حجت الاسلام دادگر از طریق ویدئوکنفرانس در جمع بندی پایانی مربوط به اجلاس مدیران دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور بیان داشت :
اجلاس دو روزه و فشرده مدیران دانشگاه حکایت از آن دغدغه و عزم راسخ و تلاش مدیران محترم امور پردیس های استانی و مدیران محترم ارشد دانشگاه و هیات محترم رئیسه دانشگاه در سال تحصیلی جدید دارد که امیدوارم به برکت هفته دفاع مقدس سال تحصیلی جدید و کارها بخوبی سامان یابد .
مسئول نهاد دانشگاه افزود : انقلاب اسلامی ایران در فضا و شرایط و پیچ تاریخی قرار دارد ، و ملت ایران به سختترین گردنهها در مسیر حرکت رو به جلو خود رسیده و در حال عبور از آن است. در این میان نگرانی ما در خصوص برخی دیدگاه ها و عملکرد های مدیران اجرایی کشور در رخ دادن شرایطی مانند بن بست، انحراف و عقبگرد در جامعه جدی است ، اما آن چه در ورای این گردنهها آنهم به شرط عبور به سلامت وجود دارد، رسیدن به شاهراه وسیع و محیا شدن برای حقیقتهای بزرگ و فضاسازی، مقدمهسازی و زمینهسازی برای ظهور خورشید ولایت عظمی است
.
وی بیان داشت: نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در حال رقم زدن نظمی جدید در منطقه و ورای منطقه است، اکنون هم علیرغم تمامی سختیها، فشارها، تحریمها و ضربههایی که به ملت بر پا خاسته ایران وارد شده و بلاهایی که بر سر سوریه، عراق و یمن و هر ملتی که به ایران توجه میکند وارد آماده است؛ اما مشاهده میکنیم که لحظه به لحظه چراغ روشنی بخش اسلام در برابر دنیای مادی گرا افروختهتر میشود
.
حجت الا سلام والمسلمین دادگر گفت : از نظر تربیتی یکی از نیازهای روحی انسان عزت است . عزت یکی از نعمت های پروردگار است ، و انسان را از بسیاری از خطرات مصون می دارد . عزت و تربیت رابطه تنگاتنگی با هم دارند . اگر کسی خوب تربیت شده باشد قیمت عزت را می داند . لذت طلبی و راحت طلبی مانع عزت است و قرآن کریم می فرماید : و لله العزه و لرسوله و للمومنین ولکن المنافقین لا یعلمون ( منافقون ایه ۸ ) . تردیدی نداریم که اگر انسان در راه عزت جان بدهد شهید است . خاطرات مرحوم حجت الاسلام آقای ابوترابی و مرحوم شهید چمران را اگر با رویکرد تربیتی و عزت مداری ملاحظه بفرمایید استقامت آنها و روش تربیتی آنها بسیار قابل استفاده است .
از سوی دیگر امام امت برای جامعه عزت آفرین شد و ولایت مهمترین عامل تولید کننده عزت برای جامعه است . امام و ولی جامعه وقتی اطاعت شود مایه عزت جامعه خواهد بود و اگر اطاعت نشود امام بجای اینکه عزیز و محبوب باشد غریب و تنها خواهد بود .
وی با تاکید بر استقبال مدیران از خیرخواهی مخاطبان و اهمیت و ضرورت تربیت معلم خیرخواه و نیز پیشگامی دانشگاه در ایفای نقش اجتماعی و فرهنگی خود در نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر در فضای جامعه در ادامه گفت : امربه معروف و نهی از منکر یکی از وصایای مهم حضرت علی علیه السلام پس از ضربت بوده که اگر امر به معروف نکنید اشرار به شما حاکم می شوند و اشاره ایشان به ابن ملجم بود . در ادامه روایت می فرماید: اگر چنین شد آنگاه خوبان شما دعا می کنند و دعایتان مستجاب می شود . آیت الله جوادی آملی می فرماید: اتفاقی که در جامعه می افتد سرریز بدی های حاکمان است و تعبیر ایشان این است که ظاهر مردم باطن مسئولین است که این مهم از یک واقعیت بیرونی سرچشمه می گیرد . هر قدر حاکمیت پالایش شود و معروف ها در بین مسئولین و حاکمیت توسعه یابد، در جامعه نیز این مهم گسترش پیدا می کند
.
