رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با پیشنهاد تشکیل یک کمیته سیاستگذاری و راهبردی با حضور اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه ابراز امیدواری کرد با تشکیل این کمیته، زمینه نقش آفرینی موثرتر آنها در حوزه های مختلف سیاستگذاری و تصمیم سازی های راهبردی دانشگاه فراهم شود.
به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، دکتر جلیل کوهپایه زاده که در نشست اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه با حضور معاونان تحقیقات و فناوری و آموزشی دانشگاه سخن می گفت خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ عضو هیات علمی پژوهشی در حدود ۵۳ موسسه و مرکز تحقیقاتی دانشگاه فعالیت دارند که عملا تشکل مستقلی ندارند. تشکیل کمیته ای راهبردی با حضور اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه کمک موثری به هویت بخشی هر چه مطلوبتر و ایفای نقش بیشتر این گروه از اعضای هیات علمی دانشگاه در جهت اهداف و ماموریتهای دانشگاه است.
وی با بیان این که با افزایش شمار اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه و فعالیتهای موثر آنها در سال های اخیر هویت و جایگاه این گروه از اعضای هیات علمی بیش از پیش تقویت شده است اظهار داشت: متاسفانه هنوز مشکلات و موانعی فرهنگی سر راه تعامل اعضای هیات علمی وجود دارد.
وقتی یک مرکز تحقیقاتی و گروه آموزشی همنام همکاری نمی کنند چه انتظاری می توان از دانشگاه داشت؟
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد که کمیته راهبردی متشکل از اساتید پژوهشی دانشگاه می تواند به عنوان تشکیلاتی برای ایفای نقش موثرتر این گروه از اعضای هیات علمی در سطوح مدیریتی و سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های دانشگاه عمل کند و دکتر افتخار - مدیر هماهنگی مراکز تحقیقاتی دانشگاه - به عنوان رییس کمیته می تواند در جلسات مختلف دانشگاه در کنار روسای دانشکده ها حضور یافته و دیدگاه ها و نظرات اعضای هیات علمی پژوهشی را منعکس کند.
این کمیته همچنین می تواند در همسو کردن مراکز تحقیقاتی دانشگاه با اولویتها و سیاستهای کلان دانشگاه در مسیر تحقق اهداف سلامت موثر باشد.
کوهپایه زاده با بیان این که نباید به کسب رتبه پنجم دانشگاه های علوم پزشکی کشور از لحاظ شاخص های وزارت بهداشت دلخوش بود و باید برای ارتقای شاخص های مهمتر که خدمت به نظام سلامت و مردم است تلاش کرد گفت: حضور همه ذینفعان از جمله اعضای هیات علمی پژوهشی در تنظیم آیین نامه های دانشگاه و استفاده از ظرفیت های آنها که با تشکیل کمیته راهبردی میسر می شود به حرکت دانشگاه در مسیر رسیدن به اهداف دانشگاه نسل سوم کمک می کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که تراز مالی دانشگاه در سال جاری منفی است و بودجه پژوهشی دانشگاه در سال ۹۹ هم به شرط تحقق کامل حداقل ۱۰ درصد کمتر از اعتبارات این بخش در سال جاری است اظهار داشت: توسعه فعالیت های فناوری و ارتباط با صنعت و گسترش شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد میتواند به کاهش مشکلات مالی دانشگاه کمک کند.
دکتر سید عباس متولیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه هم طی سخنانی در این نشست با اشاره به عدم پرداخت ۶.۵ میلیارد تومان از مطالبات اعضای هیات علمی دانشگاه در ماه های اخیر و تنگناهای مالی دانشگاه در پرداخت هزینه های طرح های تحقیقاتی و کاهش شدید اعتبارات پژوهشی دانشگاه در سال آینده گفت: کمبود شدید بودجه ای باعث می شود نتوانیم از منابع انسانی در اختیار دانشگاه که
۷۰ عضو هیات علمی پژوهشی و چهار هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند استفاده کنیم.
وی گفت: برای سال آینده انتظار داریم اعضای هیات علمی هر کدام ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان گرنت از صندوق ها، ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمانها یا حتی خیرین جذب کنند.
متولیان با اشاره به این که ۷۰ درصد طرح های پژوهشی دانشگاه مربوط به پایان نامه هاست و لذا انتظار می رود پایان نامه ها بیش از همه تحت تاثیر کاهش اعتبارات پژوهشی دانشگاه قرار گیرند گفت: این همه طرح پژوهشی در رشته های مختلف تاکنون ما را به سرآمدی علمی نرسانده و شرایط دشوار کنونی فرصتی است که روی زمینه هایی متمرکز شویم که بتوانیم چند برابر بودجه پژوهشی اختصاص یافته به آن ها را از صنعت جذب کنیم.
در ادامه این جلسه تعدادی از اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداخته و از آنچه تبعیض نسبت به اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه نسبت به همکاران آموزشی خود خواندند انتقاد کردند.
به گفته آنها بار کاهش اعتبارات دانشگاه ها را نباید به دوش بخشی از اعضای هیات علمی انداخت و همه اعضای هیات علمی و بخش های مختلف دانشگاه باید برای عبور از این شرایط دشوار در کنار هم باشند.
دکتر مظاهری نژاد، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در سخنانی با بیان آن که هیچ مرز و تفاوتی بین اعضای هیات علمی پژوهشی و و آموزشی دانشگاه قائل نیست و همواره کوشیده به عنوان معاون آموزشی دانشگاه به مسائل آموزشی همه اعضای هیات علمی اعم از آموزشی و پژوهشی به طور یکسان توجه کند اظهار داشت: هیچ عضو هیات علمی نباید احساس کند که شهروند درجه دوم است. هیچ تفاوتی بین اعضای هیات علمی پژوهشی و آموزشی نیست الا این که یک گروه در بحث تحقیقات و گروه دیگر در حوزه آموزش نقش پررنگ تری ایفا می کنند.
وی گفت: برای اولین بار در فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه هیچ خط کشی بین آموزشی و پژوهشی نگذاشتیم و سیستم بر شایسته سالاری مصر است.
دکتر مهرداد افتخار، مدیر هماهنگی موسسات تحقیقاتی دانشگاه هم با بیان این که احساس تبعیضی که اغلب اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه در صحبتهایشان به آن اشاره کردند به هر حال در ذهنیت آنها شکل گرفته و با انکار مساله قابل رفع نیست بر ضرورت بررسی و رفع عوامل بروز این تلقی از جمله عدم مشارکت چندان اعضای هیات علمی پژوهشی در پست های مدیریتی در ستاد دانشگاه تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از عوامل ایجاد این تلقی شاید عدم امکان بروز توانمندی ها و شایستگی های اعضای هیات علمی پژوهشی به دلیل جوان تر بودن اغلب آنهاست.
وی با تاکید بر این که با توجه به کاهش اعتبارات پژوهشی دانشگاه اگر انتظاراتی داریم باید به این مسائل هم توجه کرد، تصریح کرد: کاهش اعتبارات دانشگاه همانطور که به معنی تعطیل کردن آموزش نیست به معنی تعطیل کردن تحقیقات هم نیست بلکه باید با همکاری و اتحاد هر چه بیشتر در دانشگاه از امکانات و ظرفیتهای موجود به بهترین نحو استفاده کنیم تا این شرایط سخت را هم پشت سر بگذاریم.