آیین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فرهنگی و اجتماعی (سرود و تئاتر) دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور به میزبانی دانشگاه فرهنگیان فارس جمعه ۲۱ تیر ۹۸ساعت با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات پردیس شهید باهنر شیراز برگزار شد.
در این مراسم دکتر اناری نژاد سرپرست مدیریت امور پردیس های استان فارس ضمن قرائت پیام دکتر خنیفر ریاست دانشگاه فرهنگیان به جشنواره، به بیان ضرورت و اهمیت هنر در دانشگاه فرهنگیان و به کارگیری آنها در حرفه معلمی پرداخت.
سید کامران میرمعینی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به شرکت ۱۹ هزار دانشجومعلم در این دوره از جشنواره بیان کرد: سهم بخش تئاتر و سرود ۱۵۷۰ نفر می باشد که در بخش تئاتر یازده اثر و بخش سرود سیزده اثر به دبیرخانه این بخش از جشنواره در استان فارس ارسال شد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمرین جزء ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت ساحت هنر و زیبا شناختی است ادامه داد: ما توانستیم بعد از یک سال وقفه مجدداً این رشته را در سطح کشوری برگزار نماییم و صمیمانه از زحمات آقای اناری نژاد و خانم داودی به خاطر این میزبانی خوب و شایسته تشکر می نمایم.
در ادامه مراسم بانشی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، با اشاره به زبان هنر به عنوان زبان بسیار اثرگذار که می توان توانایی های خود را با آن عرضه کرد، گفت : شما دانشجومعلمان تا جایی که می توانید، زبان رسای هنر را وارد مدارس کنید و از آن بهره ببرید، اگر قرار است سند تحول اجرا شود ما به سمت بهره وری بیشتر از هنرهای زیبا و اثرگذار حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه مدارس ما امروزه با نشاط نیست و ، تصریح کرد: عموماً فضای صرفا آموزشی داریم که نیاز به تغییرات بنیادین دارد که تدابیر لازم جهت این تغییرات در سند تحول بنیادین پیش بینی شده است.
بانشی یکی از ماندگارترین پیام های این جشنواره را ارائه برنامه و راهکار برای ایجاد مدارس شاد و پرنشاط دانست و افزود: این زمینه ها می تواند دانش آموزان را امیدوار کند که در مدرسه مباحث را فرا بگیرند و در موقعیت های مختلف پیاده کنند.
در بخش پایانی دکتر علی محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، معلم موفق، را معلمی دانست که هنر را به خوبی بشناسد و از آن برای تدریس در کلاس های درس مدرسه استفاده نماید.
دکتر محمدی با بیان اینکه تا به این لحظه از جشنواره ۲۹ در بخش های مختلف به اهداف خود رسیده ایم، به نقل از دکتر حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امروزه در زمینه تعلیم و تربیت به دنبال اهداف شش ساحتی هستیم که یکی از آنها هنرهای نمایشی است.
وی با بیان اینکه امروزه آنچه جایش خالی است هنر و شاخه های آن است، اضافه کرد: آرزوی ما با نشاط کردن فضای تربیت معلم است که دارای مهارت عملی باشد. معلم آموزشی صرف کافی نیست.
دکتر محمدی ادامه داد: در آموزش و پرورش کشورهای موفق در مقاطع ابتدایی مباحث به صورت قصه، داستان و ورزش ارائه می شود اگر دنبال تحقق سند تحول بنیادین هستیم می بایست به سمت تربیت معلمانی با شش ساحتی پیش برویم.
وی با بیان اینکه هنر سابقه ای طولانی دارد لذا حیف است که بحث هنر کم رنگ شود، اظهار کرد: وظیفه ماست که در مراکز تربیت معلم کنار مسائل دینی و ارزشی به هنر توجه کنیم. معلم موفق معلمی است که هنر را می شناسد و در حرفه معلمی خود به کار می گیرد. آرزوی من این است که به جای رفتار گفتاری از شعر و سرود بیشتر بهره ببریم.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر نقش هنر و ورزش در تربیت نسل آینده خاطر نشان کرد: این گونه برنامه ها باید جز برنامه اصلی باشد نه فوق برنامه. ما بر خود وظیفه می دانیم که موجبات این گونه فعالیت ها را فراهم نماییم و از شما می خواهیم یافته های خود را به شهر و دیار خود ببرید و با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگزارید تا به اهداف اصلی خود در حوزه آموزش و پرورش برسیم.
در پایان با حضور مسئولین مراسم و از گروه های برتر با اهدای تندیس و لوح جشنواره تقدیر شد.
لازم به ذکر است به رسم احترام قبل از شروع مراسم اهدای جوایز از یکی از اعضا هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان فارس که جزو خانواده معزز شهدا بودند با اهدا لوح تجلیل شد.
برترین های جشنواره فرهنگی ۲۹ خواهران در بخش سرود و تئاتر به میزبان استان فارس و شهر شیراز به شرح زیر است:
رتبه و رشته
|
سرود
|
تئاتر
|
اول
|
خراسان رضوی
|
فارس
|
دوم
|
اصفهان
|
یزد
|
سوم
|
قزوین
|
کردستان
|
چهارم
|
فارس
|
سیستان و بلوچستان
|
پنجم
|
کردستان
|
اصفهان
|