اگر امر به معروف تبدیل به گفتمان و فکر رایج جامعه شود آنگاه آسیب بزرگ حاکمان که عدم پذیرش امر به معروف است مرتفع می شود.
وی افزود : در ماده ۸ قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی آمده است: «مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چارچوب شرع و قوانین میتوانند نسبت به مقامات، مسوولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه گانه اعم از وزارتخانهها، سازمانها، موسسات، شرکتهای دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاههایی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند
.
"
همچنین در ماده ۹ این قانون به صراحت بر حق قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر تاکید شده و آمده است: «اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند. ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده است؛ علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه هفت میگردد . در مورد اشخاص حقوقی، افرادی که با سو استفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از طریق تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و امتیازات، مانع اقامه امر به معروف و نهی از منکر شوند؛ علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری، حسب مورد به مجازات بند (پ) ماده ۲۰ قانون مجازات اسلامی محکوم میشوند
.
"
حجت الاسلام والمسلمین دادگر در ادامه افزود : نادانی و هواپرستی عوامل مهم فتنه های اجتماعی است . نمونه های مختلفی از این جریان در طول تاریخ ۱۴۰۰ سال تاکنون اتفاق افتاده است . سنت امتحان سنت الهی در این عالم است . خداوند در عصر معاصر به کشور و ملت ما رهبری عنایت فرمود که هم خود و هم جانشین صالح و حکیم وی از اخلاص و مدیریت و ویژگی های شایسته او توانست جامعه را هوشمندانه مدیریت کند که از هم نپاشد و دستاوردهای آن حفظ شود و در حد امکان رشد کند . محور این انقلاب ولی فقیه است اگر این محور نبود این وحدت و هماهنگی و انسجام در کشور نبود . هنگامی که پیامبر دست امام علی علیه السلام را گرفت و گفت من کنت مولاه فهذا علی مولاه در آن روز هیچ کس اعتراض نکرد اما پس از ۷۲ روز هنوز پیکر پیامبر بر روی زمین بود و دفن نشده بود که عده ای با جهل و عده ای با دنیاپرستی و عده ای با هواپرستی به انحراف رفتند . در طول تاریخ هرجا هدایتی بوده انحرافاتی هم پیرامونش پیدا شده است . این لازمه سنت الهی در آفرینش انسان در این عالم است تا زمینه امتحان فراهم شود .
مسئول نهاد دانشگاه بیان داشت : محدودیت های بودجه ای فعلی در کشور به واسطه ظلم نظام سلطه به وجود آمده است و عملا این کسر بودجه و محدودیت ها به بخش های مختلفی در کشور صدمه می زند
.
لازم است مدیران محترم دلسوزانه و هوشمندانه در عین اهمیت صرفه جویی مراقبت کنند محدودیت های بودجه ای کشور به نظام تربیت معلم صدمه نزند.
وی گفت : تمرکز دشمن بر خسته کردن مردم و کاهش سرمایه اجتماعی نظام است و ادعا کرده اند که اگر بتوانیم دو تا پنج میلیون ایرانی را به خیابان ها بکشانیم به مرحله زائل کردن سرمایه اجتماعی نظام قدم گذاشته ایم، اما به فضل خدا آنچه درحال رخدادن است خلاف این موضوع را نشان می دهد
.
مدیران دانشگاه لازم است نسبت به نقش اجتماعی دانشگاه در خنثی نمودن تلاش دشمنان و بدخواهان انقلاب برای ایجاد نارضایتی و آشوب و اعتراضات گسترده در جامعه و احیانا دانشگاه ، تلاش بسیار هوشمندانه ای را داشته باشند . این امر با ارتباط منظم دانشجویی ، برنامه ریزی و شنیدن تمام دغدعه های دلسوزان و همدلی و صمیمیت با مخاطبان امکان پذیر است
.
