که ۱- دانشجوی دارای پروپوزال مصوب از شورای دانشکده باشد.۲ دانشجو دروس آموزشی خود را تمام کرده باشد.
سوال ۸: دروس عملی و کارآموزی در دانشگاه شهرکرد چگونه برنامه ریزی شده است؟
: طبق برنامه ریزی ما احتمالا اواخر خرداد یا اوایل تیر دروس تئوری تمام می شوند، برنامه ریزی دو ماهه ای به صورت فشرده انجام داده ایم که اگر ستاد ملی کرونا و وزارت عتف مجوز حضور دانشجویان در دانشگاه ها را صادر کنند، در یک دوره دو ماهه در تابستان کلیه دروس عملی و کارگاهی را برگزار می کنیم.
سوال ۹: در مورد دانشجویان شهریه پرداز چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟
هم در کمیسیون موارد خاص دانشگاه و هم در هیات رییسه به این نتیجه رسیدیم که در ترم جاری با توجه به شرایط خاص پیش آمده، دانشگاه شهریه متغیر این دانشجویان را حذف کند و برای واحدهای دریافتی، شهریه اخذ نخواهند شد.
سوال ۱۰: انجام پروژه های دانشجویی با توجه به شرایط موجود چگونه است؟
پروژه اگر به صورت تئوری است، استاد و دانشجو می توانند از طریق فضای مجازی که دانشگاه در اختیار آنها قرار داده است پروژه را مانند سایر دروس هدایت کنند و اگر پروژه به صورت عملی هست ،در چارچوب دروس عملی و کارگاهی قرار خواهد گرفت که در بالا توضیح داده شد.
معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد، موارد آموزشی زیر را نیز یادآور شد:
- جلسه دفاع از پایاننامه و رساله با تایید استاد راهنما و هیات داوران و با رعایت شرایط اعلام شده به صورت مجازی (الکترونیکی) قابل برگزاری و امضا هیات داوران به صورت الکترونیکی قابل قبول است.
- دانشجویانی که در نیمسال اول تحصیلی ۹۸-۹۹ تا پایان سال ۹۸ مجاز به دفاع از پایاننامه یا رساله خود بوده و نتوانستند به دلیل وضع موجود دفاع کنند تا ۳۱ شهریور ۹۹ بدون احتساب سنوات و پرداخت شهریه می توانند دفاع کنند.
- کلیه دانشجویانی که برای دفاع از پایان نامه یا رساله خود در ترم جاری برنامهریزی کردهاند، تا پایان مهرماه ۱۳۹۹ بدون احتساب سنوات می توانند از رساله یا پایان نامه خود دفاع کنند.
- داانشجویانی که در نیمسال جاری کارآموزی دارند و امکان گذراندن دوره برای آنان فراهم نیست، زمان کارآموزی با هماهنگی واحد مربوطه تمدید خواهد شد.
دکتر حمد الله مشتاقی در ادامه خاطر نشان کرد: تداوم آموزش مجازی در نیمسال دوم۹۹-۹۸ قطعی است و امتحانات پس از پایان ترم برگزار می شوند. چگونگی برگزاری و تاریخ آزمون های پایان ترم برای مقاطع مختلف، با توجه به ابلاغ های وزارت عتف از طریق آموزش دانشگاه اطلاع رسانی می شود. اجرای همه این مصوبات بر اساس سیاست های ابلاغی وزارت عتف و در چارچوب نامه ۲۰ ماده ای معاون آموزشی وزارت عتف است و بدیهی است این مصوبات صرفا برای شرایط خاص این دوره است.
معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد ضمن توصیه به دانشجویان گفت: شرایط فعلی یک شرایط خاص است و احتیاج به برنامه ریزی خاص دارد و به دانشجویان توصیه می کنم، چون در منزل حضور دارند از فرصت استفاده کنند و سعی کنند کلاس های خود را طبق برنامه ای که اعلام شده و متعاقبا نیز اعلام می شود، از طریق فضای مجازی و سیستم آموزش مجازی دانشگاه، دنبال کنند و تکالیف خود را انجام بدهند و با اساتید خود ارتباط برقرار کرده و مسائل آموزشی و پژوهشی خود را پیگیری کنند.
دکتر حمد الله مشتاقی در پایان از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه درخواست کرد که سعی کنند ارتباط خود را با دانشجویان حفظ کنند و علاوه بر دروس آموزشی، توصیه های فرهنگی ، اخلاقی و کاری را در این شرایط خاص نیز نسبت به دانشجویان داشته باشند.