به گزارش روابط عمومی؛ تیم فراس "FARAS" از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف با قرارگیری در بین سه تیم برتر از ۱۵ تیم شرکتکننده در مسابقات بینالمللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا "AIAA" سال ۲۰۱۹ شاخه طراحی موتورهای هوایی، جهت تعیین نهایی مقام، دعوت به ارائه حضوری در کنفرانس بین المللی پیشرانش و انرژی آمریکا شد.
اعضای تیم فراس، به سرپرستی دکتر کاوه قربانیان، که همگی از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف میباشند عبارتند از محمدرضا امینی مقام (مقطع دکترا) و ۹ نفر از دانشجویان ورودی ۹۴ مقطع کارشناسی به نامهای علیرضا ابراهیمی (سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقارینسب، حجت اعتمادیانمفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدیها، محمدمهدی اثنیعشری ، امیررضا صافیزاده و سعیده کاظمبیگی.
این مسابقه بینالمللی در خصوص طراحی نسل آینده سیستم پیشران از نوع توربین گاز هوایی جهت بکارگیری در یک پهپاد جستوجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. موتور هدف میبایستی نسبت به موتور پایه از نظر بازده، مصرف سوخت، نسبت توان به وزن، ابعاد و هزینه های عملیاتی و ساخت ارتقا مینمود. در نتیجه، پهباد مورد نظر به واسطه موتور جدید، با حفظ وزن پهباد در حین برخاست برابر با ده هزار و پانصد پوند و سقف پروازی پنجاه هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از ۲۵ ساعت و ۳۷۰۰ کیلومتر ارتقاء میدهد.
تیم فراس، پس از ۱۰ ماه تلاش و پژوهش و علیرغم مشکلات عدیده مانند عدم دسترسی به نرم افزارهای تحلیل و طراحی موتور به دلیل تحریمهای ایران از سوی آمریکا، موفق به تدوین کدهای طراحی مورد نیاز و ارسال پیشنهادیه فنی خود و نهایتا قرارگیری در زمره سه تیم برتر و دعوت به ارائه حضوری در کنفرانس بین المللی پیشرانش و انرژی آمریکا جهت رتبه بندی نهایی شد. موتور توربین گاز طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی یک موتور جدید با ۶۷% افزایش نسبت توان به وزن، ۳۱% کاهش مصرف سوخت ویژه و ۳۵% کاهش وزن موتور نسبت به موتور موجود گردید.