مولفان: دکتر پرویز انصاری راد، دکتر مرضیه کرامتی، فریبا بشیری اسکویی
ناشر: دانشگاه فرهنگیان
بعضی هدفهای آموزش علوم تجربی را میتوان اینگونه برشمرد:
کسب دانش و اطلاعات از پدیده های طبیعی است و تلاش برای درک دنیای اطراف، واقعیت های هستی و کشف فعل خداوند است. امروزه واژه علم با مفهوم
science
مورد توجه است که با تکیه بر نظریات مربیانی چون «کمینوس» و «روسو» آموزش علوم از حفظ کردن مطالب به سوی یادگیری سوق داده شده که بعدها با ظهور جان دیویی و پیاژه و ... جریان آموزش بصورت روش علمی یا حل مساله انجام می شود.
کسب مهارتهای مطالعه، یادگیری، مشاهده، کاربرد ابزار و ... است. مهارتها به عنوان راه یادگیری میتوانند دانش آموزان را برای یادگیری پایدار و شناختی به منظور استفاده از جریانهای فکری، ذهنی، فرآیندها و استفاده از نظریه های یادگیری شناختی آماده کنند.
- کسب نگرش های اخلاقی، انسانی، اجتماعی، عدالت، مسئولیت پذیری و ... با رویکرد فطرت گرایی توحیدی است. بطوریکه از این طریق ارتقای شهروندی و مسئولیت پذیری مدنی نهادینه شود. آموزش علوم تلاش می کند تا دانش آموزان را بعنوان یادگیرندگان مادام العمر با سواد علمی و فناوری تربیت نماید که بتواند توانایی های خود را در حل مسائل اجتماعی بکار ببرند.
کتاب آموزش علوم تجربی بر اساس اسناد بالادستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی تالیف شده است و تربیت همه جانبه را در راستای ساحت های شش گانه تربیت مد نظر قرار داده است.
بعضی هدفهای آموزش علوم تجربی را میتوان اینگونه برشمرد:
کسب دانش و اطلاعات از پدیده های طبیعی است و تلاش برای درک دنیای اطراف، واقعیت های هستی و کشف فعل خداوند است. امروزه واژه علم با مفهوم
science
مورد توجه است که با تکیه بر نظریات مربیانی چون «کمینوس» و «روسو» آموزش علوم از حفظ کردن مطالب به سوی یادگیری سوق داده شده که بعدها با ظهور جان دیویی و پیاژه و ... جریان آموزش بصورت روش علمی یا حل مساله انجام می شود.
کسب مهارتهای مطالعه، یادگیری، مشاهده، کاربرد ابزار و ... است. مهارتها به عنوان راه یادگیری میتوانند دانش آموزان را برای یادگیری پایدار و شناختی به منظور استفاده از جریانهای فکری، ذهنی، فرآیندها و استفاده از نظریه های یادگیری شناختی آماده کنند.
- کسب نگرش های اخلاقی، انسانی، اجتماعی، عدالت، مسئولیت پذیری و ... با رویکرد فطرت گرایی توحیدی است. بطوریکه از این طریق ارتقای شهروندی و مسئولیت پذیری مدنی نهادینه شود. آموزش علوم تلاش می کند تا دانش آموزان را بعنوان یادگیرندگان مادام العمر با سواد علمی و فناوری تربیت نماید که بتواند توانایی های خود را در حل مسائل اجتماعی بکار ببرند.
کتاب آموزش علوم تجربی بر اساس اسناد بالادستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی تالیف شده است و تربیت همه جانبه را در راستای ساحت های شش گانه تربیت مد نظر قرار داده است.
این کتاب شامل هفت فصل است:
فصل اوّل: تاریخچه تحوّلات
فصل دوم: ماهیت علوم تجربی و ویژگی های آن
فصل سوم:هدفهای آموزش علوم
فصل چهارم: یادگیری ورشد
فصل پنجم:گلچینی از روشها و الگوهای آموزش علوم
فصل ششم:معلّم علوم و امکانات آموزشی
فصل هفتم: ارزشیابی