دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان در جمع اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در موکب دانشگاه فرهنگیان در مرز چذابه ضمن تقدیر از مسئولان و دانشجومعلمان در خدمت رسانی به زائران حسینی(ع) به بیان فلسفه اعداد مقدس و تحلیل مستنداربعین حسینی پرداخت.
وی با اشاره به دوره کیهان شناسی تاریخ با بیان اینکه فیثاغورسیان اساس حیات را عدد می دانستند، گفت: و از همه اعداد مقدس شامل یک، سه، هفت هفتاد، چهل و هزار است.
دکتر خنیفر تصریح کرد: عدد یک، عدد اصالت و وحدانیت، عدد بی همتایی و یکتایی و آغازهاست، همچنین اعداد در مذاهب، در یهودیت کنار خدا اعتقاد به یهوه، در مسیحیت عدد سه، تثلیث و هفت به عنوان مقدسترین عدد که از اعداد کامل عرفانی است،
وی در ادامه با اشاره به عدد چهل، با بیان اینکه اربعین نوعی تاسی به درجه کمال رسیدن است ، خاطر نشان کرد: اربعین نشانه کمال است، مفهوم اربعین یعنی مفهوم کاملیت و جامعیت، چهل مرز کمال و اوج پختگی است.
رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه پیامبران در چهل سالگی به پیامبری رسیدند اظهار کرد: چنانکه در قرآن کریم می خوانیم که خداوند چهل روز با موسی وعده داشت و قوم موسی پس از نافرمانی چهل سال در صحرا آزموده شدند، قدم زدن با امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و راهپیمایی اربعین یعنی در مسیر و مسیل کمال بودن.
وی با اشاره به فلسفه خواندن زیارت اربعین گفت: در زیارت اربعین می گوییم که امام حسین(ع) خون خود را فدا کرد و جانش را تقدیم کرد، آیا امام حسین (ع) نمی توانست مماشات کند؟ گاهی حجت بر انسان تمام می شود که باید با غسل خون حق را تثبیت کند و راه دیگری باقی نمی ماند.
دکتر خنیفر انقلاب کربلا را کوتاه ترین و پیروزترین انقلاب به ظاهر شکست خورده دانست و اظهار کرد: همین انقلاب باعث شد طومار ۹۰ ساله ای را جمع کند، بنی امیه اساس انحراف اسلام و ویژگی ها آنان کفر آشکار، فحش آشکار و ظلم آشکار بود.
وی ادامه داد: ما زیارت را می خوانیم و شهادت را تکرار میکنیم تا جهالت در هم بشکند و به حیرت و گیجی بشر پایان دهد، اربعین یعنی زنده نگهداشتن پس زدن پرده های جهالت.
دکتر خنیفر با بیان اینکه حیات جهالت آمیز و پژوهش نشده ارزش زیستن ندارد، افزود: امام حسین (ع) به ما یاد داد که زندگی خطی نداشته باشیم، اتفاق تلخی که پشت عرش را خم کرد ظهر محرم بود.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه در قضیه کربلا چهل روز فرشتگان گریستند، زمین سیه پوش شد و خورشید گرفته بود، تصریح کرد: چرایی اینکه امام صادق(ع) در این باره از نمادها صحبت می کند، این است که تمثیل باعث می شود که باوری را زنده نگه دارید زنده نگه داشتن یک آرمان گاهی وظیفه است.
رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به منشاء و خاستگاه اربعین حسینی (ع)، به بیان چند نقل معتبر در این خصوص پرداخت و اظهار کرد: دو نقل وجود دارد که اربعین روز بازگشت اسرا و اهل بیت امام حسین(ع) از شام به سمت کربلا بود که چهل روز طول کشید و نقل دیگرکه جابر ابن عبدالله انصاری به عنوان اولین زائر از مدینه به سمت کربلا می آید و با تاسی به آنان اربعین را پاس می داریم.
وی با اشاره به نقل شیخ مفید، ابوریحان بیرونی و محمد زکریای قزوینی مبنی بر بازگشت کاروان اهل بیت به کربلا، گفت: تعبیر دیگری هم تاکید بر جابر دارد، حتی نقل داریم پس از جابر، مختاربن ابوعبید ثقفی هم به زیارت اربعین می رفته و آمدن های مختار باعث تقویت اربعین می شود.
دکتر خنیفر با بیان اینکه زیارت اربعین سیره مرسوم علماء بود، اظهار کرد: اوج حرکت زیارت اربعین در زمان آیت الله شیخ مرتضی انصاری دزفولی به عنوان چهره بزرگ فقهی و معنوی بود که این حرکت را شتاب داد، همچنین یکی از افراد مقید که بیش از شش بار زیارت اربعین رفت، فرزند امام رحمت الله علیه مصطفی خمینی بود.