مسئول نهاد دانشگاه افزود ؛ فرصت را مغتنم شمرده و از دغدغه ها و اهتمام و تلاش های ریاست محترم دانشگاه و هیات رئیسه محترم و مدیران کل و مدیران استانی و مدیران پردیس ها و مراکز تابعه دانشگاه و همینطور مسئولان دفاتر نهاد دانشگاه نسبت به پیشبرد اهداف مهم دانشگاه سپاسگزاری نمایم. همچنین بطور خاص از تلاش های همکاران دفاتر نهاد و مسئولین بسیج دانشجویی در زمینه شناسایی و معرفی واجدین شرایط جهت طرح ولایت با حضور ۹۶۰ نفر از دانشجومعلمان در مشهد مقدس بمدت ۴۰ روز در تابستان جاری تشکر می نمایم . همینطور از تلاش های دفاتر نهاد در زمینه شناسایی و معرفی فعالان فرهنگی و انقلابی جهت شرکت در طرح ضیافت رضوی با حضور ۳۲۰ نفر از دانشجومعلمان بمدت یک هفته در مشهد مقدس در تابستان جاری تشکر نمایم . طرح حیات طیبه هم بدلیل برخی محدودیت های مالی تابستان و نیز تداخل های زمانی با برخی طرح های کشوری تابستان امکان برگزاری آن فراهم نشد و ان شاء ا... در آبانماه سال جاری در استان تهران برگزار خواهد شد.
مسئول نهاد دانشگاه در پایان ضمن آرزوی آغاز با برکت سال تحصیلی جاری ، در تکمیل مباحث نکات بومی مهمی را بصورت فهرست وار برای ارتقاء کیفیت و تعالی دانشگاه بیان و تاکید نمودند :
-
شوراهای فرهنگی استانی باید علاوه بر فعال بودن و منظم بودن ، به مجموعه های دانشجویی ( کانون ها . انجمن های علمی . تشکل های اسلامی . هیات های مذهبی . بسیج دانشجویی ) و دانشجومعلمان فعال جوان با دغدغه توجه ویژه داشته باشند و کارهای روزمره آنها را از این کار غافل نکند. خواهش ما این است که شوراهای فرهنگی جلساتی را با برنامه ریزی و هدفمندی کامل جهت اجرایی کردن مطالبات رهبری برگزار کنند . از جمله ؛ راهبرد اخلاق و معنویت از مطالبات مقام معظم رهبری است لذا توجه به اخلاق و معنویت را باید جدی گرفت . چرا که رهبری عزیز می فرمایند امامی که پیشتاز انقلاب بود خود مخاطب اخلاق و معنویت بوده است
.
-
حمایت از گروه های خودجوش دانشجویی فضای پردیس های دانشگاهی ، و ستیز معقول، منطقی و مدبرانه با عوامل مخل اخلاق و معنویت ( بخصوص بحث فضای مجازی که کاملا میدان را تغییر داده است) از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری است که باید برای اجرایی کردن آنها بیش از پیش بکوشیم
.
-
تقویت شوراهای ستاد نماز و نمازهای جماعت و تجهیز نمازخانه ها و فضاسازی مناسب جهت دست یابی به نماز جماعت مطلوب بمنظور برخورداری از نشاط، جذابیت ، حل کننده مشکلات معنوی و معرفتی محیط دانشگاه ، توجه کننده به مسائل محیط اجتماعی و دارای کارکردهای متنوع در محیط زندگی مخاطبان .
-
تلاش برای جذب هیات علمی برای پردیس ها و توجه به توانمندسازی و معرفت افزایی استادان و تقویت طرح ضیافت اندیشه استادان و نیازهای فرهنگی استادان و خانواده ها
-
دقت و حساسیت در ویژگی های تربیتی و شخصیتی برای انتخاب ماموران آموزشی و اداری و حق التدریس ها و کارشناسان و عناصر فرهنگی و سرپرستان سراهای دانشجویی و تلاش برای توانمندسازی آنها با توجه به نقش مهم فرهنگی و تربیتی ایشان
-
توجه ویژه به مباحث قرآن و عترت به عنوان بستر های مهم تربیتی در چارچوب فعالیتهای فرهنگی و بررسی علت عدم فعالیت یا کم کاری کانونهای قرآن و عترت برخی پردیس ها
-
توجه ویژه به فرهنگ حرفه ای معلم در راستای تاثیر در فضای فرهنگ عمومی دانشجویی و توجه به هویت معلمی در دوره دانشجویی و هم پس از دانش آموختگی حفظ و تقویت کنند . تقویت ارتباط با دانش آموختگان و استفاده از ظرفیت آنان در این راستا موثر است.
-
فعالیت های فرهنگی را با پشتوانه پژوهشی مطالبه و دنبال فرمایید .
-
توجه و دقت به نسبت نظام نامه فرهنگی با برنامه درسی و فلسفه تربیت معلم و در واقع وجوه تمایز برنامه درسی با برنامه فرهنگی مورد عنایت قرار گیرد
.
-
تقویت و ترغیب دانشجومعلمان و استادان به سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری و حوزه علوم اسلامی دانشجویی
-
تسهیل کار دانشجومعلمانی که قرار است زایر امام حسین علیه السلام در مراسم پیاده روی اربعین باشند، تدابیر لازم را ضروری است .
-
شناسائی رخنه ها و تهدیدهای تربیتی موجود در فضای دانشجویی و آسیب شناسی و بررسی اهداف آن و راه های مقابله با آن
-
ایجاد فضای با نشاط علمی با روشهای اسلامی و ممانعت از شادیهای کاذب آسیب زا خصوصا در سراهای دانشجویی
-
پرهیز از شعارزدگی و تلاش برای اقدام و عمل و ابتکار عمل
-
با توجه به سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی و اساسنامه دانشگاه و ماموریت گرا بودن دانشگاه و دقت در اجرای درست قوانین و مقرارت و تعهدات دانشجوئی و آئین نامه های انضباطی
-
زمینه سازی و همکاری برای اجرای نظام نامه تربیتی و فرهنگی دانشگاه در راستای فلسفه نظام تربیت معلم و نگاه منظومه ای در تربیت محوری دانشگاه و تلاش برای دست یابی به فهم مشترک در این راستا
-
تقویت ازدواج های دانشجویی و سبک زندگی و مهارت های زندگی با رویکرد اسلامی
-
توجه به ویژگی ها و مولفه های تربیت دینی و انقلابی در راستای تحقق تربیت دینی و انقلابی و استفاده از ظرفیت دفاتر نهاد پردیس های استانی دانشگاه
-
توجه جدی به ایجاد فضای تربیتی و تزکیه و تهذیب نفس تربیت باید روح جاری همه برنامه های جاری و ساری دانشگاه باشد.
-
استفاده از ظرفیت تفاهم نامه های کشوری و استانی جهت ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه
-
برنامه استقبال و توجیه مناسب جدیدالورودها با رویکرد فرهنگی و تربیتی جدی گرفته شود.
-
نیازها و اقتضائات خاص سراهای دانشجویی پردیس ها و مراکز خواهران از جمله مثلا اردوهای نیم روزه و یک روزه تقویت شود.
-
در انتخاب و نظارت بر مشاورین دفاتر مشاوره دانشجویی بمنظور توجه به رویکردهای اسلامی دقت شود .
-
ظرفیت کار دانشجویی و مشارکت دانشجومعلمان در اداره امور پردیس ها و مراکز دانشگاه مورد اعتناء قرار گیرد.
-
از ساعات فرهنگی برای توانمندسازی دانشجومعلمان متناسب با نیازهای فرهنگی و تربیتی با استفاده از قالب های متنوع بهره برداری شود .
-
نرمش صبحگاهی برای ایجاد فضای با نشاط در پردیس ها و مراکز دانشگاه و کلاس های درس یکی از کارهای با اهمیت است که لازم است با مشورت و مشارکت دانشجومعلمان بررسی و برنامه ریزی شود.
-
ظرفیت شوراهای صنفی پردیس ها و مراکز دانشگاه در وظایف محوله در آیین نامه شوراهای صنفی بکار گرفته شود و از حالت تشریفاتی خارج شود.
-
کارورزی دانشجویی جدی تر گرفته شود و مشکلات آن بررسی و مرتفع گردد.
-
با توجه به ضرورت و رویکرد دانشگاه در توامان نمودن کمیت و کیفیت ، لازم است صلاحیت های استادان دروس معارف و دروس تربیت اسلامی نیز با دقت بیشتر از حیث دارابودن مجوزها مدنظر قرار گیرند .